Jump to content
Annons

första reflektion

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Hejsan mina erfarna studiovänner!

Jag har tänkt akustikbehandla mitt otrevliga studiorum. Jag är tajt på budget och tänkte behandla det uppenbara först, såklart första reflektionen. Det blir en sak i taget.

Vilken densitet rekommenderas och tjocklek på första reflektionen?

Jag hittade detta matrial från rockwool till superpris. Densiteten på det är 37.5kg/m3.

http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/isolering/stenull/isolering-rockwool-regelskiva-flexibatt-1170x565x120/p-397425

Hur tjockt behöver jag bygga detta matrial. Mitt rum är litet och betongvägg.

Funkar detta matrial bra eller tips på annat annars skulle uppskattas 🙂

Jag har inga tidigare erfarenheter och jag verkligen skulle uppskatta Din hjälp!

Tack så mycket för all hjälp jag kan få.

Annons
Postat

Flexibatt funkar fint. Använder du 95 mm får du en bra bredbandsabsorbent för första studsen. Sätter du distanser mellan absorbent och ytan den monteras mot (så det skapas en luftspalt där) förbättras absorptionen i de lägre frekvensområdet.

Den högsta prioriteten tycker jag ändå är att försöka åstadkomma en så bra basabsorption som möjligt i rummet. Hoppar man över det blir inte de andra akustiska åtgärderna lika märkbara på grund av bla maskeringseffekten från ett basregister med lång efterklangstid.

Om budgeten tillåter kan du därför bygga några tjockare absorbenter som du sätter i de hörn du kommer åt (vägg-vägg, tak-vägg eller vägg-golv). Finns det möjlighet kan du bygga en lättviktsvägg i rummets fram- eller bakkant som du klär med tyg och spaltpanel och fyller upp med tjock isolering bakom.

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Tack wellness music!

Uppskattas verkligen! Jag har tänkt behandla hörnor och baksida etc med men tänkte en sak i taget 🙂

Vilken densitet tjocklek är rekommenderat för basstraps i litet rum med hårdyta på vägg? Finns det sätt att räkna ut det om man kollar med spl mätare hur mkt man behöver behandla hörnor om man spelar pinknoice? Hur isåfall

Postat

Jag är inne lite på samma sak som wellness music. Jag tipsar dig starkt om att istället börja med basfällor, för även dessa absorberar högre upp i frekvensområdet. Ja det beror ju på hur man bygger dem då såklart, men sätter stenull i hörnen med tyg framför dem kommer de även absorbera högre upp i registret.

Även om man börjar med första reflektion så kommer basproblemen att finnas kvar, och då det ljusare registret absorberas så kommer man få en förvrängd ljudbild då lägre frekvenser inte behandlats.

Postat

Sitter och läser om akustikbehandling på nätterna för mitt egna kommande projekt och instämmer med de ovanstående. Basfällor i hörnen och 95mm stenull på distans från väggen, så långt som rummet tillåter men gärna samma som tjockleken på dämpmaterialet för att komma ner i frekvens på dämpningen.

Dock är jag nyfiken på vilket fabrikat och modell ni rekommenderar på stenull? Hittar mest amerikanska märken och har haft svårt att hitta svenska motsvarigheter. Någonstans läste jag att det gärna ska ha densitet på 100kg/m3 för att ge bra effekt i basfällor med nackdelen att den kan reflektera högre frekvenser aningen mer än en porösare. Har hittat PAROC Stapelfiberskiva NRS 2T på Beijer Bygg som ska ha bra akustiska egenskaper. Är den kanske en bra prisvärd kandidat?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.