Jump to content
Annons

Någon grym mixare som kör både analogt & digitalt? Prog. house med rapp och sång på *BETALAR*


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Söker nu någon som är kunnig inom dessa genrer, alltså har mixat house förut men även mycket vocals, har en låt som ska spelas in inom de närmsta dagarna som kommer att bli riktigt grym och då tänkte jag att man kanske för en gångs skulle ska ta och betala någon som kan mixa ALLT, det är ett samarbete med en producent så det gäller alltså mix av exakt allt som har med både musik och vocals att göra.

priser?

Roligast vore även om du har lite kompressorer etc analogt då jag gillar soundet i analoga grejer väldigt mycket mer.

Ni som vet vad ni sysslar med , skriv till therealmainstar@gmail.com

mvh

Redigerat av prototyp
Annons
Postat (redigerat)

Jag kan inte hjälpa dig, men måste fråga: finns det på fullt allvar folk som bara mixar vocals ELLER musiken??

Om någon ens antydde att de bara gjorde det ena eller det andra när de försöker pitcha sig för mig så skulle jag ifrågasätta deras seriositet omedebums...

Redigerat av van Caine
Postat

Kanske formulerade mig dåligt men många av oss rapp artister har beatet på t.ex endast ett wav spår utan alla tracks för sig om du förstår.

Mvh

Postat

Roligast vore även om du har lite kompressorer etc analogt då jag gillar soundet i analoga grejer väldigt mycket mer.

mvh

Vad är det för specifikt sound i dessa analoga grejer du gillar - och kan du ge exempel?

Postat

Vad är det för specifikt sound i dessa analoga grejer du gillar - och kan du ge exempel?

Är det verkligen något jag behöver svara på hehe.. Värmen för det första, bredden.. etc.. har du själv analog utrustning antar jag att du inte hade frågat men skillnaden är stor enligt mig. Kan tänka mig att UAD's pluggar dock är det närmsta man kan komma.

Mvh

Postat

Kanske formulerade mig dåligt men många av oss rapp artister har beatet på t.ex endast ett wav spår utan alla tracks för sig om du förstår.

Mvh

Aha, det var så du menade! Då förstår jag.

Vad är det för specifikt sound i dessa analoga grejer du gillar - och kan du ge exempel?

Jag kan inte tala för honom, men jag kan ge min orsak varför jag älskar bättre analoga saker, främst från 80-talet och tidigare: De har ett väldigt organsikt ljud jämfört med digitalt, som måste programeras för att emulera sånt, men sällan gör det särskilt bra ens när det försöks.

Dock blir inte allt bra bara för att det är analogt. Jag har en trave Behringer-pedaler jag snudd på fick pengar för att köpa (överdrift, men det var sjukt billiga) som funkar till sina saker, men ligger kraftigt i lä för till och med ganska muggiga pluggar. Dock, när analogt är bra, kan det vara sjukt bra.

Problemet med att försöka efterlikna ett överstyrt ljud med digitalteknik är att den måste programmeras, och det kommer göra exakt vad det blir tillsagt, vilket kräver en sinnessjukt avancerad algoritm för att ge nåt vidare resultat. Och någon som är smart nog att programmera den. En analog krets, å andra sidan, är ofta opålitlig. I vissa fall extremt opålitliga. Alla som försökt spela Minimoog innan den är helt uppvärmd....eller en Oberheim, när som helst...vet vad jag pratar om. Ljudet förändrar sig hela tiden, om än väldigt lite (om fanskapet är ordentligt varmt, vill säga), och en överstyrd signal genom exempelvis många elektron-rör byter skepnad nåt rent extremt ju mer man drar på. Till inte liten del på grund av moduleringar som uppstår i analoga kretsar när de råkar ut för saker de absolut inte var gjorda för, vilket ger ett extremt levande ljud. Tyvärr betyder inte rör automatiskt moduleringar heller (ej att förväxla med modELLeringar...), utan kan låta stelare och tråkigare än den sämsta solid-state åsså, men så jävliga rör är ovanliga vad jag vet.

En stor del av vad man ofta hänvisar till det lägre mellanregistret för att visa på ett levande ljud är egenligen mest att folk har svårt att analysera ljud medvetet. Visst är det där det är tydligast, och det är där mulligheten gömmer sig, och analoga kretsar kan vara sjukt bra på att återge det området, men störst del beror på just den ständiga förändringen och den extremt dynamiska överstyrningen.

Det gör att distar nästan uteslutande har bäst förutsättningar analogt (men inte alltid i praktiken...som sagt, det måste vara bra grejer åsså), men många andra saker vinner stort på det åsså. Kolla på analoga delay. Mitt Disc-Echo som exempel har en sliten skiva. Det ger den en repeterande ojämnhet i ljudet som låter sjukt kul till rätt saker! Analoga Solid-State-delays (fråga mig inte hur det funkar, har inte fått svar på det än...) har stora problem. Vilket vi som gillar sånt här älskar. Hur än signalen fördröjs, så görs det inte med särskilt hög ljudkvalitet. Och för varje repetition låter det jävligare och jävligare. Det är nåt av det skojigaste jag vet! En liknande effekt är inte svår att göra digitalt, men än en gång - den kommer låta likadant hela tiden, medan det analoga delayet aldrig kommer ha två repetitioner som låter exakt likadant.

