Jump to content
Annons

Avtal - (Hoppa över STIM)


mattek92 (oregistrerad)

Recommended Posts

mattek92 (oregistrerad)

Antingen är jag dålig på att googla, eller så finns inte svaret där ute.

Jag har skrivit musik till en reklamfilm som bara ska visas online. Då det är ett lågbudgetprojekt så rekommenderar produktionsbolaget mig att bara skriva över rättigheterna till denna klippning, och strunta i allt vad STIM är (vilket jag för denna låt ändå inte har något emot). Hur detaljerat behöver detta avtal vara? Jag tänkte bara skriva ut låtnamn, klippversion, kund, produktionsbolag, längd etc.

Missar jag något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Avtalet bör innehålla information om i vilken omfattning dom äger rättigheterna.

Tex Äger bolaget Master rättigheterna och kan sälja vidare din låt till annan kund.

Jag skulle specificera att dom äger rättigheterna att använda låten i den specifika reklamfilmen under en begränsad tid tex 3 år.Därefter faller rättigheterna tillbaka till dig men en Options-kalusul

att bolaget har rätt att först av alla skriva på ett nytt avtal på tex 3 år om de så önskar annars faller låten tillbaka till dig och du kan göra vad du vill med den.

Jag skulle gå till en jurist och hämta ett färdigt avtal riktat mot Tv & Reklam.

Kan låta meckigt för ett lågbudget projekt men det visar kunden att du är seriös och

vill dom inte skriva på ett standard avtal är dom tyvärr inte lika seriösa.

Finns ingen anledning att ge bort låtar gratis och framför allt inte rättigheterna till en låt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

är du redan medlem i stim?

du förhandlar själv med filmbolaget vilken ersättning som ska betalas vid varje framförande till stim. sen ska du meddela stim detta. du kan välja ingen ersättning vilket ditt filmbolag verkar vilja i detta fall.

detta är ett annat avtal än det för själva rättigheterna för filmbolaget att använda din musik överhuvudtaget.

där förhandlar du oftast om en engångssumma typ din lön om du specialkomponerar musik.

du ska ju egentligen inte avsäga dig några rättigheter utan filmbolaget ska endast få rättigheten att använda din musik för en viss produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avtalet bör innehålla information om i vilken omfattning dom äger rättigheterna.

Tex Äger bolaget Master rättigheterna och kan sälja vidare din låt till annan kund.

Jag skulle specificera att dom äger rättigheterna att använda låten i den specifika reklamfilmen under en begränsad tid tex 3 år.Därefter faller rättigheterna tillbaka till dig men en Options-kalusul

att bolaget har rätt att först av alla skriva på ett nytt avtal på tex 3 år om de så önskar annars faller låten tillbaka till dig och du kan göra vad du vill med den.

Jag skulle gå till en jurist och hämta ett färdigt avtal riktat mot Tv & Reklam.

Kan låta meckigt för ett lågbudget projekt men det visar kunden att du är seriös och

vill dom inte skriva på ett standard avtal är dom tyvärr inte lika seriösa.

Finns ingen anledning att ge bort låtar gratis och framför allt inte rättigheterna till en låt.

This.

Har man direkt kommit överrens om att skriva nåt som enbart får användas i ett syfte och där det är fullständigt underförstått att beställaren köper de fullständiga rättigheterna, så är det en sak, och redan förhandlat. Exempelvis jinglar och producent-skyltar inom film hade haft det besvärligt annars, men är det inte redan överrenskommet, och det finns en grymt bra orsak (som exempelvis att musiken i kort ska representera ett helt företag, som exempelvis Warner Bros tecknade logga), och inte bara vara bakgrundsmusik för en vanlig reklamsnutt, så skulle jag aldrig någonsin släppa fria mina rättigheter till någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

mattek92 (oregistrerad)

Tack för svaren, nu klarnar det! Jag ska se om jag hittar några jurister här i närheten. Vore ju skönt med avtal som ser lite snyggt ut, och inte som en tolvårings första uppsats i Word.

Jag är inte medlem i STIM än, och det här är mitt första jobb som kompositör, har tidigare bara varit musiker (SAMI) och sluppit sådant här. Är det värt det att gå med i Stim om det är sådana här grejer man gör mest? Som sagt är det inte aktuellt med en avgift för varje gång den spelas, men om man kan sätta den till 0 låter det ju inte helt dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar du fått.

Vad gäller om du ska gå med i Stim eller inte kan jag ge dig följande råd:

NÄR DET ÄR BRA ATT ÖVERLÄMNA SINA EKONOMISKA RÄTTIGHETER TILL STIM

Om du är upphovsman till verk som kommer framföras offentligt inom genres som faller inom ramen för exakt rapportering, dvs att dina verk kommer framföras live, spelas på radio (ej närradio) eller TV.

NÄR DET INTE ÄR BRA ATT ÖVERLÄMNA SINA EKONOMISKA RÄTTIGHETER TILL STIM

Om du är upphovsman till verk som inte kommer framföras offentligt inom genres som faller inom ramen för exakt rapportering, dvs faller under insamlingsområde 09 där analogiavräkning tillämpas.

Om du tex. enbart skriver produktionsmusik finns det ingen anledning att ansluta sig till STIM eftersom du förhandlar direkt med din kund. Musiken blir "friköpt" vilket allt mer uppskattas hos produktionsbolagen = en fördel för dig vid införsäljningen. Om tex. SVT skulle använda din musik i ett sådant här fall klarerar dom bara till STIM att musiken är friköpt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...