Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en UAD LA 610 samt en Neumann TLM 49.

Om jag vill fÄ ett lite annorlunda sound, ska jag dÄ satsa pÄ en ny mic eller en ny preamp? Vilket gör mest skillnad för ljudet?

P

Annons
Nelione (oregistrerad)
Postat

köp en sm7b om du vill ha anvurlunda ljud eller en billig b1a

Postat (redigerat)

NÀstan alltid micken som gör större skillnad Àn preampen, tycker jag.

Men om du skriver mer detaljer om vad i ljudet du skulle vilja ha, men saknar, samt det i ljudet du Àr missnöjd med och skulle vilja ha bort, sÄ kan nog folk relatera till vad som troligare Àr kÀllan till det ena eller andra. Tillsammans sÄ har folket hÀr har en massa erfarenheter av mickar och preamps.

HÀr Àr en nylig trÄd av en forum-medlem som ocksÄ kör en del pÄ LA610 och TLM49, och kÀnner sig inte helt nöjd: http://forum.studio....10-channelstrip

Redigerat av Signia
pme (oregistrerad)
Postat

Mikrofonen gör större skillnad Àn preampen, i alla fall om man vÀljer en annan typ av mik. Dynamisk som SM7B eller kanske en band mik.

Postat

En bra mikrofon kommer inte lÄta dÄligt med en sÀmre preamp och en dÄlig mikrofon kommer inte lÄta bra i en bra preamp sÄ...

Köp en ny mikrofon!

Postat

Generellt sÄ bör en mick-preamp ha sÄ transparent ljud som möjligt, om man inte Àr ute efter just en speciel fÀrgning, givetvis, men mickar Àr med extremt fÄ undantag alltid modulerade för olika ÀndamÄl, sÄ Àr det just soundet du vill ha annorlunda sÄ Àr micken det som ger mest möjligheter. En bra mick har begrÀnsade anvÀndningsomrÄden, medan en bra preamp ska kunna klara precis allt som kommer in och följer standardiserade signaler.

Alla har olika sÀtt att jobba, men personligen avskyr jag att fÀrga signalen elektroniskt innan den nÄr hÄrddisken. Jag föredrar att spela in helt rent, och sen skicka signalen genom analoga kretsar efterÄt via programmets External Send-funktioner, nÄt som Àr omöjligt med mick-ljudet, men extremt enkelt med förstÀrkare, sÄ jag hade utan tvekan först hittat en mick som passar bÀst till det jag vill ha den till, och sedan sett över vilken preamp som bÀst driver den för att lÄta den komma som mest till sin rÀtt.

TÀnk pÄ att fÀrgning i förstÀrkningen Àr en subtraktiv process, sÄ den vill man oftast minimera, medan mikrofonernas fÀrgning Àr en frÄga om omtolkning av akustiska vÄgor till analoga signaler, vilket Àr en mycket renare form av fÀrgning som inte över huvud taget ens har nÄn signal att försÀmra - bara skapa.

Postat

En bra mikrofon kommer inte lÄta dÄligt med en sÀmre preamp och en dÄlig mikrofon kommer inte lÄta bra i en bra preamp sÄ...

En bra mick kan mycket vÀl lÄta illa i en dÄlig preamp, och en dÄlig mick i en dÄlig preamp lÄter direkt vedervÀrdigt. Detta motsvarar exakt en kamera - svindyr opik pÄ en dÄlig kamera kommer fortfarande inte ge bra bilder, men dÄlig optik pÄ en fantastisk kamera kommer ge en trÄkig men högupplöst bild.

Dock verkar UAD's LA 610 (visserligen Àr det Mk II jag gluttat pÄ) vara en vÀl sÄ kompetent pre-amp, sÄ jag hade utan tvekan kört vidare pÄ den om det inte var nÄt jag hade stört mig pÄ.

Postat

Oj, det var mÄnga olika Äsikter hÀr.. HÀr kommer min..

Har samma priamp som du och ocksÄ en "varm" mick, Peluso 2247 LE. Det kan bli lite "kaka pÄ kaka" man kan bli lite begrÀnsad. Passar ju inte med drypande varmt sound till alla lÄtar. Hade det varit jag sÄ hade jag satsat pÄ en annan priamp om du Àr nöjd med micken.

Postat

Det jag Àr ute efter Àr ett klarare sound, inte lika varmt och tjockt som nu. Efter att ha last lite sÄ verkar det som om det Àr en annan preamp jag ska gÄ pÄ...? Ska man dÄ gÄ mot ngt som inte Àr rörföstÀrkare?

p

Postat

Slate Digital har mikrofoner pÄ gÄng och de kommer synnerligen bli intressanta. DessvÀrre har dom fullt upp med att uppdatera andra produkter just nu, sÄ jag vet inte nÀr mikrofonerna Àr tÀnkta att lanseras (har inte lÀst pÄ). Hoppas att mikrofonerna Àr lika bra som deras andra produkter, för det mÀrks att dom vet vad dom hÄller pÄ med.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har provat en massa preamps och kommit fram till att preampen gör vÀldigt lite med ljudet, konstruktion med eller utan rör eller annat spelar inte sÄ stor roll faktiskt. Finns en bra artikel pÄ Sound on Sound dÀr de testat massa preamps och man kan sjÀlv lyssna hur lite eller mycket preamparna gör Ät ljudet.

