Guitar Nilsson Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 (redigerat) Jag har inte spelat in så många jazzbasar, men de jag spelat in har varit lika allihop, tjockaste strängen ger bra nog starkare output, alla strängar volym kan variera med exakt lika hårt anslag. Min egen p-baskopia med Fendermickar har jag justerat så att alla strängar låter lika starkt in i mixer osv, man kan enkelt spela in o ha basen helt okomprimerad i mixen om vill ha ett rent sound. Det är skitenkelt o smart då micken har två halvor, man kan justera varje mickhalva så volymen blir exakt lika, på fetaste strängen får man ha lite längre avstånd. Vore jag heltidsbasist själv skulle jag irritera ihjäl mig på det här med jazzbasens ojämna ljud, det är ju samma sak när man bara kör den i en basrigg. Man kan ju förstås komprimera sönder ljudet så det blir lika starkt men det blir ju än mer pressat o annorlunda ljud på E-strängen. Om det vore bara en ton som "vargar" går det ju att få ner den med ett smalt "eq-hugg" i rätt frekvens, men det blir ju alla toner hela vägen på jazzbasens fläsksträng. Urk. Hur gör ni med eländet? Död åt jazzbasen, Precisionbasen for president! Redigerat 8 november 2014 av Guitar Nilsson
Martin Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 (redigerat) Bra EX + Bra Spelare + Bra setup = Jämnt Dåligt ex, ingen van bassist, ingen bra setup = ojämnt P pasar är enklare i konstruktionen, Jazz-basar är knepigare! O jag vet vad du menar... det är sjukt störande ^^ Redigerat 8 november 2014 av Martin
D Vibe Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 Är det inte jazzbasar som påminner om kontrabasar i ljudet?
Guitar Nilsson Postat 8 november 2014 Trådstartare Postat 8 november 2014 Bra EX + Bra Spelare + Bra setup = Jämnt Dåligt ex, ingen van bassist, ingen bra setup = ojämnt P pasar är enklare i konstruktionen, Jazz-basar är knepigare! O jag vet vad du menar... det är sjukt störande ^^ En riktigt van basist slår förstår an tjocksträngen lösare, men hur dåligt är det inte om man måste spela så? Och P-basen är väl egentligen långt mer avancerad då man kan ställa in mickavståndet till varje sträng separat? Det är väl bara Fenders p-basar som är byggda så?
Guitar Nilsson Postat 8 november 2014 Trådstartare Postat 8 november 2014 Är det inte jazzbasar som påminner om kontrabasar i ljudet? Nja, då är nog p-basen mer lik kontran. Många jazzbasar har riktigt dåligt med botten, gamla dyra "rariteter" från 60-talet kan låta helt ruskigt illa, ojämn volym, massor av surr och noll fet botten. Gamla ex med lönnbräda tycker jag är ännu sämre o diskanthårda i ljudet än de med rosewoodbräda. Fast jag har hört nya Fender American Standard jazzbasar som live låter lika fett som p-basarna, men om de även är jämnare i volymen vet jag inte. Det kanske är typ olösligt med en rak platt mick då dels strängarna är så olika i tjocklek, o greppbrädan dessutom är välvd så fetsträngen kommer närmare micken.
crillemannen Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 Ja eller så lär man sig spela bra. Tycker min jazzbas låter fenomenalt och jämnt. De som spelar sämre spelar oftast dynamiskt på ett ojämnt/dåligt sätt.
Signia Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 E-strängen på en bas låter ju alltid starkare än de övriga strängarna. Ju högre upp i tonhöjd desto lägre volym. Så är det på alla basar. Det är bara på skiva (komprimerat) som basen låter lika starka i alla register; på samma sätt som folk kan bli förvånade att bastrumman låter grymt mycket starkare än minsta pukan på ett trumset. Storlek = Volym.
