-martin- Postat 13 november 2014 Dela Postat 13 november 2014 Hej! Jag är ny här på forumet och jobbar med filmproduktion. Vi har precis börjat göra mer och mer röstarbeten och lägger en del speakerröster samt gör en del dubbning. Kör just nu med vår mick vi använder i fält, en sennheiser k6 modul med me64 kapseln. Den funkar bra ute på location men när vi gör voiceovers och studioinspelningar låter den lite klen och ganska vass i diskanten. Vi har ett litet ljudbås som är hyfsat bra isolerat så jag tror akustiken är helt okej. Antar att man behöver en stormembransmick för att få de här riktigt snygga röstinspelningarna? Har kollat runt lite, men skulle vilja höra mig lite för vad ni rekommenderar för typ av mickar på detta område, budgeten ligger väl på 4000kr som max ungefär. Har kollat på Röde Nt2a, Sennheiser Mk4, AKG C214 och Shure Sm7b. Vilken rekommenderar ni utav dessa mickar? Eller är det någon annan mikrofon som är ännu bättre som jag inta har kollat upp. Använder ett apogee duet ljudkort =). Tacksam för era åsikter och tips =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 13 november 2014 Dela Postat 13 november 2014 Jag har gjort VO's med en simpel Studio Projects B3, och har bara fått lovord hittills. Annars tipsar väl folk om Neumann TLM 102 strax kantänka: http://www.thomann.de/se/neumann_tlm_102_nickel.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
-martin- Postat 13 november 2014 Trådstartare Dela Postat 13 november 2014 Ska kolla in den micken, har även tittat lite på Neumann micken och är väl intresserad av den, den ligger väl strax utanför min budget egentligen dock. Hur stor skillnad hör man egentligen på de billigare mickarna run 1000 kr - 2000 kr gentemot de dyrare för cirka 5000kr. Är det värt de extra pengarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 13 november 2014 Dela Postat 13 november 2014 Nu är jag ingen mickconnoisseur, men folk lär säkert hävda att skillnader finns, annars hade vi ju inte haft så många att välja bland. Det handlar mer om vad som passar din röst, och själva användningsområdet. Ration pris/ljudbildsdifferens lär väl vara exponentiellt avtagande tippar jag. Lite som med schampoo. Stor skillnad mellan extrem lågbudget (blåvitt) och frisörmärkena. Inte tillnärmelsevis lika stor mellan mellanprisgrejerna i dagligvaruhandeln och de man kan få hos frissan. Är själv inne på en från Avantone: http://www.thomann.de/se/avantone_ck_7.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 14 november 2014 Dela Postat 14 november 2014 Ska kolla in den micken, har även tittat lite på Neumann micken och är väl intresserad av den, den ligger väl strax utanför min budget egentligen dock. Hur stor skillnad hör man egentligen på de billigare mickarna run 1000 kr - 2000 kr gentemot de dyrare för cirka 5000kr. Är det värt de extra pengarna? Att köpa mick är lite som att handla frukt - det går inte nödvändigtvis att säga att de här äpplena är bättre än de här bananerna, olika saker kräver olika doningar. Men generellt kan man säga - man får vad man betalar för. Förutom om man köper en Line Audio CM3 givetvis, att köpa den är som att råna tillverkaren - men på ett bra sätt! ;-) Har man exempelvis en ADK och den Neumann den är modellerad efter, så finns det en god orsak att ADK'n kostar runt 2 lapp och Neumannen mellan 40-80 tusen, beroende på exakt modell och tillverkningsår. Till just VO, och i den prisklassen, är det klurigt. Alla röster har olika behov, och utan att kunna lägga mellan 15-25000 på riktiga filmmickar som låter bra till alla, och där är exempelvis Sennheiser MKH40/50, Schoeps CMIT-5 och det mesta DPA klämt ur sig stora favoriter för de flesta av oss, så skulle jag säga att just Shure SM7 brukar vara ett bra kort. Den låter bra, har visserligen lite trist diskant, men fin upplösning i mellanregistret, och har klarat fullständigt fasansfulla akustiska ställen tidigare. Visst, finns alltid en gräns för hur långt den tillåter *BEEP*-ljud, but you get the picture. Krasst talat är Röde ett märke jag avskyr med passion och hätta, deras botten är vidrig och diskanten antingen väldigt slö eller väldigt vass, men Neumann generellt har gjort många trevliga grejer, och både Sennheiser, Schoeps, DPA och Sanken har flera modeller dedikerade för sånt här, men då räcker det inte att dubblera din budget.... Ska jag peka på en bra mick för de pengarna så är det Shure