Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har köpt en keyboard från yamaha e443 till mitt barnbarn som är nästan 6 år gammal. Jag har precis tagit ut keyboarden från kartongen och tänkte själv gå igenom grunderna i manualen för att sedan visa honom. Tyvärr inser jag att det är mer invecklad än jag trodde. 😐 I synnerhet när man inte vet någonting om noter och sådant.....

några frågor.....

1) Jag skulle vilja veta om det finns något ställe i Stockholm som erbjuder någon form av introkurs på hur man använder sig av denna yamaha e443 och alla dess knappar och finesser?

2) Jag har en liten app på min mobil som man lär spela enkla låtar genom att härma/trycka på de tangenterna som föreslås. Finns det online kurser eller liknande som erbjuder sådan metod i form av "lek och lär"?

3) Vidare om det skulle vara av intresse av att anmäla mitt barnbarn på kurs så undrar jag om det finns medlemmar som kan ge lite råd om olika metoder......t ex traditionnelt på exempelviss yamaha centret jämfört med t ex susuki-metoden

tack på förhand, Marie

Annons
Postat

På produktsidan står det någonting om "Yamaha Education Suite (Y.E.S.)", som är ett inbyggt utbildningsprogram. Om hela manualen känns för omfattande kanske det kan vara bra att försöka grotta ner sig i just det kapitlet?

När det gäller lektioner, försök hitta någon som befinner sig praktiskt geografiskt. Kolla på Blocket, Vend.se, diskant.se, bandfinder.se o s v. Förutsätter att de flesta som undervisar på keyboard förstår sig på din keyboard även om dom aldrig kommit i kontakt med den innan.

Själv har jag aldrig (med enstaka undantag) försökt undervisa så små barn på instrument, däremot har jag jobbat en hel del som skidlärare. Gissar att samma principer gäller. D v s, det viktigaste är att ha kul tillsammans med instrumentet (/skidorna...) och leka mycket. Så kommer färdigheterna med tiden. Och oftast ganska fort, i a f på skidor. Känner också många som verkar ha blivit avskräckta från musik genom att från allt för tidig ålder av någon vuxen tvingats in i ett alldeles för strukturerat och traditionellt lärande som bara verkar ha släckt all lust att hålla på med musik.

Men det finns säkert olika skolor där också, ska en bli konsertpianist kanske det är då det strukturerade övandet måste börja, få sina 10 000 timmar o s v. Personligen tror jag att en lär sig otroligt mycket fortare när lust och motivation finns, hellre än att traggla dag ut och dag in. Men har ingen vetenskaplig grund för det påståendet 🙂

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tack för dira råd! 🙂

Jag googlade på Yamaha Education Suite och hittade demofilmer på youtube vilket är ett bra komplement till manualen......

Vad gäller lektioner så har jag inte sökt på dem siter du anger eftersom jag tog för givet att studio.se som inriktar sig på musik är mer passande. Dock är jag inte så vann på att orientera mig här eller hur man söker.

Man vill inte gärna experimentera med olika skolor när det gäller barn just som du antyder att om det blir fel kan det medföra en negativ upplevelse som blir bestående.

Redigerat av marinette
Postat

keyboard kurser har ju annars abf, medborgarskolan, studiefrämjandet mfl.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.