torpedoerik Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Hej alla! Har en liten mixfråga/diskussion att lyfta. Har precis börjat spela in lite med dubbla mikrofoner på baskagge. Har en SE Electronics se2200a framför trumman och en b52a i hålet. Båda mikrofonerna låter bra var för sig och skulle funka utmärkt för sig själva. MEN då hade vi ju inte haft något att diskutera här. Så, hur jobbar ni med dubbla mikrofoner på kagge? Plug-in/outboard kedjor, gatetider, kompressions-ratios och avstånd. Ös på bara.
joachime Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Vid mix brukar jag börja med att sätta mixen mellan mickarna. Eventuellt justera den ena i tid. Lite korrigerande eq på båda. Sedan summerar jag dom på en buss/grupp där jag justerar dynamik och frekvenser. Sällan kompression. Ibland en limiter för att begränsa genomslaget av de starkaste transienterna. Om det passar spelet brukar jag lägga en sidechain-kompressor på kicken som duckar för virveln. Dels för att få en renare, mer isolerad signal. Men också för att korta av ringningar och resonanser. Sedan bussar jag vidare kicken till två trumgrupper. Den ena försöker jag hålla ren. Den andra komprimerar jag hårt och distar eventuellt lite. Sedan mixar jag de två till jag för lagom energi och definition på hela kitet.
laban1 Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Dubbla mickar på samma källa = kolla fas som alltid
axeman Postat 9 december 2014 Postat 9 december 2014 Man får inte glömma den viktiga självkritiska frågan: "Behöver jag båda mickarna?"
torpedoerik Postat 10 december 2014 Trådstartare Postat 10 december 2014 Om det passar spelet brukar jag lägga en sidechain-kompressor på kicken som duckar för virveln. Dels för att få en renare, mer isolerad signal. Men också för att korta av ringningar och resonanser. det här hade jag faktiskt aldrig tänkt på, men på något sätt kändes det logiskt när jag testade. kul! Man får inte glömma den viktiga självkritiska frågan: "Behöver jag båda mickarna?" självklart. men nu skulle båda mikrofonerna användas. bara för att.
Mellow Boy Postat 10 december 2014 Postat 10 december 2014 Hej! Är lite inne på Axman:s linje. Frågan före handling bör vara, varför?! På grund av att alla sitter med alla pluggar / möjligheter och kan, så gör man. Men det är få som före produktion ser till behov och gör en planering efter det i stället för att slänga på 415 knalstrippar, kompressorer, FX mm. Nog med svammel och frågan som jag fick i huvudet var varför har du två mickar och vad vill du ha fram av användandet av två mickar? När jag använder två mickar använder har jag den ena nära klubban för att ta upp attacken / slaget. Detta gör att jag sedan i mix kan vid behov justera hur tydlig kicken ska vara i ljudbild utan atta "höja" den totala kicken. Redan innan avgör jag om det ska vara filtklubba, plast, trä mm Mick nr2 har jag lite framför (helt skin) eller lite framför / i hålet för att få fram tonen samt kroppen av kicken. Här ligger oftast grundsoundet av kicken. Du skrev att du har en strax framför samt en i hålet, vilket för mig låter som du skriver, bägge låter bra, men förmodligen väldigt lika i sound. Vilket för mig är, visst två olika nyanser, men kanske inte kompletterar varandra. Så, då har jag öst på och delat med mig av min erfarenhet. Rätt eller fel, får användaren avgöra. Använd eller förkasta!!
Top Floor Studios Postat 10 december 2014 Postat 10 december 2014 Ibland en, ibland två. Ofta tre. Ibland duplicerar jag en av mickarna på mixerbordet till en ny kanalstripp och formar ljudet lite annorlunda, bakar ihop dom två som en kanal igen, och skickar in i datorn tillsammans med dom andra kaggemickarna. Allting varierar lite från projekt till projekt.
torpedoerik Postat 10 december 2014 Trådstartare Postat 10 december 2014 Japp, första frågan är "behövs det". Men så är det med allt och då hade vi ju inte haft den här diskussionen. Jag håller inte på och spelar in något speciellt utan det var av rent intresse jag frågade och för att testa något nytt. 52an och Se2200an ger olika karaktär då 52an plockar mer attack och punch och se2200an mer karaktär och stomme typ 2-3 dm från skinnet. I live-sammanhang kör jag en del 901a + b52a och balanserar mellan dom, dock inget jag fallit för vid inspelning. Micka klubban har jag aldrig gjort, dock kört en set up med en Milab-konding som sitter på trumstolen som plockar upp anslag från kagge samt undervirvel.
Top Floor Studios Postat 13 december 2014 Postat 13 december 2014 En annan STOR fördel med fler mickar (vilket även gäller kompletterande rumsmickar etc) är att kunna automatisera volym på en av kickmickarna (för mig handlar det ofta om den långt inne som tar smacket och den framför som tar suben) eftersom det ger en mycket subtilare och mer lättarbetad metod, dessutom med bibehållet grundljud. Men som sagt, ibland ligger det göttiga i att dela upp en av kickmickarna i bordet på två kanaler, processa olika på bordet (i mitt fall eq, kompression och lite av SSL:s fantastiska expander) och summera ihop igen till en kanal innan AD/DA>dator.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.