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Mer avgörande Àr brusnivÄn vid mycket förstÀrkning, men din mick krÀver inte sÄ mycket förstÀrkning sÄ preampen borde vara kanon ihop med micken.

Nu var det ett tag sedan jag anvÀnde en 610 med kompressor men jag har ett minne av att kompressorn pÄminner starkt om LA2 som Àr kanon om man vill ha en diskret kompression som inte mÀrks sÄ mycket.

Micken gör helt klart en tydlig skillnad i soundet sÄ det Àr dÀr du skall lÀgga stÄlarna. Du kan ocksÄ prova att tex öka avstÄnd till micken dÄ fÄr du mindre med proximity effekt och ljudet upplevs annorluda. Rummet dÀr du spelsr in har ocksÄ pÄverkan, ibland kan det rÀcka att flytta micken i rummet och man fÄr ett annat sound.

Sedan Ă€r det helt ok att anvĂ€nda EQ för att fĂ„ mer krisp, jag har inget Eq förbud hemma hos mig. 🙂

Redigerat av drloop
Postat

Ja, avstÄnd gör otroligt mkt. Tog mig ett Är(nybörjare) att inse TM-49an krÀver 20 cm avstÄnd för att inte gröta ihop totalt. Eq avÀnder jag emellanÄt...snarare regel Àn undantag pÄ dubbad sang.

Plockgitarr Àr vÀl det som later sÀmst I sammanhanget.

NÄvÀl...mitt RME ljudkort har ok preamps tror jag, sÄ vÀl testa utan preamp

P

drloop (oregistrerad)
Postat

Lyssnade lite pÄ ditt soundcloud och sÄngen gillar jag som den Àr. NÀr du mickar ackguran kanske du sÀtter micken lite för nÀra ljudhÄlet och dÄ blir det lite bumligt ljud oavsett mick. Det kan ocksÄ bero pÄ att ditt rum dÀr du spelar in Àr bumligt.

Postat

Jag som har samma mick o preamp har oxÄ lyssnat lite pÄ nÄgra av dina soundclouds. Jag tror det smartaste Àr att varken byta mick eller preamp.

Det lÄter bra som det gör, men om du mixar bara lite annorlunda skulle det bli riktigt skitbra. SÄngreverbet gillar jag inte riktigt, och ibland ligger sÄngen lite för lÄngt bak o med för mycket reverb i mixen, munspel o gitarr ligger framför. Lite torrare ljud pÄ sÄngen o lite blötare pÄ gitatrr o annat sÄ rösten blir det "nÀrmaste" ljudet.

Att fÄ bÀttre ljud Àn du har nu sitter nog i skruvandet efterÄt. PrestationsÄngesten gör nog att de flesta vill dra ner sin egen sÄngröst för mycket, o kanske gömma den i för mycket reverb.

Postat (redigerat)

Önskade jag sett din soundcloud-lĂ€nk lite tidigre...

Anyhoo, ditt problem i lÄt nummer ett (som jag precis lyssnat pÄ) Àr att det Àr för mycket gröt-frequenser i sÄngen, och de mÄste beskÀras omsorgsfullt. Inte sÀker, men det kan ha med akustiken att göra vad jag kunde bedömma direkt. Dessa frequenser ligger oftast nÄgonstans runt 750Hz,, och dÀr mÄste du vara försiktig. BeskÀr för mycket, och det lÄter som lock för öronen - för lite, och det blir grötigt.

Redigerat av van Caine
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu Àr inte det dÀr nÄgot seriöst test dÄ piano Àr en vÀldigt förlÄtande ljudkÀlla. Det Àr nÀr man utsÀtter preampen för transienter som det börjar hÀnda saker. Akustisk gitarr, trummor och sÄng hade gett tydliga skillnader. Jag har flera olika preamps dÀr det Àr stora skillnader. NÀr jag driver 1073 hÄrt sÄ lÄter den vÀldigt speciellt. Det gÄr inte att Ästadkomma med en annan preamp som inte har Carnhill pÄ ingÄngen. En annan preamp jag anvÀnder ofta har germaniumsteg som ger ett vÀldigt unikt sound.

Jag tycker SOS har gjort en seriös test. Preamparna som inte distas och spelar in piano lÄter mycket lika varandra just i denna test.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.