CROE Postat 22 november 2014 Dela Postat 22 november 2014 Jag funderar på att komplettera mina Yamaha HS5 studiomonitorer med tillhörande subbas, Yamaha HS8S. Frågan är ju då om det är mer värt att lägga pengar på akustikbehandling. Forskat lite smått och det ska tydligen vara svårt att få en studiobas att låta bra i ett obehandlat rum. Jag producerar inte musik, så det är inte väldigt noga med frekvensomfånget eller liknande. Lyssnar på diverse genrer och kollar en del film. Bifogar bild på rummet och hoppas på att någon mer erfaren kan slänga in en kommentar om min fråga. :-) http://imgur.com/a/fL1FB Bilderna duplicerades ett par gånger.. Tack! Vänligen, CROE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JakobP Postat 22 november 2014 Dela Postat 22 november 2014 ...Jag producerar inte musik, så det är inte väldigt noga med frekvensomfånget eller liknande. Lyssnar på diverse genrer och kollar en del film. ... Köp du en subbas, men låter som overkill med Yamaha subben, köp nåt billigt i stället 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 22 november 2014 Dela Postat 22 november 2014 Utan akustikbehandling är en subbas helt värdelöst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CROE Postat 22 november 2014 Trådstartare Dela Postat 22 november 2014 Köp du en subbas, men låter som overkill med Yamaha subben, köp nåt billigt i stället 🙂 Har du några tips på subbas? Vill gärna hålla kvar ljudet relativt ofärgat och kvalitativt. Utan akustikbehandling är en subbas helt värdelöst. Mitt rum behöver alltså akustikbehandlas menar du? Isåfall hur då? Jag har ingen kunskap om akustik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 https://www.google.se/url?q=http://www.ayoung.ca/basstraps.php&sa=U&ei=b5NxVOmlN4jgywO27oD4Bg&ved=0CCoQFjAI&usg=AFQjCNGi1MFHGZI4XIzYcTeH5MIP1BsoZw Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CROE Postat 23 november 2014 Trådstartare Dela Postat 23 november 2014 https://www.google.s...YcTeH5MIP1BsoZw Tack för tipset! Men som du ser på bilderna finns inget utrymme för en sådan anordning.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 "Jag funderar på att komplettera mina Yamaha HS5 studiomonitorer med tillhörande subbas, Yamaha HS8S. Frågan är ju då om det är mer värt att lägga pengar på akustikbehandling. Forskat lite smått och det ska tydligen vara svårt att få en studiobas att låta bra i ett obehandlat rum. Jag producerar inte musik, så det är inte väldigt noga med frekvensomfånget eller liknande. Lyssnar på diverse genrer och kollar en del film." Många gånger glömmer man bort att analysera själva behovet när och om man vidtar en akustisk åtgärd. Visst kan du komplettera med en sub utifrån de önskemål och kriterier du beskriver. Rätt inställd och rätt placerad kommer suben antagligen ta ditt musiklyssnande till en ny nivå av upplevelse. Det är ju inte på något sätt förbjudet att lyssna på musik i ett rum med ojämnt frekvenssvar och decay. Hade dina kriterier däremot varit att skapa en arbetsplats för mixning, eller ett HiFi-rum för kritisk lyssning, är det en annan femma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Många gånger glömmer man bort att analysera själva behovet när och om man vidtar en akustisk åtgärd. Visst kan du komplettera med en sub utifrån de önskemål och kriterier du beskriver. Rätt inställd och rätt placerad kommer suben antagligen ta ditt musiklyssnande till en ny nivå av upplevelse. Det är ju inte på något sätt förbjudet att lyssna på musik i ett rum med ojämnt frekvenssvar och decay. Hade dina kriterier däremot varit att skapa en arbetsplats för mixning, eller ett HiFi-rum för kritisk lyssning, är det en annan femma. Håller inte med. Ställa in en sub bara för att kommer inte att funka, det kommer att bli ett baskaos. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Momo Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Jag röstar ocskå på att köpa en Hi-Fi sub, och ställa in nivån med hörseln. Det blir bra, och behöver inte vara mer komplicerat än så. Det du kan experimentera med är att hitta lämplig placering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Håller inte med. Ställa in en sub bara för att kommer inte att funka, det kommer att bli ett baskaos. Det som inte funkar för dig kanske funkar för andra som vanlig vardagslyssning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Enligt mig så funkar det inte. Men jag är ju inte gud mannen, inte du heller :--} Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JakobP Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Hade