Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Mums! GĂ„r lite segt att ladda ner.

Postat (redigerat)

Haha.. visst Àr det jÀvligt Cborg.. Har precis gjort massa jobbiga inköp för plÄnboken och som grÀdde pÄ moset nÀr man skummat igenom alla deras nya videor upptÀckte att de 'mycket möjligt' lagt till funktionen jag hoppats pÄ i snart 10 Är.. tog inte mÄnga tusendels sekunder innan man satt och laddade ner uppdateringen..

...sen att det förmodligen bara Àr ytterligare en rökridÄ 'a la Steinberg Àr vÀl smÀllen man fÄr ta..

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
pme (oregistrerad)
Postat

Haha.. visst Àr det jÀvligt Cborg.. Har precis gjort massa jobbiga inköp för plÄnboken och som grÀdde pÄ moset nÀr man skummat igenom alla deras nya videor upptÀckte att de 'mycket möjligt' lagt till funktionen jag hoppats pÄ i snart 10 Är.. tog inte mÄnga tusendels sekunder innan man satt och laddade ner uppdateringen..

...sen att det förmodligen bara Àr ytterligare en rökridÄ 'a la Steinberg Àr vÀl smÀllen man fÄr ta..

Ja, vet i alla fall vad man kommer att svÀra över det nÀrmsta halvÄret.
Postat (redigerat)

Top 10 reasons to update

• ‱ Performance boost for more instruments, more tracks and shorter loading/saving times
    ‱ VCA faders* for complex mixing and automation workflows
    ‱ Render in-place: Bounce MIDI and audio parts easily
    ‱ Chord pads: A great way to playfully and creatively compose with chords
    ‱ Improved windows handling on PC, dockable rack and MediaBay plus a redesigned Track List
    ‱ Groove Agent SE 4 Acoustic Agent gives you a world-class virtual acoustic drummer

• Plug-in manager: Arrange, sort and group your effects and instruments
  • New Virtual Bass Amp, Quadrafuzz v2, Multiband Expander*, Multiband Envelope Shaper* effects
  • Mixing updates*: Virgin territories automation mode, direct routing and Wave Meters
  • Allen Morgan Pop-Rock Toolbox: 30 construction kits, each with 25 to 30 audio and MIDI loops

Funderar över VCA-faders, i vilken situation behöver man detta?

Redigerat av laban1
Postat

Funderar över VCA-faders, i vilken situation behöver man detta?

Som jag ser det, Àr det samma som att skapa en grupp, med skillnaden

möjligen att man inte kan lÀgga insert-effekter pÄ VCA.

Är vitsen att det Ă€r enklare att skapa?

k9 (oregistrerad)
Postat

VCA faders har ju en utökad funktion och kan anvÀndas inom grupperna man skapat. Har man lagt t ex trummorna i en grupp sÄ kan man justera t ex bara cymbalerna eller pukorna utan att pÄverka resten av trummorna. SÄ om man t ex vill ha ett reglage för alla trummorna men samtidigt vill kunna variera vissa undergrupper inom huvudgruppen sÄ kan kan lÀttare göra den nu. Ibland sÄ vill man ju variera ljudnivÄn pÄ t ex cymbalerna sÄ att de ligger lÀgre i verserna men blir mer framtonade i refrÀngen för att skapa dynamik och föra liv till refrÀngen.

SÄ Àven om de inte Àr en orsak i sig att skaffa Cubase 8 sÄ Àr det en vÀldigt bra funktion för oss som kommer att anvÀnda dem flitigt.

Den största fördelen med uppgraderingen av programmet, tycker jag, Àr dessa tvÄ punkter:

-Performance boost for more instruments, more tracks and shorter loading/saving times

-Improved windows handling on PC, dockable rack and MediaBay plus a redesigned Track List

Postat

😄 Precis, man vet ju aldrig med dom.