D Vibe Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 Nja, då är nog p-basen mer lik kontran. Många jazzbasar har riktigt dåligt med botten, gamla dyra "rariteter" från 60-talet kan låta helt ruskigt illa, ojämn volym, massor av surr och noll fet botten. Gamla ex med lönnbräda tycker jag är ännu sämre o diskanthårda i ljudet än de med rosewoodbräda. Fast jag har hört nya Fender American Standard jazzbasar som live låter lika fett som p-basarna, men om de även är jämnare i volymen vet jag inte. Det kanske är typ olösligt med en rak platt mick då dels strängarna är så olika i tjocklek, o greppbrädan dessutom är välvd så fetsträngen kommer närmare micken. Ahh, det var jag som gjorde en tankevurpa och tänkte på akustisk bas 🙂
pme (oregistrerad) Postat 8 november 2014 Postat 8 november 2014 Jag har inte spelat in så många jazzbasar, men de jag spelat in har varit lika allihop, tjockaste strängen ger bra nog starkare output, alla strängar volym kan variera med exakt lika hårt anslag. Min egen p-baskopia med Fendermickar har jag justerat så att alla strängar låter lika starkt in i mixer osv, man kan enkelt spela in o ha basen helt okomprimerad i mixen om vill ha ett rent sound. Det är skitenkelt o smart då micken har två halvor, man kan justera varje mickhalva så volymen blir exakt lika, på fetaste strängen får man ha lite längre avstånd. Vore jag heltidsbasist själv skulle jag irritera ihjäl mig på det här med jazzbasens ojämna ljud, det är ju samma sak när man bara kör den i en basrigg. Man kan ju förstås komprimera sönder ljudet så det blir lika starkt men det blir ju än mer pressat o annorlunda ljud på E-strängen. Om det vore bara en ton som "vargar" går det ju att få ner den med ett smalt "eq-hugg" i rätt frekvens, men det blir ju alla toner hela vägen på jazzbasens fläsksträng. Urk. Hur gör ni med eländet? Död åt jazzbasen, Precisionbasen for president! Varför fortsätter du med instrument du inte gillar, det verkar oerhört korkat.
Kjubeis Postat 9 november 2014 Postat 9 november 2014 En fråga till er som verkar ha koll på basar - vilken av modellerna p-bas vs jazzbas föredrar ni och varför? Gällande den stora dynamiken på bas, det finns en anledning till att man kräver en riktigt bra kompressor (eller fler) på just bas och sång.
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 Varför fortsätter du med instrument du inte gillar, det verkar oerhört korkat. Om inte du vore ännu mer korkad skulle du fatta att det är andra basister som spelar på jazzbasar med enormt ojämn volym. Jag kan inte tvinga dem att köpa p-basar även om jag vill. Själv spelar jag p-bas när jag spelar bas. 🙂
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 E-strängen på en bas låter ju alltid starkare än de övriga strängarna. Ju högre upp i tonhöjd desto lägre volym. Så är det på alla basar. Det är bara på skiva (komprimerat) som basen låter lika starka i alla register; på samma sätt som folk kan bli förvånade att bastrumman låter grymt mycket starkare än minsta pukan på ett trumset. Storlek = Volym. Det där stämmer inte på en p-bas med mickarna rätt justerade. Tar man sig tid att höja o sänka varje ände på de två mickhalvorna exakt på millimetern så får man till en outpot som är exakt den samma på all strängar vid lika hårt anslag. Det är bara att kolla VUna i mixerbordet eller kanske VU på insignalen i tex en UA LA-610 samtidigt som man skruvar o spelar. Gör man samma sak med en jazzbas blir det nog nästan dubbelt så stark signal från e-strängen. Men som sagt, jag har inte spelat in någon av de nyare American Standard jazzbasarna, så de kanske är bättre. De mickarna tror jag gjordes på ett nytt sätt för ett antal år sen. Med en rätt justerad p-bas kan man mixa alla ljudspåren med elbasen helt okomprimerad om man spelar den rätt. Och med den vettiga outpot den basen har så är det inte så svårt heller. Med mycket kompressor på jazzbasen blir volymen jämn, men e-strängen blir så mosad i ljudet att anslaget försvinner mycket mer än på de andra strängarna.
