Jump to content
Annons

EQ:a bort brus


johlin

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Det är en marshall mg15cd-stärkare och en epiphone special-II.

Inga proffs-grejer, men jag har inte hur mycket pengar som helst.

Det brusar lika mycket på båda pickupsen, och det brusar mer när man har line out på.

Kablarna heter kc10 (finns på musikbörsen), ska tydligen vara mycket bra, brusar lika mycket med epiphones kabel som följde med.

Ska denna förstärkare vara så, eller är det nåt fel med den?

Det kan vara ljudkortet, ett SB Live från dell, men det brusar inte när man spelar in med en billig mick (typ 70-kronorsklassen).

Redigerat av johlin
Link to comment
Dela på andra sajter

...men om du har en gitarrförstärkare, så ska du ju ändå micka upp den om du vill ha så bra ljud som möjligt - så egentligen är det inte något problem... 😕

Line är bara en nödlösning eller ett komplement. Det huvudsakliga ljudet ska helst vara en uppmickad stärkare. Blir ljudet inte bra då, så har du fel micplacering eller behöver en bättre mic.

SB Live brusar också mycket (men värst brus blir det på micingången), så det är inte de bästa förutsättningarna precis...

Försöker du eq:a bort bruset, så försvinner all diskant också, så det är inget alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Förstärkaren brusar i högtalaren också.

jag har ingen bra mick.

Köp en gitarrpedal med ampsim.

det där är inget brus, det är ett brum orsakat av något fel i kedjan från gitarr till dator.

att det susar lite ur förstärkaren är normalt, men det där är inte normalt.

nånstans sitter något som inte funkar som det ska.

För att ta reda på vad, börja att ta ur gitarren, [nu ska det bli tyst] att byta gitarr, byta förstärkare etc, tills du hittar felet. Sen får du nog lämna in det som felar o kolla VAD som orsakar det. Kan vara så banalt som en lödning som släppt, eller en kondensator som gett sig, eller så kan det vara värre.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh...någonting är fel här. Så här ska det inte låta. Först av allt...skippa "Jesusonic"! Hur låter gitarren och förstärkaren då? Sen tar jag för givet att du kopplat hörlursingången från stärkaren in till ljudkortet, och inte "lånat" speaker output. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det kan inte vara så att du står nära din dator när du spelar?

Datorn stör sjuuukt mycket (eller mest CRT-skärmar om du har sån/sådana).

Kolla ifall du har samma strömkälla till datorn som till förstärkaren? Ifall dom har olika strömkälla (uttag i väggen) så kan det uppstå jordfel och brum som följd.

Jag skulle gissa på att det är CRT-skärm eller jordbrum.

/Micke

Edit:även vissa lampor kan störa, men kolla först om alla uttag är jordade och att all utrustning har samma strömkälla (uttag i väggen)

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp.

Försöker svara på alla frågor, men inte i ordning.

Om jag skippar jesusonic, hörs det inget alls, om jag kör i guitarrig brusar det också.

Jag kopplar förstärkarens line out till datorns line in.

Förstärkaren och datorn har olika uttag, men samma rum.

Jag sitter vid datorn, men det är en tft-skärm, men datorn kanske strålar.

Jag har en lampa på, nån metallfärgad ikea-golvlampa.

Om jag har förstärkaren av, så brusar det ändå i datorns högtalare (men i alla högtalare fast jag bara har en mono-kontaktförminskare (från stor till liten plugg).

Det låter likadant om jag har förstärkaren på.

Om jag har förstärkaren på utan gitarrsladd i brusar det inte alls mycket, men om jag har gitarren i, så hörs det där brummet.

Är det dåliga pickups då eller? När jag har sommarjobbat ska jag köpa nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skippar jesusonic, hörs det inget alls, om jag kör i guitarrig brusar det också.

Eh, vi tar det från noll. Gitarr in i stärkare, från stärkarens line out/phones (se upp för för hög volym) till ljudkortets line-in. That´s it. Har du fortfarande brus så är något fel på antingen gura (tvivlar), sladd (möjligt) eller stärkare (line out kanske).

Och du har ju redan stärkare...vad ska du med "jesusonic" eller "guitarrig" till? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skippar jesusonic, hörs det inget alls, om jag kör i guitarrig brusar det också.

Eh, vi tar det från noll. Gitarr in i stärkare, från stärkarens line out/phones (se upp för för hög volym) till ljudkortets line-in. That´s it. Har du fortfarande brus så är något fel på antingen gura (tvivlar), sladd (möjligt) eller stärkare (line out kanske).

Och du har ju redan stärkare...vad ska du med "jesusonic" eller "guitarrig" till? 😳

Okej, stärkaren brummar inte utan gitarr, men med gitarr i. Gitarren brusar lika mycket med båda pickupsen.

Jag har jesusonic för att lägga på lite effekter, och för att ha en volymhöjning.

Brummet i datorn kommer bara i vänster högtalare (kollade lite extra), så det kommer från gitarren.

Men det kanske är sladdarna eller gitarren, för det brusar inte lika mycket när gitarren är urkopplad, bara "standardbrus".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett jordningsfel men min Ibanez lät lite så där när det var glappkontakt i gitarrens elektronik. Kolla, som redan föreslagits, lödningarna. Kolla jordningarna också. Oljudet beror inte på att du har en billig gitarr eller -förstärkare, om de nu är billiga, utan på defekter.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett jordningsfel men min Ibanez lät lite så där när det var glappkontakt i gitarrens elektronik. Kolla, som redan föreslagits, lödningarna. Kolla jordningarna också. Oljudet beror inte på att du har en billig gitarr eller -förstärkare, om de nu är billiga, utan på defekter.

Jag har tyvärr ingen koll på lödningar (jag är 14,5), men är det verkligen ett jordningsfel om gitarren inte brusar alls på cd ingången, men på gitarr-ingången?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag har kollat lite extra. Gitarren brummar på input ingången. Men inte om man kopplar in den via cd input.

Betyder det att min förstärkare är defekt?

Ska jag bara maila marshall då eller?

Nu måste vi försöka hålla ordning på begreppen.

vad menar du med input ingången?? Var då? 😮

CD input? I datorn eller var?

Enkel rak fråga: brummar det om du BARA kopplar in gitarren till förstärkaren o inget mer sen?

Har du bytt gitarrkabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en DI-box eller en V-Amp eller nått om du inte har så gott om pengar. Borde gå att hitta för några hundringar.

För övrigt så går det att mica stärkare med billiga micar (<100kr) och få ett schysst ljud. Visst det låter ganska tunt och skräpigt, men gillar man sånnt ljud så är det grymt. Har fått ganska sköna Swervedriver-liknande gitarrer med en billig karaoke-mic (ca 50kr).

Att enbart linea en förstärkare utan en högtalarsim emellan brukar låta betydligt sämre däremot. Speciellt om man vrider upp gainen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...