Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tack för svar!

Vad är superduper?

Innebär det att om jag köper en extern 1 TB disk, kopplar in via usb och kör superduper så blir det en exakt kopia av den interna disken. och sen får man göra en total ominstallation med gamla oset och sen Logic 8 och alla andra program. eller är det bara att kopiera programmen?

SuperDuper är ett backup-program som speglar din hårddisk mot en annan (eller en image-file om man så vill)

När du installerar operativet så ska du kunna välja om du vill migrera data från en annan disk.

Det som skiljer win och os x åt som jag tycker i alla fall det är att med os x så kan man helt enkelt bara kopiera disken och in med den på en annan mac eller hack och det funkar. Klarar hårdvaran av det os som ligger på disken så rullar det som vanligt.

Ja Mac är så otroligt smidigt med sådant. Och att man kan plugga in en annan Mac via Firewire/Thunderbolt och boota upp från disken är så ovärdeligt i vissa lägen.

Det enda som kan bli lite struligt är när programvarulicenser är bundna till hårdvaran, som dessvärre många pluggar är.

Annons
Postat

Har nu kollat i arkivet och jag har:

2 skivor med Mac OS X (install1 och install 2) 2007

Det var det os som var på när jag köpte macen

1 skiva med

Mac OS X Snow leopard 10.6.3 från 2010

Det var den de la in när jag bytte till en större disk

Jag antar att det är Snow leoparden jag bör använda

men om jag förstår er rätt så kan det finnas problem med att installera en tidigare version av OS över ett nyare.

och därför bör jag köpa en extern disk och kopiera över hela den interna disken dit - innan "neddateringen"

Postat

Jag antar att det är Snow leoparden jag bör använda

men om jag förstår er rätt så kan det finnas problem med att installera en tidigare version av OS över ett nyare.

och därför bör jag köpa en extern disk och kopiera över hela den interna disken dit - innan "neddateringen"

Ja oavsett hur du nedgraderar så gör en backup först.

Och backup bör du ju ha ändå så. En sju år gammal hårddisk snurrar på lånad tid. 🙂

Postat

Ja oavsett hur du nedgraderar så gör en backup först.

Och backup bör du ju ha ändå så. En sju år gammal hårddisk snurrar på lånad tid. 🙂

TAck igen!

Jodå jag har backup på alla musikfiler/projekt, dokument , bilder mm mm men ingen hel spegling av disken. Jag bytte till en större disk så den är kanske 3-4 år - men du har förstås rätt i alla fall.

OK så:

1 tanka ner superduper (verkar vara gratis)

2 köp extern disk

3 kör SD så att en speglad disk finns

4 nedgradera till snöleoparden

I bästa fall fungerar då Logic 8 igen och allt annat

Men vad kan hända i värsta fall? - Att ingenting fungerar?

och att man då måste köra från den externa disken?

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Du gör en komplett backup av din härddisk till en extern usb disk med hjälp av superduper eller ccc. Helst så skulle jag vilja rekommendera att ta ut orginaldisken också och bara jobba med kopior till det hela flyter på som det ska men det blir för råddigt på en imac.

Sen installerar man oset och för över sina filer från orginal disken. Programmen däremot måste antingen flyttas med flyttasistenten eller installeras på nytt.

Obs hur det funkar med flyttasistenten när det gäller att flytta från ett nyare till ett gammalt os det vet jag inte har aldrig gjort det dessvärre.

Kanske rainydays vet det.

Postat (redigerat)

Testar en grej som kankse kan vara till hjälp i såna här fall.

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Det är ett sätt att visa hur man kan göra men det kanske blir vimsigt ändå då man inte direkt är någon progrqmledare hehe. Det är livesänt men lagras också så det går att titta igen.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

återskapa ja det går

Postat (redigerat)

Hmm verkar inte funka så bra idag typiskt att youtube ska balla ur har aldrig hänt förr. Nåväl det var ett bra försök

Fan glömde att stoppa sändningen det var därför haha

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Burnin Sven

Fantastiskt att få en egen instruktionsvideo!!

1000 hinkar tack från blåbärsskogen!

Postat

Det är lugnt säg till bara så fixar vi det igen och förhoppningsvis lite bättre fan man behöver träna på sånt hehe.

På netonnet säljer dom en två tb hårddisk till ett riktigt bra pris under tusenlappen om jag inte minns fel. Har en sån i mac pron här och den går fint som sjutton.

Lycka till och hoppas att det löser sig

Postat (redigerat)

Förlåt en till dum fråga

Om man nedgraderar - kommer då allt att försvinna från disken? Alltså typ formatering av disk så att bara OS finns där när nedgraderingen är klar.

Till skillnad från uppgradering då allt är kvar men med ett nytt OS

Redigerat av Cykeln
Postat (redigerat)

Som sagt jag är inte säker på hur det förhåller sig mellan två helt olika os versioner så därför när jag tänker på det här så tänker jag en helt ny installation av i ditt fall snow leopard. Det vill säga du kopierar först den som sitter i för att säkerställa din data så inget går förlorat över till usb disken med hjälp av superduper eller ccc. Sen installerar du om till snowleopard med hjälp av din skiva och migrerar alla filer och program från usb till tiil snow leo disken.

Men som sagt det är möjligt att det kan strula när det gäller två helt olika versioner av os x även när det bara gäller att migrera tillbaka filerna så det måste du googla på. Dtaorer är underliga tingest som ibland helt enkelt skiter totalt i hur det egentligen ska funka och gör som dom vill, i alla fall för mig.

Oavsett så bara du kopierar dina filer till en backup så det värsta som kan hända det är att då åker på att installera om programmen du använder och att det tar lite längre tid.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Det ska inte vara några problem att migrera användarfiler och program från en ny version till en gammal. Iaf inte så länge programmen är kompatibla med den gamla versionen, men det ska de ju vara i detta fallet.

