Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare, sitter på Logic 6 pro, med en Yamaha Motif 6 synth och sitter just nu och jobbar på en coverlåt.

När jag nu tar mig ann trummorna, så tycker jag att trummorna som jag spelar in via samplingarna som ligger i synthen, låter lite plastiga när dem väl spelas i sammanhanget.

Har bifogat ett klipp från det jag pysslar med just nu, och trummorna låter alldeles för "programmerade"..

(Nevermind låten i allmänhet, den är omixad och distade guran ligger där på skoj just nu bara..)

Jag spelar in alla olika slag, kagge, cymbal, hihat och puka separat, dvs dem ligger inte i en lång ljudfil, utan massor med små som upprepas.

Vad är det för effekter man bör lägga på till dem olika sorts slagverken, för att det ska låta trovärdigt? Reverb brukar folk säga att man ska ha, men när jag lyssnar på originallåten så hör jag inget reverb alls.

Är mycket tacksam för svar, då det känns tråkigt att trummorna är det som drar ner hela känslan.

MVH

/Daniel

Annons
Postat

Fixa en ny baskagge först och främst!!

Spela in själv är ingen dum idé. Dina ljud kan inget reverb rädda tyvärr. Micka upp lite trummor eller fixa lite roligare samplingar.

Postat

problemet är att man inte har några egna trummor tyvärr :/

är väldigt dålig på det här med EXS24 och att sampla egna ljud via programmet..

aldrig fått igång det riktigt.. dessutom måste man ju köpa nya samplingar eller hur? inget trumljud är gratis så att säga..

Postat (redigerat)

Köp Nya Samplingar.

Antingen med enstaka slag i Multilayer format eller loopar.

Pröva även att skicka Trummorna till en buss där du lägger på en kompressor med

ca

- 30 db i treshold

4 i ratio eller mer

Gain lagom

Mycket kort attack , man 50

ca 150 i realese.

Och till nästa bus där du lägger SAMMA Reverb du använder till gitarren.

Sedan mixar du ihop dessa med ditt grundljud tills det blir en lagom mix.

Här har du ett relativit bra samplat trummset helt gratis

http://www.naturalstudio.co.uk/

Och här är styrfilen till EXS

http://homepage.ntlworld.com/douglas-whate...it7free-exs.zip

Redigerat av Piccazzo
Postat

Har hållt på o mixtrat rätt mycket med trumspåren idag och det låter definitivt mer äkta än det ni hörde tidigare..

lägger upp en sample senare..

Just när vi pratar samplingar och så.. nu är det så att jag aldrig behövt använda samplern EXS24 i logic.. har försökt läsa mig till hur man gör för att använda den men det "händer inget".. någon som har tid att beskriva hur man gör/ge bra guide till.. manualen jag har är för logic 5.1 och det funkar inte med den guiden..

//D

Postat

by the way.. såna här effekter.. vart köper man dem om man inte vill köpa online..

Postat (redigerat)

Jag kan prova att spela in trummorna om du vill. Kan inte utlova något toppljud alls men blir iallafall riktiga drums.

Redigerat av Torre
Postat

tack för erbjudandet.. ska testa lite först med att sampla ljud från exs24.. har precis kommit underfund med hur man gör med det.. för att få ljud, men hur jag spelar in och får ljuden jag spelar in på audinstrument, att komma över som audioobject.. vte jag inte...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.