Jump to content
Annons

fixa timing på akustisk gitarr i logic, hur? Flex time?

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)
Postat

Hej! Jag sitter och kollar på en tutorial där en snubbe fixar timingen för en elgitarr med flex time, detta verkar ganska så enkelt men hur fungerar detta på en akustisk gitarr?

Jag är ganska så kass på att spela till klick och det resulterar sällan i perfektion. Ifall detta tricks skulle fixa även akustisk gitarr så skulle de vart guld!

Ifall inte, vad har ni för tips för att fixa timingen på en gitarr i logic?

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Alltså nu kan jag inte Logic men om man måste sitta och hålla på flex time(antar att det är detsamma som slip edit i Cubase?)en massa så är det en jäkla massa pillande och frågan om det är värt det. Allt sånt där är bara nödlösningar och ok för någon ton här eller där som är lite för mycket off. Annars gör dig en tjänst och öva, öva och åter öva med klick tills du blir bättre. Sen kan det aldrig bli perfekt då vi är människor men man siktar på det givetvis för att det ska bli så bra som bara är möjligt.

Postat

nej nej men det handlar om enstaka toner !men jo jag vet, jag har spelat gitarr sen jag var tolv men det är sån jäkla skillnad att helt plötsligt spela till ett klick...

Postat

men jag kan hålla takten, jag är faktiskt riktigt bra på det men som sagt man är människa och det blir sällan perfekt, det är alltid några ställen här och där och det är ju därför jag vill lära mig fixa de ställena för att kunna effektivisera arbetet.

Postat

Haha jo jag har felformulerat mig! Låt mig säga såhär. Jag har ingen problem med taktkänsla när jag sitter och spelar själv, lyssnar på takten i mitt huvud och stampar till men när man helt plötsligt skall lyssna på något som man måste koncentrera sig på hela 100% så sviker det... Ursäkta felformuleringen. Trött suck 🙂

Postat

Det krävs övning för att bli duktig på att spela till klick också. Nöt på! Som sagts tidigare så kan det vara enklare att spela till en trumtakt. Öva till olika tempon. När du väl nått dit så kan man laborera att spela rytmer som ligger både före och efter beatet. Hänga och ligga på! Övning ger färdighet och metronomen ljuger sällan förutom när den är otajt...😉

Oj det vart ett av mina längsta inlägg någonsin! 🙂

Brukar mest diskutera kaffe annars ☺️

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.