Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Laddade precis upp "Your comfort lie" till forumets låtsida (skriven och framförd av mig):

//forum.studio.se/files/file/14017-your-comfort-lie/

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Gillar denna låt faktiskt. Hade lite svårt för ditt sätt att sjunga och för själva texten i sig. Tyckte texten var smått obegriplig och konstig ända tills jag läste den. Nu tycker jag att texten är intressant och faktiskt mycket välskrivnen på ett konstnärligt sätt. Problemet med texten (och samtidigt styrkan med den) är att den som lyssnar måste tänka till för att förstå den. Så det känns mera om en dikt eller kanske ett stycke ur en teatertext. Den blir lite lidande av att man inte får de pauseringarna som skulle behövas mellan raderna ibland, för att göra texten mera lätt tydd. Men det känns som att det finns en massa olika historier bakom denna text med. Tror att många skulle tolka den olika beroende på sina egna personliga erfarenheter.

Gillar det enkla men effektfulla kompet och melodin. Den känns borde bekant och helt originell på samma gång på n¨got märkligt sätt. Så denna låt är för mig en riktigt, riktigt snygg och trevlig liten låt, men jag är tyvärr inte övertygad om din sånginsatts här. Vilket ju är en fråga om tycke och smak såklart. Men det vore kul att hör den låten med en annan vokalist. Tror att det skulle lyfta låten ordentligt.

Så i det stora hela så ÄLSKAR jag denna låt även om jag inte övertygad av just sången i detta fall. och hoppas på att få höra den med en vokalist som faller mig bättre i smaken snart. 😉

Postat

Roligt att du gillar låten. Tack för din djuplodande analys av det poetiska. Kul att du tog dig tid att lyssna, kommentera, och eventuellt varit en av dom som betygsatt låten.

Jag bör nog inte förklara lyriken då det förmodligen är som du säger, ...att olika tolkar olika. Men lite lägger jag till sist här i inlägget. Jag brukar få kritik för att jag har för mycket text i mina låtar, så det krävs förmodligen några lyssningar och eftertanke med i alla fall denna visa.

Att vara begåvad med kombinationen: låtskrivare, instrumentalist, studiotekniker, OCH sångare är nog få förunnat. Jag ser mig främst som låtskrivare. Du kanske tar första tjing om det blir nån "Så mycket bättre"-festival här på forumet så sången landar mer behagligt?

Nedan följer en delmängd av mina 8 sidor anteckningar (och tankar) när jag skrev låten (där jag utelämnar några kilometer lyrik jag kastade). En hel del handlar om koltrastens symbolik, och vad som skiljer dess symbolik från andra mörka fåglar. Det var väl "kampen mellan kropp och själ" jag fastnade för när jag rotade på webben. Huvuddelen av låten skrev jag på en helg. Jag minns dock inte hur de första symboliska liknelserna kom till, men kul att läsa anteckningarna så här några år senare:

sun=liv, sanning, ljuger inte.

light=dröm, livslögn

to face the sky=ge upp, lägga näsan i vädret

your autumn season=övre medelålder

Blackbird are closely associated to bad omens and mysticism in general. The red wing blackbird was injured trying to fly for help after a bad person set a field on fire and flew away with his wings bleeding, that gave them the red color. I don't know of any mythology or symbolism that belongs specifically to the red wing.

The blackbird can symbolize death. Particularly because it is closely associated with the struggle between the body and the soul, loosing this struggle equals death.

BUT the blackbird can also symbolize enchantment and gateways and innner spiritual journeys.

Blackbird (Witch-dhubh, Lon Duhb):

Legends say that the birds of Rhiannan are three blackbirds, which sit and sing in the World Tree of the Otherworlds. Their singing puts the listener into a sleep or a trance which enables him/her to travel to the otherworld. It was said to impart mystic secrets.

BLACK BIRD: The blackbird is usually considered a bad omen, although it is said that two blackbirds together symbolize peace and good fortune. Many cultures considered the blackbird a representation of the soul and as such used it to indicate everlasting life.

If this bird makes a nest on your roof, this is said to be a traditional sign of good luck. In fact most people believed that if this bird nests anywhere near the house it a positive sign. Seeing the sight of two together is unusual and a sign of good luck as the blackbird is very territorial.

Blackbird

Because people often believe blackbirds to be messengers of death, it is often seen as a negative thing to dream about blackbirds. You may be unconsciously thinking that bad fortune is coming your way. Some people begin to have dreams of blackbirds as they age, perhaps because they are realising the actuality of eventual death. If you dream of blackbirds, examine your life to see what areas may be bothering you. Take a look at your health and see if there has been a physical pain that you have been ignoring. The blackbird may just be a symbol to remind you to take care of your health.

Blackbird: The blackbird can help a person gain mystic knowledge;

spirituality.

Like the crow and the raven, the blackbird is considered a bad omen. However, the sight of two blackbirds sitting together is a symbol of peace and a good omen.

k9 (oregistrerad)
Postat

Intressant att läsa om hur du fått inspirationen till texten. Ligger det alltid lika mycket arrbete bakom dina texter?

Tyvärr så sjunger mina hundar bättre än jag gör, så jag kan inte sätta sången bättre än du själv har gjort här. För du sjunger ju bättre än mig ändå. Och arret av låten vet jag inte hur jag skulle kunna ändra utan att tappa den enkelhet och effektfullhet som låten nu besitter.

Postat (redigerat)

Arbete och arbete... Funkar en text direkt så blir det ju mindre anteckningar. Men det blir ibland mer efterforskning än denna låt som begränsade sig mest till fåglars symbolik (vilket inte var den huvudsakliga inspirationen). Men vanligtvis bör en text vila ett tag så man ser den med andra ögon. Ibland flyttar man första-versen till andra-versens plats och skriver en ny första-vers och öppnar upp för ny inspiration.

För just denna låt: Jag bytte plats på första-refrängen och andra-refrängen, ändrade lite i dom, och lade till en fjärdedel-vers. Efter lite ändrande mellan fågelsorter (kråka, korp) så fastnade en "kropp/själ" snarare än "ond bråd död" som jag har för mig de andra fåglarna symboliserar. Osv...

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.