Peter Roos Postat 9 november 2014 Postat 9 november 2014 (redigerat) Det enda problemet jag hade med min USA-tillverkade jazz-bass var att den brummade när man inte hade bägge mickarna på full volym, det var elkällor som störde; t.ex. lysrör. För övrigt var den hur jämn som helst i ljudet. Det kan bero lite på spelarens teknik om det inte låter jämnt, mickarna ska sitta med lika avstånd från varje sträng, tycker jag. Sen är det viktigt vilka strängstorlekar man har: tunnare strängset ger mindre bas, tjockare strängar ger mer bas. Sen måste jag faktiskt reagera lite över rubriken: en jazz-bas (mickar) är inte värdelös. har man en P-bas och en J-bas så är man hemma:-) mvh/Peter PS: såg att det var en P-bas-kopia, Nilsson. Ett tips är att byta mickar. Jag satte på Seymour Duncan Basslines på min Squire P-bas, funkar toppen. liknade dessa: http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_sspb3_ebasspickup.htm Redigerat 9 november 2014 av Sleap
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 Jag hade tur o hittade helt oanvända orginal Fender P-bas mickar för 500 kr på Vend.se. Den som sålde dem hade beställt en ny dyr bas, men låtit butiken byta mickarna till SD innan han ens tog hem basen. Orginal Falconmickarna hade ganska mycket surr o allmänt sopigt ljud, inte alls samma djupa men ändå rena botten. Squiremickarna är bättre, men inte lika bra som de som sitter på en American Standard p-bas. Jag skulle aldrig byta Fender orginal mot nåt annat. 🙂
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 (redigerat) Faktiskt måste jag bara säga ändå att polarens 60-tals orginal fender jazzbasmickar låter för jävligt. Jag fick köra det ljudet fram o tillbaka genom eq-burkar o EBS-basdosan flera ggr med full patte på basreglagen innan det blev nån botten alls. Dessutom är mickarna så mikrofoniskla att man kan höra hur jag snackade tre meter bort i rummet, enbart genom linen från den basen. Den låter fan sämre än min Falcons orginalmickar. Och surrar nåt förjäkligt. Har själv haft en 1966 jazzbas, den var lika, noll botten… Så att vintage alltid är bäst håller inte jag med om. Polarn har nyss skaffat en till jazz, en Bach, den låter mkt bättre, men den har det där typiska att e-strängen låter så jäkla mycket mer än de andra tre… Redigerat 9 november 2014 av Guitar Nilsson
joachime Postat 9 november 2014 Postat 9 november 2014 En fråga till er som verkar ha koll på basar - vilken av modellerna p-bas vs jazzbas föredrar ni och varför? Generellt föredrar jag p-bas. Tycker den har ett sound som passar in i de flesta sammanhang. Dessutom gillar de lite bredare halsarna. Jazzen är däremot snyggare och med båda mickarna lika starkt för man ett scoopat sound som p-basen inte kan erbjuda.
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 Det finns ju dessutom nya Fenderbasar med en p-basmick o en jazz vid stallet, de brukar dessutom vara billigare än de andra två. En sån skulle jag nog satsa på som heltidsbasist. Vanliga p-basar är inte lika bra balanserade som jazzen.