Och dessutom har de Àndrat och Àndrat tillbaka uppgraderingspriserna sÄ det blir 800kr dyrare för mig Àn om jag hade vÀntat ett par mÄnader extra. Men det Àr bara att bita ihop till helgen. Hoppas att deras asio-optimering ger lite resultat ocksÄ.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Mycket mÄnga massa anvÀndbara funktioner mÄste jag sÀga sÄ det kÀnns som de Àr pÄ rÀtt vÀg..

Pluggmanagern gillade jag skarpt och att kunna lÀgga till pluggar via tangentbordet.. bara att kunna lÀgga till pluggar via <TAB> + piltangeterna var vÀrt hela uppgraderingskostnaden för min del. saudan va snabbt det gÄr i mixview att lÀgga till och ta bort pluggar..

@PME: Kommer det ett avslöjande pÄ Julafton eller hade du tÀnkt spilla bönorna innan? ..tror dock jag fattar vad du menar..

Redigerat av Lundin
Postat

Trevligt med uppgradering. Den fÄr nog vÀnta pÄ bÀttre tider i plÄnboken dock. Jag hajar inte heller riktigt det dÀr med VCA faders. Kan man inte bara anvÀnda link-knappen istÀllet och gruppera tex cymbaler i en grupp och pukor i en annan? KÀnns som det blir onödigt mÄnga reglage.

Postat

Nu jobbade jag i princip 0% med gamla grupperingsfunktionen bara för att det kÀndes ointuitivt att det aldrig inspirerade mig att anvÀnda det

Nu verkar VCA fader funktionen vara 100 gÄnger mer komplex men samtidigt genomtÀnkt för att anvÀndningen inte ska bli 100% invecklad.. och dÀrigenom bli snabbjobbad.. visst kunde man justera grejer separat i tidigare grupperade faderpar och bryta ut individuella fader justeringar, men inte utan blodspill och nÄgra brutna revben..

kolla sedan automatiseringen och nestningen av VCA grupper.. t.o.m jag som hatar krÄngliga lösningar och alla 'Steinbergiska-mellankommandon' tyckte det sÄg inspirerande ut.. framtiden fÄr utvisa.

Postat

YES! Plugin-manager. Hade inte sett det förrĂ€n nu. Har vĂ€ntat pĂ„ den funktionen i över 10 Ă„r! Hoppats varje gĂ„ng det kommit en update. Äntligen, hurra! Slut pĂ„ röran bland plugins. 🙂

Postat

Ibland sÄ vill man ju variera ljudnivÄn pÄ t ex cymbalerna sÄ att de ligger lÀgre i verserna men blir mer framtonade i refrÀngen för att skapa dynamik och föra liv till refrÀngen.

Tack för exemplet 🙂

Postat

bara att ladda ner! Cubase Forever 🙂

Hot Stuff (oregistrerad)
Postat

Chord Pads verkar bra. Hoppas att dom lÀgger ner lite strummingfunktioner och pianokomp typ ez piano i nÀsta uppdatering.

Postat

Trevlig uppdatering helt klart 🙂

Fast jag Àr (Ànnu) inte riktigt vÀn med att nya fönster, likt Mixconsole etc, fÄr en egen plats i aktivitetsfÀltet.

Jag gör ofta mycket olika saker samtidigt, och gillar inte nĂ€r det blir trĂ„ngt i aktivitetsfĂ€ltet 😉

Det kanske gÄr att tweaka den funktionen iofs, har inte hunnit spana pÄ det.

Render-in-place = Jaaaaaaaaaaaaaaaa 😄

Chord Pads = Smidigt!

Nöjd! 🙂

• 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Den Àr i alla fall en bÀttre Àn vad 7.0.0 var.

• 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Första uppdateringen Àr hÀr. Cubase 8.0.5 finns att ladda ner frÄn steinberg.

pme (oregistrerad)
Postat

Utan att veta vad "beat detective" sÄ gissar jag att det Àr autowarp som motsvarar det i cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.