Jump to content
Annons

Fel på fantommatning?

Recommended Posts

cluelesslyblue (oregistrerad)
Postat

Hallå igen,

nu kommer jag med ännu en fråga idag.

Såhär ligger det till:

För några veckor sedan spelade jag in sång med min kondensatormick, mac och mitt ljudkort (inspire 1394), allt funkade finfint.

Idag när jag ska spela in fungerar det inte lika fint, inget ljud kommer in förutom lite brus (inte från micken).

Testade sedan att koppla in en vanlig (dynamisk?) mikrofon, det fungerade. Jag och min lilla plånbok blev förskräckta och antog direkt att kondensatormikrofonen var trasig.

Efter det testade jag att koppla in kondensatormikrofonen i min pedal och det fungerade.

Puh!

Sen så kopplade jag en sladd från pedalen in i ljudkortet, fungerade men brusade som fan. Slog igång fantommatningen och ljudet är borta.

Det enda jag kan tänka på som är skillnaden nu från några veckor sedan är att apple har skickat iväg några uppdateringar till datorn.. så jag undrar om något knäppt har hänt med fantommatningen..

Vad tror ni?

Tacksam för hjälp 🙂

/Malin

Annons
Postat

Är du helt säker på att inställningar i inspelningsprogram och ljudkortsmixer

inte är orsaken ?

Om inte kan det ju vara bra att veta vad du använder för grejor, och hur du kopplat dem...

Sen blir man ju nyfiken på vad det är för slags pedal som har fantommatning ?

Kör själv Inspire-kortet hemma på MAC och det funkar,

men har inte uppdaterat till Yosemite än, var det den uppdateringen du gjorde ?

Postat

Har du tillgång till en multimeter? Då kan du mäta vilken späning du får mellan de tre pinnarna i kontakten, och borde kunna se att det blir spänning när du slår på phantom power.

1. Ta bort mikrofonen men behåll sladden i ljudkortet.

2. Låt Phantom-power vara avstängt från början..

3. Mät spänning mellan två pinnar i taget på kontakten i andra ändan av sladden. Det är svårt att veta vilka pinnar som är jord och spänning, så mät mellan alla kombinationer (1-2, 1-3, 2-3). Skriv upp mätvärdet för varje kombination

4. Sätt på phantom power

5. Mät igen på samma sätt som under punkt 3.

Nu borde du kunna jämföra och se att det faktiskt kommer spänning på kabeln om phantom power är påslaget.

Bra att veta:

Det är svårt att mäta spännning utan belastning ("belastning" = något som drar ström, t.ex. mikrofonen), Man kan alltså få felaktiga spänningar när man mäter med en multimeter. Jag tror dock att mätningen blir rätt i detta fallet.

Phantom power står ju att det ska vara 48 volt, men det är inte säkert att det stämmer för ditt ljudkort. Det kanske är 20 volt eller nåt annat.

Så länge det är mellan 10V och 50V så borde din mick fungera.

(En multimeter kan vara så pass billig att om du inte har en kan det vara lönt att köpa. Det är lite som en borrmaskin, man har nytta av dem då och då.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multimetrar/uni-t-ut33c-p48291

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/multimeter-405014/ )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.