Peter Roos Postat 9 november 2014 Postat 9 november 2014 (redigerat) Med mycket stall-mick på en J-bas får man ett väldigt fokuserat/tight sound som inte går att få på en P-bas. Och femhundra för ett par Fender-mickar: bra flyt där, Nilsson:-) Men, mina Basslines Vintage låter minst lika bra, låter som en 62:a bas. Fast ljudet sitter ju mycket i trät också. Redigerat 10 november 2014 av Sleap
Guitar Nilsson Postat 9 november 2014 Trådstartare Postat 9 november 2014 (redigerat) Det känns lite pinigt att säga åt basistpolare man ska spela in att deras basar är helt hopplösa att få vettigt ljud i. Men det kanske är dags att försöka resonera om saken ändå, jag själv har inte haft chansen att skruva på en jazzbas än. Kanske att skillnaden i volym blir mindre om man sänker bägge mickarna ganska långt ner under strängarna, och omvänt att skillnaden blir desto större ju närmare man ligger med jazz-mickarna? Den svagare totalvolymen tar man ju lätt igen med bara aningens mer gain in i preampen. Apropå basar, en polare som är både basist o bygger stärkare osv bytte stall på sin American Standard P-bas till ett Badass tror jag det var, o det gav så mkt bättre sound enligt honom. Nån som känner till det? Kanske skulle göra väldigt mkt jmf med mitt kopiestall? Min Falconbas har väldigt bra klang i trät, har läst att de byggdes mkt långsamt o noggrant av interner i ett USA-fängelse förr, nåt de fick sluta med då det var taskig konkurrens mot andra gitarrfabriker som inte hade gratis gitarrbyggare. Redigerat 9 november 2014 av Guitar Nilsson
XtommyX Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Badass stall kan vara en bra investering. Hade det på en us p-bass deluxe (p-bas med j-bas mick i stall läge). Den var jämn över alla strängar. Min 70-tals fender j-bas hade inget av de problem som nämns i tråden. Minns den som förvånansvärt jämn. Nästan som den komprimerade sig själv. Var ett väldigt tungt ex. Hade en j-bas tillverkad i mexico som var betydligt lättare. Den hade de problem du beskriver. Min känsla av att spela på den basen var att strängarna aldrig "rotade" sig i kroppen om du förstår vad jag menar. Och där kan ju ett badass stall eller något bättre mässingstall göra nytta kanske.
Peter Roos Postat 10 november 2014 Postat 10 november 2014 Bastråd, o yeah:-) Jag har satt på ett Badass på min gamle Lárrivée (och ägde även en Fender J-bas där jag satte på ett likadant), vilken ger mer sustain och ett tyngre sound. Det är helt klart värt att sätta på ett Badass på en P/J-bas.
Guitar Nilsson Postat 12 november 2014 Trådstartare Postat 12 november 2014 Var kan man köpa Badass t p-bas? O läsa lite mer… 🙂 Elbasen är fan det viktigaste ljudet av allihop ju!
Peter Roos Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 (redigerat) http://www.bestbassg...dass-bridge.htm Det kanske finns någon musikaffär som skulle kunna beställa den också. Jag köpte mitt Badass på Freddans i Gbg, har jag för mig. mvh/Peter Redigerat 14 november 2014 av Sleap
gthyni Postat 4 januari 2016 Postat 4 januari 2016 (redigerat) det hjälper inte så mycket alla att byta stall. Fenderbasar (och liknande) har mer eller mindre rundning på greppbrädan. Känns viktigt att ha rätt avstånd mellan greppbräda och sträng och då kommer E- och G-strängarna att hamna lite närmare micken. Hur mycket skiljer på olika basar beroende på årsmodeller och modell. Generellt brukar det dock räcka att sänka E-sidan på Jazzabasen, P-Basen ger som sagt mer möjligthet till finlir. http://www2.fender.c...erboard-radius/ Redigerat 4 januari 2016 av gthyni
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2016 Trådstartare Postat 4 januari 2016 Jag tror vissa av 60-tals jazzbasarna hade en helt värdelös lindning av mickarna. Så även om man skiter i att outpoten är så mkt lägre på de två mittsträngarna och bara lyssnar på ljudet från tex g-strängen, där låter det inte bas alls, det låter som ett fult plonkigt gitarrljud. Nya jazzbasar låter mkt bättre o är jämna i volymen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.