Jump to content
Annons

Hur lång garanti är det på studiogrunkor?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Enligt 4sounds värdelösa idiotsida står allt om deras garantier på Konsumentverkets sida:

Klicka på Konsumenträtt i menyn längst upp på Konsumentverkets sida och sedan på "Garanti"-länken en bit ner på den nya sidan"

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/'>http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Nåt sånt att klicka på finns förstås inte... Om jag längtar efter att bli förbannad är det bara att sätta sig vid en dator och söka den enklaste information.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Men va fan. Det är hårt att vara idiot. Men inget att göra åt. Tur jag slipper datorerna i studion. 🙂

Jag antar att det är ett års garant på 4Soundi, då har den precis gått ut. Universal Audio kanske ger längre garanti? Ska försöka googla på det... På kvittot står det bara när jag köpte den....

Dela på andra sajter

Garanti brukar vara på 1 år på 4Sound tror jag. Reklamationsrätt är 3 år, enligt lag. Efter 6 månader från köp är det dock kunden som bär bevisbördan för att ett fel är ursprungligt, på vilket beviskravet är väldigt lågt i och med att det är såpass svårt för konsumenter att bevisa ursprungligt fel. Fel måste rapporteras inom skälig tid från det att felet upptäcktes, såvida det inte har gått mindre än två månader sen felet upptäcktes. För detaljer kring dessa lagar bör du öppna en lagbok.

När det gäller överlåtelser av varor så är jag inte riktigt hundra... den du säljer till bör rimligtvis reklamera till dig, men det har han begränsade möjligheter till.

Redigerat av Zakyath
Dela på andra sajter

Blev du inte nöjd med den?

Jag tror jag gillar det helt ofärgade ljudet från Audient Mico preampen bättre, i alla fall just nu. Rena sångröster blir nog bara bättre av lite färg, jag har redan en hel del rördist o rossel i halsen så jag tycker det blir bättre med clean preamp. Ibland får jag för mig att jag inte gillar vissa grejer, o ändrar mig sen. För nåt år sen tyckte jag Dynamaxxkompressorn lät skit o annonserade ut den, som tur var besinnade jag mig en dag när jag lyssnade utan att dessförinnan spelat trummor utan hörselskydd.

Jag behöver byta till en mindre rostig bil, det är största anledningen. Pengar, pengar.

Dela på andra sajter

Just när det gäller garantier, så är det vanskligt. Normalt gäller garantin bara för den ursprunglige köparen, eftersom garantin är ett avtal som ingås mellan säljare och köpare. Man kan inte ingå avtal för tredje part, så därför kan garantin egentligen aldrig gälla för den som köper begagnat av dig, utan då är det köplagen som gäller och inte konsumentköplagen.

Om köparen har originalkvittot, så brukar nog ändå de flesta gå med på att hantera det som en garantifråga (om det kan anses vara ett "ursprungligt fel", som det kallas) - men det finns alltså inget lagstadgat om att garantin följer med produkten till den nye ägaren, utan det handlar då om goodwill från butiken, om de vill gå med på det.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.