Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Ny medlem här och har börjar så smått att spela in på zoom r24

Jag tänkte skaffa en bättre mic att spela in sång o akustik gitarr, munspel på istället för de inbyggda.

Vill ha ett varmt bluesigt ljud. Akustisk blues. Eric bibb typ.

Jag har sökt här på forumet men inte hittat rätt än. Budgeten ligger på 2 tusen helst billigare.

Finns det någon sida där man recenserar kondensator mickar hur dem låter? Är det någon själ som har tips erfarenheter?

Har läst lite om studio b1 och rode nt1a.

Enligt tillverkarna låter ju allt bra..

Tack på förhand

OBS jag är ganska oerfaren inom inspelning

Annons
Postat (redigerat)

Fy vad många svar man fick.

Inte ens en tillrättavisning att man ska leta mer i andra trådar.

😉

Redigerat av Andipandi
Postat

Det blev en rode nt1a

Har hört mycket gott om den lite här och där.

I värsta fall är där öppetköp i 30 dagar 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Båda mickarna kommer att funka fint. Smaksak vad man väljer.

Själv spelar jag in med en mick som fått sämre recensioner än båda du nämnt, en MXL1003.

Akustisk gitarr och sång är inspelat med denna mick. Du kommer inte får sämre resultat med ovan nämnda mickar. Det hänger mer på rummet du spelar in i än micken.

Huppla, du skrev innan jag hann svara. Lycka till med micken. Kommer säkert att bli bra!

Postat

en Shure Sm 57 eller Shure Sm 58 Är ett bra val .. Skull före slå dem till Hemma musik ..Tar inte upp så Mycket av Rummet.. Har Masa Stormembranare .. men tar upp alldeles för mycket rums klang.. Kika in hos Claes här på Forumet han har massa bra tipps på Micar.. hur dom låter..

drloop (oregistrerad)
Postat

Beror på rummet, låter det bra akustiskt i det rum där du spelar in så tar jag en stormemberan nästan alla gånger före en SM57/58. Om jag inte vill ha visst sound, då kanske en 58 får vara med.

Postat

Tack för svar 🙂

Har inrett ett litet rum i källaren med matta så man får väl hoppas det blir hyfsat dämpat. Annars får man väl göra en liten hörna med skumgummi som ett stort sångbås 🙂 borde väl funka tycker jag.

Sen gör det väl inget om man råkar knarra lite på stolen när man spelar in.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jo Vännen Jag sa ju just det beror på rummet..

Kram

Kärlek! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.