krptsk Postat 11 april 2005 Dela Postat 11 april 2005 Jag har kopplat min akustiska gitarr med EQ direkt in i line-in och även testat mikrofoningången och grejen är den att det blir ganska bra ljud förutom att det låter som en wah wah effekt som ligger på ljudet! Dessutom blinkar dioden som indikerar dåligt batteri på EQn i samma takt som wah wah:et... batteriet är färskt och fräsht. Ohm, motstånd, växelström, felaktig produkt? Någon som har någon erfarenhet av detta? EQn är en Samick EQT-2010 om det är till någon hjälp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Procedomani Postat 11 april 2005 Dela Postat 11 april 2005 Ingen aning om EQ'n men.... kan det inte vara så att det är din medhörning du hör som ett wah-wah med lite väl lång latency? Typ ljudet kommer ur högtalarna strax efter du har slagit an strängen? Annars så vet jag inte. /H Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
krptsk Postat 11 april 2005 Trådstartare Dela Postat 11 april 2005 (redigerat) Jag har lagt upp en snutt på Your browser does not support the HTML5 audio tag Att det låter skit kan jag ta... men inte att ljudet "svajar". Det är även ett klickande ljud som ändrar frekvens när jag ändrar volymen på EQn på gitarren. Redigerat 11 april 2005 av krptsk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 11 april 2005 Dela Postat 11 april 2005 Line in ingågen är i regel att föredra då micingången ofta brusar rätt mycket på ett SB kort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
krptsk Postat 11 april 2005 Trådstartare Dela Postat 11 april 2005 Har testat båda... på två ljudkort. Stoppade i vanliga hörlurar direkt in i gitarren nu och det lät helt underbart. Bah... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inanimate Postat 14 april 2005 Dela Postat 14 april 2005 testa göra automatic softwareupdate på creative.com gå in på hemsidan, välj sverige som land, sedan softwareupdate till vänster.. sen låter den datorn bli scannad efter creative-produkter.. den hittar ditt SB och gör updates.. såna saker kan lösa en del problem.. //D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 14 april 2005 Dela Postat 14 april 2005 Hallå.. Du det där är nåt med EQ/preamp på din gura som bråkar.. Som du säger låter precis som om batteriet är slut. Har du nån annan stärkare att koppla in guran till så gör det och lyssna om det låter likadant.. Om så är fallet så är det antagligen nåt fel med strömförsörjningen till EQ/preampen. Det kan vara nån sort halvkortis i gitarrsladden också. Om det låter bra i annan förstärkare men inte som du nu har kopplat till ljudkortet så måste det vara som så att impedansen är för låg i det du kopplat in gitarren till.. Ljudkortet eller nåt. Skulle tipsa dig att använda nån sort lineburk (behringher har billiga) mellan gitarr och ljudkort.. Eller ännu hellre skaffa en bra mic/line preamp. En liten mixer kan funka bra också. En sån här liten händig mixer får du för runt 600:- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Print Postat 14 april 2005 Dela Postat 14 april 2005 Föreslår att du tänker om och spelar in gitarren med en eller flera mickar istället för att "lajna". En konding eller SM 57:a går bra om du har en mickpreamp av något slag. Micken i akustiska gitarrer är gjord mer för live-spelningar än för inspelningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
krptsk Postat 15 april 2005 Trådstartare Dela Postat 15 april 2005 Tack för tipsen. Jag kör med senaste SB-drivarna... får helt enkelt skaffa ett litet mixerbord. Jag har inga större ambitioner att få allt att låta perfekt, började spela gura för en månad sedan och det skulle vara kul att få saker att fastna lite längre än dom korta stunder som huvudet förmår att minnas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.