Jump to content
Annons

Nytt studiobygge


Studiobyggarn

Recommended Posts

Tjenare.

Jag kommer sätta igång ett nytt studiobygge i lokaler som är närmare 300m2. Tänker mig ett liverum, ett dämpat rum för sång och eventuellt stärkare samt ett kontrollrum.

Så.. jag har tagit fram en skiss på hur jag tänkte bygga golv och väggar (taket kommer förmodligen ha samma design som väggarna), och jag kommer köra på panel i olika dimensioner med olika mellanrum.

Den befintliga lokalen är en industrilokal med väldimensionerade väggar och tak, men sidoväggarna är av blåbetong och puts. Jag funderar lite på om min konstruktion är tillräcklig för att hålla ute ljudet av pallyftar på våningen ovanför, men även hålla inne det värsta ljudet så att verksamheterna bredvid mig kan samtala i normal ton. Tar tacksamt emot alla möjliga tips och tricks.

Vilken typ av isolering ska jag köra, jag har kollat lite på Isover Piano, men då jag kommer behöva runt 1300m2 totalt så skulle jag vilja få ner priset lite om det är möjligt (1300m2 Piano går lös på närmare 50 papp)? Funkar det bra med vanligt standardgips? Sen kommer det att bli en luftspalt på runt 40-50cm på långsidorna, då det är pelare i väggen var 6e meter ungefär, och jag tänker att det smidigaste är att bara bygga en enda rak vägg istället för att bygga runt dom. Kan det uppstå några problem med så stor luftspalt, eller är det rentav önskvärt?

Många frågor har jag, och fler kommer det bli. Hoppas på bra hjälp av er här på forumet! Jag har gått igenom mängder med trådar, men det blir smidigare för mig att samla all info i en egen tråd som avhandlar mitt bygge.

Ha det så fint. Jag bifogar en skiss på hur jag har tänkt golv/vägg-konstruktionen, samt en skiss på hela bygget.

/Studiobyggarn

post-38474-0-72612400-1415112752_thumb.jpg

post-38474-0-27489200-1415112763_thumb.jpg

Redigerat av Studiobyggarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

300 m2 - kommer bli fantastiskt!!!

Men brukar man inte varna för kvadratiska rum, eller? Liverummet ser ut att vara 12 x 12 m.

Hur vore det att vrida kontrollrummet ett kvarts varv och sätta in fönster till liverummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det känns grymt att kunna göra det här.

Den här ritningen är hyfsat grov, och precis

som det konstaterats här ovan så är inspelningsrummet

kvadratiskt. Så kommer det inte att se ut i den färdiga

ritningen. Fönster till liverummet finns däremot,

men syns kanske inte så bra i den här vinkeln.

Bygget drar igång i december och jag tänker vara

klar i mars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...