Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena 🙂 ,

jag skulle gÀrna höra hur ni gör nÀr ni arrangerar/strukturerar era lÄtar? SjÀlv har jag kört fast, jag har flera okej melodier med harmoniserande ackord under som jag tycker borde gÄ att göra nÄgot med.

Men jag kommer inte lĂ€ngre Ă€n sĂ„... Blir bara en refrĂ€ng oftast 🙁 .Är det lĂ€ttast att hitta rĂ€tt instrument först eller kan man arrangera hela lĂ„ten med piano exempelvis? Det kĂ€nns sjukt svĂ„rt det hĂ€r alltsĂ„..

Annons
Postat

Jag personligen börjar nÀstintill alltid med huvudslingan tillsammans med tonföljden för basen. Sedan lÀgger jag ackorden. DÀrefter pillar jag ihop ljuden som jag vill ha till Drop#1 och försöker göra det första droppet kanske 80-90 % fÀrdigt vad gÀller struktur och mixning. Sedan börjar jag med Break#1 och builden till drop #1. NÀr jag Àr klar med det brukar jag faktiskt göra introt sÄ att jag har Intro+Break#1+Build#1+Drop#1 i ganska stor utstrÀckning klart. DÀrefter jobbar jag med övergÄngen frÄn Drop#1 till break#2. Sedan kör jag framÄt tills outrot Àr klart.

Ser ingen anledning till varför man ska komponera hela lÄten först ton för ton, men vissa kanske gillar det. Jag tycker det Àr lÀttast att köra pÄ med instrumenten nÀr man har ackorden och huvudslingan klar för dÄ har man oftast ett humm om vilka instrument man vill ha istÀllet för att bara sitta och lalla runt utan att fÄ nÄgot gjort Àven om man kanske kan fÄ lite idéer genom att göra sÄ.

Hur man lÀgger upp det och hur man gÄr tillvÀga nÀr man gör detta Àr antagligen nÄgot högst personligt och om du fastnar försök att jobba pÄ nÄgot annat parti eller övergÄngar istÀllet.

Postat

Tack för svaret dreas, jag hÄller med dig om att alla förmodligen har ett eget personligt sÀtt att arrangera pÄ. Metoden du beskriver Àr ungefÀr som jag har försökt tidigare, man bygger huvudmelodin och harmoniserar den med bas och ackord och bygger resten utifrÄn det. Det Àr möjligt att jag inte gjort den biten tillrÀckligt klar kanske, du sÀger ju 80-90% medans jag kanske börjar pÄ build#1 nÀr min "refrÀng/drop1" Àr 50-60% klar och dÄ blir det rörigt nÀr man Àndrar i bÄde delar samtidigt.

Postat

Kolla PM Andre2e, skickade ett exempel pÄ en lÄt jag började med igÄr kvÀll. Det omfÄnget försöker jag fÄ nÀstintill helt klart innan jag gÄr vidare med nÄgot annat parti.

@D Vibe Genren jag syftar pÄ Àr mer House, mer specifikt progressive.

Postat (redigerat)

Försök att trÀna pÄ att göra klart lÄtar och inte fastna pÄ specifika delar.

Arrangera, menar du bara med midi eller Àven samples osv ocksÄ?

Bygga upp lÄten i intro, break, drop osv?

Redigerat av Lindeborg
Postat

I huvudsak midi, men jag funderar pÄ om man skulle begrÀnsa sig till ett par basinstrument, t.ex. piano, bas, trummor o kanske en pad.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.