Jump to content
Annons

Projekt skapade i PC - kan de öppnas i Mac?

Recommended Posts

Jokron (oregistrerad)
Postat

Ja, jag har bytt plattform och undrar om man kan öppna projekt som är skapade i PC-miljö i Mac.

Funderar också på om man kan använda en extern disk MyBook som tidigare använt till PC i Mac.

/Jokron

Annons
Postat
Ja, jag har bytt plattform och undrar om man kan öppna projekt som är skapade i PC-miljö i Mac.
Ja. Projekten går fint att öppna. Däremot ska det sägas att VST-pluggar för Windows och VST-pluggar för Mac inte är detsamma. Dvs. dina projekt kan använda VST-pluggar som bara finns till Windows, det finns trots allt jättemånga gratispluggar till Cubase för Windows, och Cubase för Mac kommer då klaga på att pluggarna inte finns installerade och fortsätta utan dem.
Funderar också på om man kan använda en extern disk MyBook som tidigare använt till PC i Mac.
Ja, men det finns faktorer som avgör hur bra det går.

Vilket filformat använder din externa disk idag? FAT32? exFAT? NTFS?

De två första alternativen läser/skriver din Mac utan problem. Koppla på kabeln bara.

Det sista alternativet är specifikt för Windows. Din Mac kommer att läsa hårddisken men kan inte skriva nya filer till disken utan att använda tredjepartsprogram.

Om det är en NTFS-formaterad hårddisk har du fler alternativ.

1. Kopiera tillfälligt allt material från den externa hårddisken till Macen. Formatera sedan om hårddisken i ett annat filsystem. HFS+ (Mac OS Extended journalförd) är lämpligast ifall hårddisken bara ska användas på Mac. Om du ska växla mellan Mac och PC, använd exFAT som fungerar på Windows Vista eller senare samt Mac OS X 10.6 eller senare.
  2. Köp antingen Paragon NTFS för Mac eller Tuxera NTFS. Det är en drivrutin för att läsa/skriva NTFS-diskar. Den kostar en större slant men du kan fortsätta använda Windows-formaterade hårddiskar lika bra som Mac-formaterade.
  3. Ladda hem och installera en kombination av OSXFuse med MacFUSE-kompabilitetslager, NTFS-3G samt tilläggspaketet Fuse-Wait (som löser vissa problem med NTFS-3G på nya OS X). Allt är öppen källkod och gratis, men FUSE-baserade filsystem är en flaskhals. Överföringen blir inte lika snabb som ett "direkt stöd" för filsystemet. Men - det är trots allt gratis.

Jokron (oregistrerad)
Postat

Jo, nu har jag testat, funkar precis som ni säger...pluggarna jag har haft i PC:n funkar också. Har inga gratispluggar utan de som följer med Cubase 6 och från Toontrack.

Tack för svar,

Rock on,

Jokron

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.