dina kriterier däremot varit att skapa en arbetsplats för mixning, eller ett HiFi-rum för kritisk lyssning, är det en annan femma. +1 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JakobP Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Håller inte med. Ställa in en sub bara för att kommer inte att funka, det kommer att bli ett baskaos. Ser du på bilderna hur rummet låter ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 (redigerat) Enligt mig så funkar det inte. Men jag är ju inte gud mannen, inte du heller :--} Är det bättre att inte höra nånting alls under 50 hz? Så blir det med de flesta små monitorer. Skaffar man en sub har man möjligheten att lyssna både med subben på och med subben av. En enorm fördel även för den som inte har akustikbehandling för en miljon. Redigerat 23 november 2014 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kpax Postat 24 november 2014 Dela Postat 24 november 2014 Jo nilssonmannen vissa toner kommer att höras jättebra och andra toner inte alls.....du får nog kolla upp stående vågor lite. Och nulls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 24 november 2014 Dela Postat 24 november 2014 Stående vågor får man i alla rum om man inte sätter in avstämda basfällor eller någon typ av bredbandiga absorbenter. Superchunks o dyl, som det länkades till tidigare hjälper inte heller så enormt mycket mot stående vågor - men de dämpar åtminstone efterklangen rummet. Finns det inte plats för det (eller lust att bygga sådant), så får man stå ut med vissa resonanser i rummet, men om det inte handlar om en kritisk lyssningsmiljö som en mixplats, så kan det mycket väl bli tillräckligt bra för syftet ändå. I det aktuella rummet hade jag försökt ändra placeringen en del. Som det är nu, så hamnar en högtalare inne i ett hörn - och det innebär att det blir en slagsida i stereobilden, eftersom basen blir extra förstärkt av närheten till två väggar där, medan den andra hötalaren bara har närhet till en vägg. Jag hade försökt placera högtalarna mer symmetriskt i rummet. Sedan kan absorbenter mellan stativ och högtalare göra att stomljudet minskas och att det därför blir en lite bättre situation. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CROE Postat 26 november 2014 Trådstartare Dela Postat 26 november 2014 Tack så mycket för alla svar, känner dock mig inte så mycket klokare angående detta faktiskt. Och gällande vilket bas jag eventuellt skulle köpa känner jag mig osäker på, rent spontant känns det ju som en billigare HiFi-bas skulle förstöra ljudet lite. Jag köpte studiomonitorer, och främst Yamaha, pga deras ärliga och ofärgade ljud. Men å andra sidan känns en bas för 4k lite overkill, speciellt då jag inte producerar eller mastrar. Stående vågor får man i alla rum om man inte sätter in avstämda basfällor eller någon typ av bredbandiga absorbenter. Superchunks o dyl, som det länkades till tidigare hjälper inte heller så enormt mycket mot stående vågor - men de dämpar åtminstone efterklangen rummet. Finns det inte plats för det (eller lust att bygga sådant), så får man stå ut med vissa resonanser i rummet, men om det inte handlar om en kritisk lyssningsmiljö som en mixplats, så kan det mycket väl bli tillräckligt bra för syftet ändå. I det aktuella rummet hade jag försökt ändra placeringen en del. Som det är nu, så hamnar en högtalare inne i ett hörn - och det innebär att det blir en slagsida i stereobilden, eftersom basen blir extra förstärkt av närheten till två väggar där, medan den andra hötalaren bara har närhet till en vägg. Jag hade försökt placera högtalarna mer symmetriskt i rummet. Sedan kan absorbenter mellan stativ och högtalare göra att stomljudet minskas och att det därför blir en lite bättre situation. Tack för ett grymt svar! Jag har två basstraps i Rockwool-isolering liggandes, ska klä om dem och sätta upp i rummet. Å andra sidan har jag inte så mycket efterklang, en musikalisk vän klappade med händerna och sa att akustiken var helt ok, vet ej hur korrekt detta påstående var dock. Angående placeringen vet jag inte hur jag ska lösa det, då detta är i princip det enda sättet för mig att möblera rummet. Får inte plats med alla möbler annars nämnligen.. Om jag placerar en basstrap bakom högtalarna, och ev. en skärmvägg jämte ena högtalaren, kan jag då förvänta mig bättre akustik? Har ni tips på billig akustikutrusning, eller är det DIY som gäller vid hemanvändning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.