Jump to content
Annons

Extern preamp till ljudkort


JohnTheMan

Recommended Posts

Hej alla studiovänner!

Har en liten fundering jag skulle vilja ha hjälp med.

Har börjat leka runt lite grann med olika preamps i min inspelning. Och har fått låna Studio Projekts VTB1 (http://www.thomann.d...ojects_vtb1.htm) av en polare.

Det jag funderar lite över är hur man kopplar ihop det hela på bästa sätt. Jag har en focusrite saffire pro 10i/o (http://d3se566zfvnmh...de-english0.pdf) som interface.

Som jag förstår det är den enda ingången utan inbyggd preamp den digitala S/PDIF.

Så det jag undrar är.

Går det bra att koppla in den externa preampen till en lineingång? Blir det "kaka på kaka", och tar bort hela funktionen. Eller funkar det att ha gainen på 0 på ljudkortet och sen brassa på med gain på preampen?

Om inte, har ni något bra förlag på en väldigt simpel AD omvandlare? Så att jag kan ta min "line out" från preampen in i "S/PDIF" på ljudkortet. Eller kommer det bara bli dåligt med en billig extern DA omvandlare.

Finns det ljudkort som har både ingångar med och utan preamps? Eller att man kan "koppla runt" de inbyggda preampsen.

Ha de gott!

//John

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ditt ljudkort har 8 analoga line in, och de går normal sett inte genom preampsen. men man måste kolla kopplingsschemat för att vara säker då vissa ljudkorts line går via preampen.

normalt brukar man inte kunna ändra gain på lineingångar utan den är till för preampsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Om man ändrar gainen på rattarna så ändras gainen på line in också.

Såhär står det i manualen:

ANALOGUE INPUTS

• Mic: 8 x XLR on front panel

• Mic Gain: +13dB to + 60dB

• Line 1-8: 2 x 1/4” TRS Jack (front panel)

• Line 1-8 Gain: -10dB to +36dB <----

• Instrument: As above, switched to Instrument (inputs 1 & 2 only)

• Instrument Gain: +13dB to +60dB

Vilket visar att man kan ändra gainen på line in. Betyder det här att line in går igenom en preamp? Men det kanske ändå inte spelar någon roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du Line i unity-gain så får du varesig förstärkning eller dämpning, vilket är var "unity-gain" betyder. Det är olika på olika saker var Unity ligger, men de vanligaste lägena är klockan 12 och klockan 3. Hela vitsen med Line annars är att det är den signal allt är gjort för att anpassas efter, så all eventuell försärkning som skulle kunna behövas är absolut minimal. Line och Mic-Pre är två helt skilda kretsar i ett ljudkort eller en mixer även om de delar på samma kanal, så en bättre förstärkare kan göra en grym skillnad.

VTB-1 är annars en ganska trevlig preamp måste jag säga! Helt värdelösa rör IMHO, men väldigt trevligt solid-state läge :-) Har två stycken själv liggande i studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller du Line i unity-gain så får du varesig förstärkning eller dämpning, vilket är var "unity-gain" betyder. Det är olika på olika saker var Unity ligger, men de vanligaste lägena är klockan 12 och klockan 3. Hela vitsen med Line annars är att det är den signal allt är gjort för att anpassas efter, så all eventuell försärkning som skulle kunna behövas är absolut minimal. Line och Mic-Pre är två helt skilda kretsar i ett ljudkort eller en mixer även om de delar på samma kanal, så en bättre förstärkare kan göra en grym skillnad.

VTB-1 är annars en ganska trevlig preamp måste jag säga! Helt värdelösa rör IMHO, men väldigt trevligt solid-state läge :-) Har två stycken själv liggande i studion!

Tack för bra svar allihopa! Alltid bra att få lite mer kött på benen när det gäller sånt här.

Nu ska det spelas in med massa preamps!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...