Postat

Rainydays är klippan här så det är bara att köra på då, bra info ska komma ihåg det då jag som meckar mycket med det här ibland åker på sånt här strul.

Postat

Hej igen

Införskaffat en seagate backup plus 1 TB - usb

samt Super Duper

Ska jag göra en backup eller en Disk image?

Om jag förstått det rätt så använder man en Disk image till att bota maskinen från och innehåller också allt som finns på den interna driven.Medan en fullständig backup innehåller alla filer men går inte att bota från.

Är det så att en disk image gör man för att det finns en risk att nedgradering till ett äldre os kan krascha datorn så den inte startar och då använder man den externa disken med disk image för att starta

Jag läste att usb-disk inte funkar så bra att bota från - stämmer det?

Postat (redigerat)

Ska försöka förklara som jag tänker när det gäller sånt här. Hoppas jag skriver rätt och framför allt inte förvirrar det för mycket.

En disk image är helt enkelt en digital kopia av en skiva och kan vara en vanlig musik CD eller en installations DVD etc etc som man sen kan bränna ut till skiva om man vill. Så en disk image är i det här fallet din installationsskiva (snow leo) oavsett om du har den fysiskt i handen eller om den är en digital kopia du lagt på skrivbordet på datorn.

En backup i det här fallet är en komplett kopia/cloon (startbar) av din hårdisk du har i imacen.

Du gör alltså en kopia/cloon av den befintliga disken i imacen över till din usb hårddisk så du har all din data säkrad. Du sa att du har backupat dina filer förut så i och för sig skulle du kunna välja bort att ta med dom i backupen men det är nog bättre det vill säga om du har plats att ta med dom igen så har du en komplett backup av ditt nuvarande system.

När det är gjort så startar du imacen och väljer att installera snow leo på den istället för yosemite. När det är klart så migrerar du tillbaka dina filer från usb disken till imacen.

Hade det varit en hackmac så hade jag sagt att det funkar hur bra som helst att köra datorn från en usb hårddisk och speciellt med den usb3. Usb2 funkar också men blir rätt långsamt.

Så vitt jag begriper så ska det gå att göra detta frånn en riktig mac också men där är jag osäker dessvärre. Som jag skrev tidigare så har jag ett grafikkort i min mac pro som gör att jag aldrig ser den skärmen där man kan välja det så jag kan inte testa själv.

Du borde kunna se det innan du börjar installera snow leo efter det att du har cloonat din nuvarande om du låter din usb disk sitta kvar i och trycker de tangentbordskommandon man gör i mac för att komma till den skärmen. Väl där så ska alla hårdiskar listas upp så du kan välja.

Hur du trycker får du googla på eller om nån annan kan svara men på så sätt kan du kolla innan om din cloonade hårdisk funkar och kopieringen clooningen backupen av den gick bra.

Jag ska se om jag har tid att sända i kväll så kan jag kanske visa live här i tråden hur man gör så kan du fråga det är bara att uppdatera skärmen så ser man nya inlägg.

Hoppas jag inte förvirrat det hela på tok åt skogen.

Edit: Jag får nog inte tid i kväll dessvärre så det får bli i morgon om det behövs.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Skillnaden mellan image och backup i detta fallet är att en image sparas som en fil på destinationshårddisken medan en backup gör en kopia av alla filer direkt till hårddisken.

Imagefilen går inte att starta upp direkt ifrån så därför är det inte lämpligt att använda i detta fallet.

Viktigt dock att du formaterar den externa hårddisken och väljer GUID Partition Table samt MacOS Extended (Journaled) som filsystem. Annars kommer det inte att gå att starta upp ifrån den disken.

Postat (redigerat)

Tillvägagångssättet att starta från usb disk eller minne borde vara samma som när man installerar från ett usb minne när jag tänker efter så det ska gå att köra från en usb disk. Det kan vara bra att göra det för att testa så att clooningen gick bra så att du har din data kvar säkert.

Ibland gör jag två partitioner på hårddiskarna, en liten runt 10 gig för os x installation skivan och resten till själva installationen. Jag installerar från samma disk till samma disk och internt över sata och det går snabbast.

Men i ditt fall så har du ju en skiva och en dvd läsare så det blir lättast i det här fallet.

Guid måste det vara och osx extended precis som rainydays säger ovan här.

Jag kollade på nätet och för att komma till startskärmen där man kn välja startskiva så ska man trycka option knappen direkt efter omstart.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Stort tack igen

Formaterad till macformat och

satt igång backup - lär väl ta sin tid ...

Återkommer

Postat (redigerat)

ok då så har SuperDuper gjort följande:

Prepared Mac HD

Erased IMac backup (Seagate-disc)

Prepared IMac backup (Seagate)

Copied files from Mac to IMac backup (Seagate-disc)

(Effective speed 22, 66 MB/s)

Made IMac (Seagate-disken) bootable

tog 9 tim 25 min

.......

- Då ska den alltså gå att bota från!?

Jahapp då ska det alltså vara dax att köra Snow Leopard och nedgradera

- Är det något mer att tänka på eller göra innan ..?

- Vad ska jag räkna med att det finns på Mac HD om allt går bra? Bara operativet eller alla program och data också

Redigerat av Cykeln
Postat

Med lite tur så går det att installera ovanpå det gamla så allt finns kvar. Det vore nog bra att kolla så kopian är bootbar men det är bara för säkerhets skull. Gör du det så tryck option tangenten precis efter uppstart så kommer du till den skärmen.

Det är nog bara att köra på med snow leo skivan då och se vad som händer. Förmodligen är det väl option tangenten för att komma dit man väljer i det fallet också.

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.