Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, får se om jag lyckas förklara det här så att ni förstår hur jag tänker...

Om vi är ute efter att micka upp 2 gitarrstackar, bas, sång och möjligen lite trummor som i sin tur sedan går ut genom aktiva golvmonitorer (likt som man gör live). Är det möjligt att göra detta genom ett ljudkort som är kopplat till en dator med, låt säga Cubase, istället för att köra genom ett mixerbord?

OM DETTA FUNGERAR

Finns det för/nackdelar?

Är det någon skillnad jämfört med ett mixerbord?

Eftersom vi ändå kommer satsa på ett interface med 8-kaneler så skulle det vara skönt att slippa köpa ett mixerbord också!

Dessutom har man tillgång till vääldigt många effekter genom våran DAW.

Annat jag inte tänker på?

Känner på mig att jag kommer bli sågad av er...

Annons
Postat

Visst funkar det - men om ni tänker lyssna på inkommande ljud med effekter i DAW-programmet, så kommer lyssningen med latency (fördröjning). För att få tillbaks det i realtid, så behöver ni aktivera Direct Monitoring eller liknande (exempelvis en mjukvarumixer för ljudkortet, som installeras ihop med drivrutinerna), så att ljudet vänder direkt i ljudkortet, utan att först gå in till programmet och behandlas där.

För enbart lyssning utan DAW-effektpluggar, så kommer det att kunna funka lika bra som en mixer.

Postat (redigerat)

Som tillägg till Claes eminenta inlägg ovan påpekar jag även att DSP i kortet (direct signal processing), i.e: effekter som är knutna till kortet i sig i så fall är att föredra om ni vill köra effekter problemfritt i repan. Jag har själv femtielva effekter i ett antal DAW's, men spelar jag med ett av banden är det enklast med bara kortet. I mitt fall körde jag senast med detta för ett 14-mannaband (som även har fyra monitormixar): http://www.roland.se...ils.aspx?p=1268

Tolkade initialposten som att interface ännu inte var inhandlat?

Redigerat av JohnRick
Postat

Har ni bara ett ljudkort med tillräckligt antal in-och utgångar så ska det inte vara några problem.

Men jag tror att det blir mycket enklare för er att köpa en analog mixer. En mixer från Behringer med tillräckligt många ingångar, inbyggd effektenhet samt 4 aux-send:s kostar under 3000 kr.

Går ni upp lite i pris så ska det nog gå att hitta mixerbord som också fungerar som ljudkort. Då kan ni spela in X antal kanaler på datorn, samtidigt som ni har latency-fri lyssning till monitorerna.

Postat

Tänker på t ex ett sånt här: http://www.thomann.de/se/behringer_ufx1604.htm

Annars tycker jag det är tummen upp att direkt komma att tänka på att försöka göra lyssningen i sin replokal så gig-lik som möjligt. Många tänker ju lite bakvänt och köper istället ett FOH-PA och försöker kompromissa för att alla i bandet ska höra sig som dom vill där.

Om ni ändå är i investerar-tagen (eller har ni redan golvmonitorer?), överväg köp av in-ear-monitorer istället. Även budget-systemen idag är helt ok. Eller så kollar ni begagnatmarknaden.

Postat

Vi äger sedan en tid tillbaka 3 golvmonitorer och ett mixerbord av märke som jag inte minns just nu.. Däremot tror jag "effektlådan", säger man så? Som är i mixern är trasig.. Ljudet låter rent och bra men om vi drar på reverb på sången blir ljudet lätt distat och sprakigt.

Vi kommer köpa ett ljudkort vilket fall för att spela in trummor och gitarrer i lokalen, så egentligen är det bara testa sig fram..

Ville mest höra vad nördarna hade att tillägga 😉

Men jag hängde inte riktigt med på det där med latency? Varför skulle vi få latency för att vi lägger på lite VST-pluggar på sången t.ex?

Borde det inte gå ut direkt i monitorerna precis som det gör när vi spelar in i studio då vi har compressor och reverb på?

Postat

Men jag hängde inte riktigt med på det där med latency? Varför skulle vi få latency för att vi lägger på lite VST-pluggar på sången t.ex?

Borde det inte gå ut direkt i monitorerna precis som det gör när vi spelar in i studio då vi har compressor och reverb på?

För att ljudet måste inom datorn och vända. Om datorn i sig inte är tillräckligt habil för att klara av ett gäng delay- och/eller reverbpluggar i realtid snabbt nog kommer det att märkas. Möjligt att det inte är ett problem för sång e.d. men prova gärna.

Alternativet att gå via direct monitoring (inte via datorn) är i så fall att föredra om ni ska ha kortet som "mixer" - och ännu bättre om ni då kan nyttja ljudkortets eventuella DSP-effekter som inte är avhängigt datorns kraft.

Postat

För att ljudet måste inom datorn och vända. Om datorn i sig inte är tillräckligt habil för att klara av ett gäng delay- och/eller reverbpluggar i realtid snabbt nog kommer det att märkas. Möjligt att det inte är ett problem för sång e.d. men prova gärna.

Alternativet att gå via direct monitoring (inte via datorn) är i så fall att föredra om ni ska ha kortet som "mixer" - och ännu bättre om ni då kan nyttja ljudkortets eventuella DSP-effekter som inte är avhängigt datorns kraft.

Precis, det hänger ju på datorns och ljudkortets prestanda. Några ms latency är inga problem.

Vad är det för ljudkort ni tittat på?

Postat

Håller med JJRockford om att en mixer som kan skicka flera kanaler till datorn kan vara ett vettigt alternativ. Fördelarna är att den alltid står där och det är bara att trycka på powerknappen så är ni igång. Speciellt om ni inte har en dator på plats hela tiden. Och det är ofta mer lättrattat i replokalsammanhang.

Men visst finns det fördelar med att mixa i datorn med. Möjlighet till bättre/fler effekter, och lättare att korrigera frekvenser med EQ.

Men ja, latency kan bli ett problem beroende på ljudkort, dator, vilka effekter som används och hur känsliga bandmedlemmarna är för sådant. Men det behöver inte bli det.

Postat (redigerat)

Precis, det hänger ju på datorns och ljudkortets prestanda. Några ms latency är inga problem.

Vad är det för ljudkort ni tittat på?

Vi har kollat runt lite bara... Mest på kort runt 3-4 lakan. Bland annat detta http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_project.htm

Ingen av oss har någon vidare koll på interface alls egentligen.. Inte vad man ska ha för specs eller nånting.. Innan har vi spelat in i 48khz 24bit, på som mest 4 kanaler. Vi kommer nog köra genom en laptop då vi vill kunna ta hem datorn enkelt och spela in hemma med.

Har ni några förslag på kort?

Hur fungerar det med mixerbord som har USB output? Styr man gain och eq på bordet eller går det in en ren signal?

Redigerat av Moggis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.