Zakyath Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 De flesta här har väl bra koll på olika guror och stärkare, men vissa av oss har fortfarande mycket att lära! Tänkte att i den här tråden så kan man få slänga upp en låt och så får ni som vet mer försöka hjälpa oss att lista ut vad det kan vara för stärkare och guror som ligger bakom olika sound. Denna sitter jag och funderar på vad det kan vara som gör soundet: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 Vilken bra idé! Har tänkt samma tanke ett par gånger men aldrig kommit till skott. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 Tja, knappast en metalgura med EMG och peavy 5150 i alla fall. 😄 Aldrig hört dem förut. Ska lyssna lite mera. Alltid intressant med 70-talsband. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 11 december 2014 Trådstartare Dela Postat 11 december 2014 hehe nä så mycket har jag kommit fram till själv 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 Men en Marshall borde det nog allra troligast vara i alla fall. 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 Riktigt cool låt! 😎 Svårt att höra i mobilen men drar till med en strata genom fender twin reverb + tubescreamer! Å lite wah-wah på det! ☺️ 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 11 december 2014 Dela Postat 11 december 2014 (redigerat) Nåt jag har svårt att få till, än idag faktiskt, är den klassiska L.A. gitarrens "smaskiga" anslag - stiltypiskt för kanske främst Paul Jacksson Jr. Faktiskt osäker på om det är mer anslagsteknik eller processteknik. De gånger jag fått till det har varit mest tur, och inget jag kan upprepa 'on command'. Oftast blir det bara hårt och torrt, och höjer man diskanten blir det stickigt och vasst. Och det hjälper inte med bara fett quad chorus/flanger heller. Så om nån kunnig har lust att spekulera och laborera lite runt detta så vore det kul att höra. Gitarrljudet jag talar om hörs t.ex. i Benoits 'Freedom at Midnight". Det är handflat-dämpade picking-ljudet i 'refrängen' (41 sek in) jag talar om, inte gitarrmattorna i övrigt. https://www.youtube.com/watch?v=CLlRv1Ja0Pk&list=ALBTKoXRg38BBNrMLfz-VF8HCsaL4IGunm&index=7 Redigerat 12 december 2014 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 12 december 2014 Dela Postat 12 december 2014 Slickt och snyggt signia! Spekulerar i om de har en Roland JC-120? Hårt anslag och kort delay. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 12 december 2014 Dela Postat 12 december 2014 (redigerat) Jag skulle gissa på en Cry Baby, en Musik Man Reverb som förstärkare och att gitarren är en Fender Stratocaster. För att få den varma mjuka disten så är det slutsteget man måste få att överstyra. Med gainratten så får man vara lite mera sparsam. Tror att det är både wha wah och phaser. Vissa Music Man hade inbyggd phaser har jag för mig. Sedan så har man nog eq:at en hel del för att slutligen maxa (så mycket man vågade) volymen in på rullbandet, bara för att få en rik banmättnad med. Bandmättnaden ger ju också ett behagligt distljud. Redigerat 14 december 2014 av k9 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 14 december 2014 Trådstartare Dela Postat 14 december 2014 Men en Marshall borde det nog allra troligast vara i alla fall. 😮 Riktigt cool låt! 😎 Svårt att höra i mobilen men drar till med en strata genom fender twin reverb + tubescreamer! Å lite wah-wah på det! ☺️ Jag skulle gissa på en Cry Baby, en Musik Man Reverb som förstärkare och att gitarren är en Fender Stratocaster. För att få den varma mjuka disten så är det slutsteget man måste få att överstyra. Med gainratten så får man vara lite mera sparsam. Tror att det är både wha wah och phaser. Vissa Music MN hade inbyggd phaser har jag för mig. Sedan så har man nog eq:at en hel del för att slutligen maxa (så mycket man vågade) volymen in på rullbandet, bara för att få en rik banmättnad med. Bandmättnaden ger ju också ett behagligt distljud. Lite olika bud här med andra ord! Strata tror jag nog också. Också ganska säker på att tube screamer inte fanns vid denna tid heller. Låten släpptes ju vid 71 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 14 december 2014 Dela Postat 14 december 2014 Fast en Tube screamer kan ju vara ett bra sätt att återskapa ett liknade ljud. För att få den där lite elak disten som ändå är kontrollerad. Slejnards exempel är nog det jag själv skulle använda mig av för att skapa ett liknande ljud. Fast jag kör på en Laney Linonheart istället för en Fender Twin verb. