Jump to content
Annons

Vilka för och nackdelar med olika mikrofontekniker XY.ORTF, AB ser ni?

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)
Postat

Vilka för och nackdelar uppfattar ni med olika mikrofontekniker?

Exempelvis tycker ni att någon tar upp mer ljud än en annan osv?

Finns det någon teknik som passar extra bra till en sorts instrument/inspelning men inte lika bra till någon annan?

Annons
Postat

Hej

X/Y låter inte lika brett som övriga, men ger väldigt bra monokompatibilitet. ORTF upplever jag som bra bredd, men inte lika mycket som A/B. Dessa två har inte lika bra monokompatibilitet. M/S har full monokompatibilitet och låter relativt brett.

X/Y är även bra om du har ett sämre rum då de två riktade mikrofonerna inte fångar lika mycket av rummet utan fokuserar mer på källan. Testa att spela in samma sak med de olika teknikerna och jämför själv vilka skillnader du får i rumsklang, bredd, fokus, monokompatibilitet med mera.

MVH

Anders

woodenheart (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för ditt svar Anders! Har testat på de olika teknikerna och söker efter den teknik som passar bäst till att använda på en akustisk gitarr i ett rum som är mindre akustikbehandlat.. Jag vet att det finns många här som är duktiga på sånt så jag tycker att det är intressant när folk delar med sig av deras erfarenheter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.