Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Tack för snabbt svar!

Så alltså kedjan blir:

Mikrofon-input mixerbord-insert-kompressor-mixerbord-ljudkort-dator.

Var får jag in en patchbay i den här kedjan?

Tack för snabbt svar!

Så alltså kedjan blir:

Mikrofon-input mixerbord-insert-kompressor-mixerbord-ljudkort-dator.

Var får jag in en patchbay i den här kedjan?

Postat

Det beror lite på vad du vill kunna koppla om...

Jag antar att du vill kunna koppla in din kompressor på olika kanalstrippar, genom inserten.

Du kopplar då från alla insert-utgångar till de övre kontakterna på baksidan av patchbayen och från de undre kontakterna på baksidan av patchbayen till insert-ingångarna på kanalstripparna.

Med en normaliserad patchbay kommer då ljudet automagiskt att kopplas tillbaks till inserterna om det inte sitter några kablar i kontakterna på framsidan. Din kompressor sätter du t ex längst ut mot ena kanten på patchbayen, med utgångarna i de övre kontakterna på baksidan och ingångarna i de nedre (det är enklast att hålla ordning på om man har utgångar och ingångar placerade på ett standardiserat sätt) - men om patchbayen är normaliserad, så är det bäst att inte ha ut- och ingångar direkt ovanför/under varandra - så då är det bättre att förskjuta dem.

Sedan är det bara att koppla kablar på framsidan för att välja vilken insert kompressorn ska kopplas till. 🙂

Postat

Tack Claes, menar du att jag ska sätta in från patchbayen till kompressorn alltså? Har ju ingen insett där. Om man tar exempel så har jag en UA 610 MK II samt en TL Aufio VP-1

Postat

Det beror ju helt på hur du vill använda patchbayen...

Du har en preamp med inbyggd kompressor - och en kompressor. Vad är tanken bakom det?

Vad är det som du behöver kunna koppla om genom din patchbay?

Det går inte att svara på ett bra sätt utan att du beskriver vad du vill göra.

Postat

Ledsen för det luddiga.

Jag vill alltså.

Spela in säg en gitarr igenom en mikrofon som går till mitt mixerbord och preamp samt eq där i.

När det är dags för mix vill jag kunna ändra eq vid behov via mitt mixerbord samt koppla på de olika externa kompressorpreamps jag har. Sen ska det in i datorn igen på ett smidigt sätt. Märk väl att jag har ett Allen och heath zed r 16 och kör pro tools 10

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.