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 14 december 2014 Dela Postat 14 december 2014 Denna sitter jag och funderar på vad det kan vara som gör soundet: http://youtu.be/zg5-V53a0ME Jag tror det är någon äldre fuzzpedal, typ Maestro FZ-1, som ger det håriga soundet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 14 december 2014 Dela Postat 14 december 2014 Så om nån kunnig har lust att spekulera och laborera lite runt detta så vore det kul att höra. Gitarrljudet jag talar om hörs t.ex. i Benoits 'Freedom at Midnight". Det är handflat-dämpade picking-ljudet i 'refrängen' (41 sek in) jag talar om, inte gitarrmattorna i övrigt. https://www.youtube.com/watch?v=CLlRv1Ja0Pk&list=ALBTKoXRg38BBNrMLfz-VF8HCsaL4IGunm&index=7 Tycker det låter som lajnad gitarr med aktiva mickar och fett med Roland Dimension D. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sonefors Postat 14 december 2014 Dela Postat 14 december 2014 Om jag skulle försöka mig på det så skulle jag plocka fram softube amproom och utgå från det. Sedan addera effekter beroende på hur mycket som är med i arret. amproom är otroligt lättjobbat. //F Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 14 december 2014 Dela Postat 14 december 2014 Använder man en wah-wah i kombination med disten från försteget i en förstärkare så kommer mängden dist variera lite beroende på vart i svepet man är på wah-wah pedalen med. Har man rattat in ljudet så att ljudet spricker mer vid diskanten så kommer man alltså får mer dist när man har pedalen i det läget där just diskanten är mest påtaglig. På samma gång så får man ju ett renare ljud när man sedan sveper mot mellanregistret i stället. Så genom att svepa med pedalen så får man en till effekt på köpet alltså. Men då måste disten uppstå efter själva Wah Wah-pedalen. Det är inte alla förstärkare som det går att göra så med. Men kör man med någon typ av mjukvara som emulerar den riktiga hårdvaran så borde det vara ganska lätt. Bara man har lite förståelse för hur hårdvaran faktiskt beter sig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 15 december 2014 Dela Postat 15 december 2014 Jag gillar det crunchiga i ljudet! Tubescreamer säger ni? Måste kolla upp :-) Föredrar sånt här framför rent metal-dist. Gillar karaktär! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 15 december 2014 Dela Postat 15 december 2014 Tube Screamern är väldigt mycket en metaldist. Men det går att få fram trevliga fuzziga distar om man hanterar den rätt. Ofta så används den tillsammans med förstärkarens egna gaindist med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 15 december 2014 Dela Postat 15 december 2014 Tycker det låter som lajnad gitarr med aktiva mickar och fett med Roland Dimension D. Hm. 🙂 Skulle kunna vara dom 'tråkiga' aktiva mickarna jag missat. Och sätter man multichorus på tillräckligt långt delay så ... kanske .. ska testa. Har dock inte UAD DimD men kloner finns ju. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 15 december 2014 Dela Postat 15 december 2014 Nåt jag har svårt att få till, än idag faktiskt, är den klassiska L.A. gitarrens "smaskiga" anslag - stiltypiskt för kanske främst Paul Jacksson Jr. Faktiskt osäker på om det är mer anslagsteknik eller processteknik. De gånger jag fått till det har varit mest tur, och inget jag kan upprepa 'on command'. Oftast blir det bara hårt och torrt, och höjer man diskanten blir det stickigt och vasst. Och det hjälper inte med bara fett quad chorus/flanger heller. Så om nån kunnig har lust att spekulera och laborera lite runt detta så vore det kul att höra. Gitarrljudet jag talar om hörs t.ex. i Benoits 'Freedom at Midnight". Det är handflat-dämpade picking-ljudet i 'refrängen' (41 sek in) jag talar om, inte gitarrmattorna i övrigt. https://www.youtube.com/watch?v=CLlRv1Ja0Pk&list=ALBTKoXRg38BBNrMLfz-VF8HCsaL4IGunm&index=7 Skulle gissa på en gitarr med P-90 mickar ock en treble boost samt ett stereo chorus. Lite dist så att det spricker lite lagom med. 🙂 Kanske en flanger med? 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.