SM7. Har du ett hyfsat behandlat rum och kan lägga lite mer så har jag hört bra demos av Neumann TLM 102, och då kostar den bara runt 1000-lappen mer än vad du skrev som tak. Men har som sagt inte jobbat med den så jag ha ingen praktisk erfarenhet av den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 14 november 2014 Dela Postat 14 november 2014 Jag gissar att du med dubbning menar ADR/eftersync - att byta ut dåliga lines i dialogen till skillnad från faktisk dubb som är att byta ut språk? Bör då kanske nämna att man aldrig någonsin ska använda stormembransmickar till eftersyncning. Det är extremt viktigt för att kunna få sync-ljudet och dubben att samsas sömlöst att man använder exakt samma mickar i dubbstudion som man använde på location i just den scen man eftersyncar för tillfället. Hade man en Sennheiser MKH416 på fälet - 416 i studion. En CMIT i en korridor? En CMIT i studion. Reverbet är dialogmixarens problem om man inte till 100% vet vad man gör, men måste denne även matcha upp frequenskurvorna, vilket kan ta en jävla tid om det går alls, så blir du rask dennes problem, och det är illa. Spelar ni in uteslutande med en K6:a på location, använd den i studion för all form av ADR. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
-martin- Postat 14 november 2014 Trådstartare Dela Postat 14 november 2014 Hej! Tack för bra svar, har hört att shure sm7 behöver väldigt stark gain, funkar det med mitt ljudkort apogee duet 2 eller behöver jag något starkare? Har även hört att kondensator mickar ska låta bättre på tal än dynamisk mickar, därför jag var lite tveksam till just sm7:an. Men så kanske inte är fallet här? Förstår att man ska köra samma mick på fält som när man dubbar men antar att så inte är fallet om allt ljud är pålagt i efterhand, vilket kommer bli fallet med den senaste produktionen vi jobbar med =). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 14 november 2014 Dela Postat 14 november 2014 En sån här köpte jag på Andreassons i Gbg, funkar säkert till tal också. Trots att den är rörbestyckad färgar den inte speciellt mycket (läs: ren). Otroligt prisvärd: http://www.ordermusic.se/sv/artiklar/se2200t.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
-martin- Postat 14 november 2014 Trådstartare Dela Postat 14 november 2014 Har funderat på den också, är den lika bra som liknande mickar i den prisklassen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 14 november 2014 Dela Postat 14 november 2014 Jo, den är ruggigt bra för sitt pris (tror att den kostade 3500,- från början). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
-martin- Postat 27 november 2014 Trådstartare Dela Postat 27 november 2014 Någon mer som kan rekommendera se electronics 2200t, har sett att det finns två modeller, 2200a och 2200t. En av dem är en rörmikrofon som jag har förstått. Vilken låter bäst till tal tror ni? Varierade röster då förstås då jag kommer spela in många olika skådespelare rösttalanger. Känner mig fortfarande lite tveksam till en dynamisk mick, har fått varierade åsikter om det, även om jag är lite sugen på en sure sm7b men vet inte om en dynamisk mick är rätt för mitt ändamål? Några mer åsikter? =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 (redigerat) Är du i närheten av Götet hade du kunnat låna min och testa, skulle kunna fixa några ljudprov också (2200 T Tube) mvh/Peter Redigerat 27 november 2014 av Sleap Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
-martin- Postat 27 november 2014 Trådstartare Dela Postat 27 november 2014 Bor i Linköping tyvärr så blir lite långt 😉. Men om du har några röstprover vore det uppskattat =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 Ska försöka göra det i dagarna, har en Pearl-mick som ska testas samtidigt. Kan Dropboxa det sen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 27 november 2014 Dela Postat 27 november 2014 (redigerat) Hållbrheten för det här erbjudandet gick ut dessvärre. Redigerat 27 november 2014 av Burnin Sven Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peter Roos Postat 30 november 2014 Dela Postat 30 november 2014 Jaha, du hade fixat det? :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
k9 (oregistrerad) Postat 1 december 2014 Dela Postat 1 december 2014 Funderar på om en kanalstripp med kompressor och eq skulle kunna vara ett alternativ för er? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.