Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag kör just nu en trial version på Cubase 7.5 och funderar på att köpa Cubase 8 nu när den har släppts men vet inte om jag vågar då jag har märkt av en del jobbiga buggar och lite väl höga cpu värden för en väldigt kraftful Mac.

Har kört på Cubase i ca 10 år så vill verkligen inte byta DAW.

Någon mac användare som vet en bra lösning på detta problemet? Lite tråkigt att bli tvingad att gå tillbaka till PC då man varken har tid eller lust att byta DAW. -.-

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag kör just nu en trial version på Cubase 7.5 och funderar på att köpa Cubase 8 nu när den har släppts men vet inte om jag vågar då jag har märkt av en del jobbiga buggar och lite väl höga cpu värden för en väldigt kraftful Mac.

Har kört på Cubase i ca 10 år så vill verkligen inte byta DAW.

Någon mac användare som vet en bra lösning på detta problemet? Lite tråkigt att bli tvingad att gå tillbaka till PC då man varken har tid eller lust att byta DAW. -.-

Även om du köper en 8 så kan du fortsätta använda 7.5 eller annan gammal version med USB dongle. Det finns en del allvarliga problem med 8 som gör att den just nu kanske inte riktigt går att använda till något seriöst. Brukar ta 2 uppdateringar innan den blir OK. Men de har faktiskt fått lite bättre prestanda med 8:an. Somliga säger 30 procent andra säger att den inte är bättre. Jag ser runt 10 procent. CPU spikar brukar inte vara orsakad av cubase, det kan något annat som kör eller en extern plugin.

Postat

Mycket nytt som underlättar arbetet och rakt ur lådan gillar jag 8:an mer än något annat de släppt sedan SX 2.2 men buggarna kan ju vara surt om du drabbas av dem och något annat störande.

"0.0 versioner" av Cubase har aldrig varit en 100% produkt så gör som PME säger.. det funkar alldeles utmärkt. Själv har jag 4 versioner av Cubase på min Musik Mac.

Postat

Mjo, jobbar på 2 studios där vi kör Cubase 8 på en PC, och här i den andra kör Mac. Upplever att det flyter på väldigt mycket bättre på Windows jämfört med Mac.

Funderar på att lösa det med att installera windows som operativ på Macen, då det enligt Apple ska fungera fläckfritt. Värt att prova? Annars får jag väl vänta på cubase uppdateringar. Har dock inte uppdaterat datorn till Yosmite än, vet inte om det gör större skillnad då jag inte är en van Mac användare?

pme (oregistrerad)
Postat

Mjo, jobbar på 2 studios där vi kör Cubase 8 på en PC, och här i den andra kör Mac. Upplever att det flyter på väldigt mycket bättre på Windows jämfört med Mac.

Funderar på att lösa det med att installera windows som operativ på Macen, då det enligt Apple ska fungera fläckfritt. Värt att prova? Annars får jag väl vänta på cubase uppdateringar. Har dock inte uppdaterat datorn till Yosmite än, vet inte om det gör större skillnad då jag inte är en van Mac användare?

Steinberg rekomenderar sina användare att avvakta med yosemite. Steinberg har under de senaste åren kört ganska hårt med MAC vid sina demos. Vad är det för MAC:ar du kör på och vad är det för PC?
Postat

Jag kör Windows XP genom Fusion på min Airbook och den funkar klockrent, däremot kör jag inga tunga program genom den installationen så jag låter det vara osagt med prestandan om du tänkt köra Fusion ( eller någon annan "Mac-PC applikation") + CB genom..

Postat (redigerat)

Man bör nog inte ha någonting på Yosemite, inte ens Apples egna program funkar - kalenderveckan börjar på tisdag, fast man ställt in måndag i inställningarna. När man ska skriva ut visar bilden en korrekt vecka med start på måndag, men när utskriften skett börjar veckan plötsligt med tisdag:-) Och det har funkat korrekt med tidigare OS-versioner.

Bläh!

Redigerat av Sleap
Postat

Kanske en bra ide köra windows som operativ då, det skadar ju inte att prova.

I denna macen är det en 2.93GHz Quad intel Xeon, 32 GB ram och OS X 10.9.3.

I PC är det en intel i7, 16 GB ram och windows 8.

Postat

Jag har en ny Macbook pro med Yosemite. Uppdaterade från Cubase 6.5 till Cubase 8 samma dag den versionen släpptes. Än så länge funkar all klockrent och jag har märkbart mer CPU-kraft över när jag öppnar ett befintligt och stort projekt i Cubase 8 än när jag öppnar det i Cubase 6.5.

/Mycket nöjd!

Postat

Jag har en ny Macbook pro med Yosemite. Uppdaterade från Cubase 6.5 till Cubase 8 samma dag den versionen släpptes. Än så länge funkar all klockrent och jag har märkbart mer CPU-kraft över när jag öppnar ett befintligt och stort projekt i Cubase 8 än när jag öppnar det i Cubase 6.5.

/Mycket nöjd!

Vågar inte uppdatera men får väl prova.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.