Vilket leder till sista saker jag tänker ta upp här nu - Magnetiska delays. Vare sig det är med band, disc eller trumma så har de alla samma "problem" - mediet slits, och det är inte perfekt. Använder man det bara rätt upp och ner så kan det vara svårt att avgöra vad som är vad från en impuls och äkta vara på platta, men med det analoga delayet kan man modda ljudet precis hur man vill. Nåt som är GRYMT svårt med digitala kretsar utan att få ett direkt glitch-ljud...vilket iof råkkar röv till sina saker, men inte låter delay längre.

Man kan inte nödvändigtvis säga att det ena är bättre än det andra - en dålig analog-dist (host *Behringer overdrive*host) kommer låta sämre än en Line6-dist, men en Tubescreamer eller till och med en Boss DS1 är svåra att ersätta.

Postat

Trådskaparen ska inte behöva motivera varför han söker samarbete enligt en viss form. Sköt ovidkommande diskussioner via PM om det är nödvändigt. Ovidkommande poster är borttagna.

  • Gilla 2
Postat (redigerat)

Trådskaparen ska inte behöva motivera varför han söker samarbete enligt en viss form. Sköt ovidkommande diskussioner via PM om det är nödvändigt. Ovidkommande poster är borttagna.

Tack och jag håller med.

Jag kan inte tala för honom, men jag kan ge min orsak varför jag älskar bättre analoga saker, främst från 80-talet och tidigare: De har ett väldigt organsikt ljud jämfört med digitalt, som måste programeras för att emulera sånt, men sällan gör det särskilt bra ens när det försöks.

Dock blir inte allt bra bara för att det är analogt. Jag har en trave Behringer-pedaler jag snudd på fick pengar för att köpa (överdrift, men det var sjukt billiga) som funkar till sina saker, men ligger kraftigt i lä för till och med ganska muggiga pluggar. Dock, när analogt är bra, kan det vara sjukt bra.

Problemet med att försöka efterlikna ett överstyrt ljud med digitalteknik är att den måste programmeras, och det kommer göra exakt vad det blir tillsagt, vilket kräver en sinnessjukt avancerad algoritm för att ge nåt vidare resultat. Och någon som är smart nog att programmera den. En analog krets, å andra sidan, är ofta opålitlig. I vissa fall extremt opålitliga. Alla som försökt spela Minimoog innan den är helt uppvärmd....eller en Oberheim, när som helst...vet vad jag pratar om. Ljudet förändrar sig hela tiden, om än väldigt lite (om fanskapet är ordentligt varmt, vill säga), och en överstyrd signal genom exempelvis många elektron-rör byter skepnad nåt rent extremt ju mer man drar på. Till inte liten del på grund av moduleringar som uppstår i analoga kretsar när de råkar ut för saker de absolut inte var gjorda för, vilket ger ett extremt levande ljud. Tyvärr betyder inte rör automatiskt moduleringar heller (ej att förväxla med modELLeringar...), utan kan låta stelare och tråkigare än den sämsta solid-state åsså, men så jävliga rör är ovanliga vad jag vet.

En stor del av vad man ofta hänvisar till det lägre mellanregistret för att visa på ett levande ljud är egenligen mest att folk har svårt att analysera ljud medvetet. Visst är det där det är tydligast, och det är där mulligheten gömmer sig, och analoga kretsar kan vara sjukt bra på att återge det området, men störst del beror på just den ständiga förändringen och den extremt dynamiska överstyrningen.

Det gör att distar nästan uteslutande har bäst förutsättningar analogt (men inte alltid i praktiken...som sagt, det måste vara bra grejer åsså), men många andra saker vinner stort på det åsså. Kolla på analoga delay. Mitt Disc-Echo som exempel har en sliten skiva. Det ger den en repeterande ojämnhet i ljudet som låter sjukt kul till rätt saker! Analoga Solid-State-delays (fråga mig inte hur det funkar, har inte fått svar på det än...) har stora problem. Vilket vi som gillar sånt här älskar. Hur än signalen fördröjs, så görs det inte med särskilt hög ljudkvalitet. Och för varje repetition låter det jävligare och jävligare. Det är nåt av det skojigaste jag vet! En liknande effekt är inte svår att göra digitalt, men än en gång - den kommer låta likadant hela tiden, medan det analoga delayet aldrig kommer ha två repetitioner som låter exakt likadant.

Vilket leder till sista saker jag tänker ta upp här nu - Magnetiska delays. Vare sig det är med band, disc eller trumma så har de alla samma "problem" - mediet slits, och det är inte perfekt. Använder man det bara rätt upp och ner så kan det vara svårt att avgöra vad som är vad från en impuls och äkta vara på platta, men med det analoga delayet kan man modda ljudet precis hur man vill. Nåt som är GRYMT svårt med digitala kretsar utan att få ett direkt glitch-ljud...vilket iof råkkar röv till sina saker, men inte låter delay längre.

Man kan inte nödvändigtvis säga att det ena är bättre än det andra - en dålig analog-dist (host *Behringer overdrive*host) kommer låta sämre än en Line6-dist, men en Tubescreamer eller till och med en Boss DS1 är svåra att ersätta.

Bra förklarat!

Ang. analog / digitalt så är det säkert från person till person men är man musiker och är intresserad utav ljud borde man inte ens kunna försvara digitala pluggar mot analoga grejer, nu har jag tyvärr inga sånna grejer själv men har haft studio med bl.a ett neotek elite och bara genom att styra slut master genom bordet ger låten en helt otrolig bredd vilket jag älskar. Rör mick var t.ex det självklara valet för mig, I <3 VÄRME 😉

Nu har jag dock hittat min mixare men tack till alla som visat intresse.

Hoppas ni får en trevlig dag.

MVH

Redigerat av prototyp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.