Jazob Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 Tjena, Jag och mitt band tänkte spela in samt filma en liten akustisk live session i ett vardagsrum (ganska litet, ej så högt i tak) typ nästa helg. Jag själv kommer spela akustisk gitarr samt sjunga, en av personerna kommer spela akustisk gitarr och en kommer att köra trummor/slagverk/percussion. Vi har tillgång till laptop och 8 kanalers ljudkort, i mikrofonväg kommer vi ha tillgång till det mesta; några kondensator-mickar, dynamiska mikar, overheads osv så det är inga problem att få tag på utrustning i mikrofonväg. Själv har jag ingen större erfarenhet av att spela in just live på detta sättet och tar därför väldigt gärna emot alla tips jag kan få och vad vi bör tänka på och hur ni hade gått tillväga i en sådan situation.Det stora kruxet är väl egentligen hur vi ska micka slagverken, kommer mest troligt inte att köra fullt trumset såklart utan nån puka, virvel, typ ägg och ev nån cymbal eller ride. Frågorna är många, men hur skulle ni gå tillväga i att försöka få ett nära och bra sound om ni fått möjligheten att göra något liknande. Tack på förhand! Mvh Jacob
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 Man kanske ska försöka få till något med både rumsklangen och när mickning. Annars är väl problemet hur man ska kunna lyssna och avgöra vad som låter bäst när man lirar in i ett "okänt" rum utan man får väl lita på lurarna. Men två kondensator stormembranare kanke som rums mickar kanske 8 kopplade. Eventuellt några dynamiska på dom mera högljudda instrumenten för att minimera läckage men i övrigt kondensator mickar om man har. Att sedan få in det i kameran och garantera samma ljud där ja då åker man på att testa ganska många gånger skulle jag tro. Många konsument kameror har tydligen ingen möjlighet att koppla förbi den egna ljuddelen med kompression etc så det kan ställa till det. Men det kan man dra ihop i efterhand i ett video program för det brukar gå att ta bort ljudströmnen från filmen och byta. Själv kör jag till Youtube Live så blir filmen färdig direkt. Lycka till ha det skoj låter som en kanon ide.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 (redigerat) Hmm det går inte att bädda in längre? Jo nu funkar det dubbel Hmmm https://www.youtube.com/watch?v=YL3do1JfX7c Här är ett test jag gjorde till tuben. Obs spola till runt 17-18 minuter och sedan till slutet där jag försökt få till en mix av det hela. Som du kommer att höra så blir det väldigt spretigt och lite väl nasalt elker vad man ska säga men jag tycker set borde gå att få till det om man kämpar på. Här är det Logic som jah använder men det ska inte spela mågon roll vilket program man använder eller om man bara kör med mixer. Redigerat 13 november 2014 av Burnin Sven
Jazob Postat 13 november 2014 Trådstartare Postat 13 november 2014 Tack för din input Burnin Sven 🙂 är tacksam ifall fler personer har erfarenheter eller idéer kring detta såklart.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 Jo det måste finnas flera men jag tror inte så många gör det här ännu speciellt inte med video inblandat. Kör hårtvlycka till glöm inte länken så vi får se och höra hur det bidde.
Guitar Nilsson Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 8-kopplad mick framför ak gitarr är kanon om gitarristen även sjunger, som 8 blir den ju döv uppåt rösten som annars brukar slaska in rejält i gitarrmicken. Rumskaraktär kan man väl få fram hur bra som helst med diverse reverb osv? Jag skulle närmickat så mycket som möjligt.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 Det kunde vara jäkligt gött med en tråd som handlar om live ljud där folk testar och visar upp hur pass bra live ljud man kan krama ur effekterna/mjukvaruinstrument ur ett vanligt inspelningsprogram. Jag förmodar att det också är helt olika som gäller om det ska spelas upp genom ett PA stort eller litet eller om det produceras för nätet/kanske direktsänds.
Kpax Postat 13 november 2014 Postat 13 november 2014 Är det ett rum med tråkig akustik skulle jag undvika att få med det i största möjliga utsträckning.
Radiogossen Postat 23 november 2014 Postat 23 november 2014 Jag har filmat en del livespelningar och jag tycker att det blir ganska bra utifrån min amatörhorisont. Jag skiljer på ljudupptagningen och bildupptagningen för att efteråt sätta ihop det i en film men jag använder alltid kameraljudet för synkens skull och eventuellt rumsljud. Uppmikningen av ljudet sker enligt 'best effort' och erfarenhet och primärt för min del är det PA-mikningen som är viktigast, inspelningen är sekundär. Jag sparar alla ljudkanaler och mixar efteråt. Kamerabilderna synkar jag sedan med den färdiga mixen i Adobe premiere. Du kan ju använda vilket videoredigeringsprogram som helst som kan hantera några ljud- och bildspår. Jag filmar oftast livekonserter där fokus är mot publiken i lokalen, men i en dedikerad inspelningssession blir ju möjligheterna fler. Omtagningar, pålägg mm när det gäller ljudet och olika bildvinklar när det gäller filmen. Här gäller det att vara noggrann med ordning och reda, helst bör man ha en sekreterare som sköter notering om alla tagningar. Tipset till dig är att mika upp så det låter bra, spela igenom stycket flera gånger då har du klippmaterial. Filma varje instrument/sångare, filma olika vinklar osv. Se till att ljuset ligger snyggt. Nu har du en massa material för efterarbetet. Räknamed att det tar mer tid än du anar. Exempel på en livekonsert jag gjort.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 23 november 2014 Postat 23 november 2014 (redigerat) Den typen av live inspelning skulle jag försöka spela in direkt in i kameran med en mixer, dvs om det går att koppla förbi kamerans egna kretsar med kompressorer och allt dom hittar på. Kanske fyra mickar placerade på strategiska ställen framför kören och två åttalopplade på var sida som rums mickar en bit bakåt ut bland publiken. Detta för att slippa forsla en massa grejor och minska efterbearbetningen i datorn. Sen när det gäller närbilder och olika vinklar så behöver man några kameror och folk som filmar som hjälp. Eventuellt om man har en kameramixer så livemixar man det hela på plats som en live sändning på tv. Då blir det minst efterbearbetning Redigerat 23 november 2014 av Burnin Sven
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.