Jump to content
Annons

Håkan Nilsson: "Vind för våg".


Guitar Nilsson

Recommended Posts

En mkt långsam låt om att ligga lågt.

Jag sjunger, spelar två ak gitarrer o munspel. Rune Bertilsson syntstråkar.

Vind för våg. Text o musik Håkan Nilsson

Vi driver sakta

Vind för våg

Små flarn på vattnet

Vi sjunker ej

Når vi andra sidan,

Finns det någon sån?

Små barn i vattnet

Vi kämpar på

Vinden vrider medsols

Från Ost till Syd

Kommer ljumma vindar

eller storm till oss?

Vi driver sakta

I topp och dal

Vi har våran längtan

Vi har våra kval.

Håkan Nilsson: sång, gitarr, munspel o ljudteknik.

Rune Bertilsson: strings.

Inspelat i Flying Saucers Studio, Ljusne Sweden

https://soundcloud.com/guitar-66/vind-for-vag-141032

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra låt. Gillar känslan i den. Två spontana reflektioner är att jag skulle önska en anings aning med delay på munspelet och kanske sänka det lite alternativt ha även lite reverb för att flytta det längre bak i mixen. Det ligger lite in your face nu. Det räcker att sången är så nära och intim.

Det andra jag tänkte är mer en fråga om arrangemang. Jag saknade något mellan första och andra versen. Tänkte först att munspelet skulle in där igen med någon alternativ melodi men eftersom den återkommer flera gånger senare i låten blir det kanske tjatigt. Kanske lite vissel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Gillar känslan i den. Två spontana reflektioner är att jag skulle önska en anings aning med delay på munspelet och kanske sänka det lite alternativt ha även lite reverb för att flytta det längre bak i mixen. Det ligger lite in your face nu. Det räcker att sången är så nära och intim.

Det andra jag tänkte är mer en fråga om arrangemang. Jag saknade något mellan första och andra versen. Tänkte först att munspelet skulle in där igen med någon alternativ melodi men eftersom den återkommer flera gånger senare i låten blir det kanske tjatigt. Kanske lite vissel?

Jag har lite starkare reverb send på munspelet för att få det lite längre bort och liksom ödsligare som en mistlur i dimma. Men det kanske skulle vara mer ändå?

Att det inte händer nåt annat än grundgitarrens komp mellan första o andra versen ska liksom understryka hur livet kan vara ibland, att det är typ åt helvete, att inget vettigt händer, och försöker man göra några "smarta moves" så blir det bara värre ändå, man har tänkt ännu mer fel. Hamnar man i en sån period i livet är det då enligt mitt tankesätt o den här texten bättre att inte göra nånting alls, att bara lugnt flyta med i stället för att sparka ur kraften ur den lilla gnista man ännu har kvar. Man väntar stilla ut eländet, gör man ingenting kanske man inte ställer till det ännu jävligare, och när man legat lågt ett tag kanske solen bryter igenom ovädret och allt börjar så sakta ljusna igen och man kan börja ta tag i saker o ting igen.

I den här låten är det verkligen "less is more" som är tanken. Många kända artister gör lika. Andra tänker nog mer på vad man kan lägga in mer för grejer i låtarna.

Stort tack för tyckande! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...