Jump to content
Annons

Bra mick för voiceover arbete?


-martin-

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och jobbar med filmproduktion. Vi har precis börjat göra mer och mer röstarbeten och lägger en del speakerröster samt gör en del dubbning. Kör just nu med vår mick vi använder i fält, en sennheiser k6 modul med me64 kapseln. Den funkar bra ute på location men när vi gör voiceovers och studioinspelningar låter den lite klen och ganska vass i diskanten. Vi har ett litet ljudbås som är hyfsat bra isolerat så jag tror akustiken är helt okej.

Antar att man behöver en stormembransmick för att få de här riktigt snygga röstinspelningarna? Har kollat runt lite, men skulle vilja höra mig lite för vad ni rekommenderar för typ av mickar på detta område, budgeten ligger väl på 4000kr som max ungefär. Har kollat på Röde Nt2a, Sennheiser Mk4, AKG C214 och Shure Sm7b. Vilken rekommenderar ni utav dessa mickar? Eller är det någon annan mikrofon som är ännu bättre som jag inta har kollat upp. Använder ett apogee duet ljudkort =).

Tacksam för era åsikter och tips =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska kolla in den micken, har även tittat lite på Neumann micken och är väl intresserad av den, den ligger väl strax utanför min budget egentligen dock. Hur stor skillnad hör man egentligen på de billigare mickarna run 1000 kr - 2000 kr gentemot de dyrare för cirka 5000kr. Är det värt de extra pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen mickconnoisseur, men folk lär säkert hävda att skillnader finns, annars hade vi ju inte haft så många att välja bland. Det handlar mer om vad som passar din röst, och själva användningsområdet. Ration pris/ljudbildsdifferens lär väl vara exponentiellt avtagande tippar jag. Lite som med schampoo. Stor skillnad mellan extrem lågbudget (blåvitt) och frisörmärkena. Inte tillnärmelsevis lika stor mellan mellanprisgrejerna i dagligvaruhandeln och de man kan få hos frissan.

Är själv inne på en från Avantone: http://www.thomann.de/se/avantone_ck_7.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla in den micken, har även tittat lite på Neumann micken och är väl intresserad av den, den ligger väl strax utanför min budget egentligen dock. Hur stor skillnad hör man egentligen på de billigare mickarna run 1000 kr - 2000 kr gentemot de dyrare för cirka 5000kr. Är det värt de extra pengarna?

Att köpa mick är lite som att handla frukt - det går inte nödvändigtvis att säga att de här äpplena är bättre än de här bananerna, olika saker kräver olika doningar. Men generellt kan man säga - man får vad man betalar för. Förutom om man köper en Line Audio CM3 givetvis, att köpa den är som att råna tillverkaren - men på ett bra sätt! ;-) Har man exempelvis en ADK och den Neumann den är modellerad efter, så finns det en god orsak att ADK'n kostar runt 2 lapp och Neumannen mellan 40-80 tusen, beroende på exakt modell och tillverkningsår.

Till just VO, och i den prisklassen, är det klurigt. Alla röster har olika behov, och utan att kunna lägga mellan 15-25000 på riktiga filmmickar som låter bra till alla, och där är exempelvis Sennheiser MKH40/50, Schoeps CMIT-5 och det mesta DPA klämt ur sig stora favoriter för de flesta av oss, så skulle jag säga att just Shure SM7 brukar vara ett bra kort. Den låter bra, har visserligen lite trist diskant, men fin upplösning i mellanregistret, och har klarat fullständigt fasansfulla akustiska ställen tidigare. Visst, finns alltid en gräns för hur långt den tillåter *BEEP*-ljud, but you get the picture.

Krasst talat är Röde ett märke jag avskyr med passion och hätta, deras botten är vidrig och diskanten antingen väldigt slö eller väldigt vass, men Neumann generellt har gjort många trevliga grejer, och både Sennheiser, Schoeps, DPA och Sanken har flera modeller dedikerade för sånt här, men då räcker det inte att dubblera din budget....

Ska jag peka på en bra mick för de pengarna så är det Shure SM7. Har du ett hyfsat behandlat rum och kan lägga lite mer så har jag hört bra demos av Neumann TLM 102, och då kostar den bara runt 1000-lappen mer än vad du skrev som tak. Men har som sagt inte jobbat med den så jag ha ingen praktisk erfarenhet av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar att du med dubbning menar ADR/eftersync - att byta ut dåliga lines i dialogen till skillnad från faktisk dubb som är att byta ut språk?

Bör då kanske nämna att man aldrig någonsin ska använda stormembransmickar till eftersyncning. Det är extremt viktigt för att kunna få sync-ljudet och dubben att samsas sömlöst att man använder exakt samma mickar i dubbstudion som man använde på location i just den scen man eftersyncar för tillfället. Hade man en Sennheiser MKH416 på fälet - 416 i studion. En CMIT i en korridor? En CMIT i studion. Reverbet är dialogmixarens problem om man inte till 100% vet vad man gör, men måste denne även matcha upp frequenskurvorna, vilket kan ta en jävla tid om det går alls, så blir du rask dennes problem, och det är illa.

Spelar ni in uteslutande med en K6:a på location, använd den i studion för all form av ADR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för bra svar, har hört att shure sm7 behöver väldigt stark gain, funkar det med mitt ljudkort apogee duet 2 eller behöver jag något starkare? Har även hört att kondensator mickar ska låta bättre på tal än dynamisk mickar, därför jag var lite tveksam till just sm7:an. Men så kanske inte är fallet här?

Förstår att man ska köra samma mick på fält som när man dubbar men antar att så inte är fallet om allt ljud är pålagt i efterhand, vilket kommer bli fallet med den senaste produktionen vi jobbar med =).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon mer som kan rekommendera se electronics 2200t, har sett att det finns två modeller, 2200a och 2200t. En av dem är en rörmikrofon som jag har förstått. Vilken låter bäst till tal tror ni? Varierade röster då förstås då jag kommer spela in många olika skådespelare rösttalanger.

Känner mig fortfarande lite tveksam till en dynamisk mick, har fått varierade åsikter om det, även om jag är lite sugen på en sure sm7b men vet inte om en dynamisk mick är rätt för mitt ändamål?

Några mer åsikter? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hållbrheten för det här erbjudandet gick ut dessvärre.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...