Jump to content
Annons

Isolera singlecoil mickar från brum...


Kjubeis

Recommended Posts

Hallå!

Finns här ngn som isolerat pickups i sin elgura med singlecoils?

Bökigt?

Blir det stor skillnad?

Vilken typ av material skall man använda? Hört folk som pratar om folie

men har bara sett ngt exempel på koppartejp... var köper man sånt?

Idiotiskt att man inte gör detta jobb direkt hos tillverkaren - älskar min

Tele men hatar brummet.

Tack å ha det fint.

Hälsningar Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Koppartejp kan man hitta hos elektronikhandlare. JAM tror jag har haft sånt. Billigaste är nog att köpa kopparfolie hos någon slöjdbutik. De brukar även ha blekplåt (tunn järnplåt med andra magnetiska egenskaper än koppar). Hos elektronikhandlar hittar man också elektrisk ledande färg som är till för skärmning. Jag har inte provat pickuper men färgen har i alla fall fungerat bra för andra projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag skulle vilja ha lite mer info om detta, exempelvis om det går att få gjort professionellt? Min Strata-kopia låter helvete... Tonen är...servicable for now, men brummet så fort inga fingrar är på strängarna eller jag vilar handloven mot fästet är olidligt....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Även jag skulle vilja ha lite mer info om detta, exempelvis om det går att få gjort professionellt? Min Strata-kopia låter helvete... Tonen är...servicable for now, men brummet så fort inga fingrar är på strängarna eller jag vilar handloven mot fästet är olidligt....

Det låter mer som ett generellt jordningsproblem. Är det bara en gitarr som beter sig så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mer som ett generellt jordningsproblem. Är det bara en gitarr som beter sig så?

Det är väl generellt vad jag väntar mig, att brummet påverkas av hur jag vrider fanskapet tyder dessutom absolut på att nåt av löst, men när jag uppnade den verkade allt sitta som det skulle, inga kablar var lösa, och lödningarna verkade okey. Nu ger jag dock upp med denna - den är visserligen bara en leksak och effekt-pryl för mig, men nu ska jag byta ut all elektronik.

VC, Det är ju en ovälkommen single coil-klassiker!

Jomän, men minns att min gamla Strata (Squire, but still) var mycket bättre på sånt. Visserligen väntade jag mig inte mycket av en gura som var snudd på gratis, men den här var bland det värsta jag hört :-(

Men men, som sagt har jag tappat hoppet och överväger helt enkelt att byta ut allt elektriskt. Allt som allt skulle det fortfarande bli billigare än att köpa en ny Squire. Insåg efter en inte allt för ingående eftertanke att få den genomgångne professionellt dock skulle bli dyrare än jag gav för plankan till att börja med...

Eller så skiter jag i det här gamla öket & går över till nåt schysst humbucker/hybrid istället :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Eller så skiter jag i det här gamla öket & går över till nåt schysst humbucker/hybrid istället :-)

Har du jordproblem så finns de kvar när du har bytt till humbucker. När man vrider på saker så blir fältenolika. Dvs det går att "pejka" källan till störningarna. Jag har en lös singel coil mic i en sladd kopplad tillbatteridriven liten skit förstärkare. Med den kan man hitta en hel del men det är ganska svårt, speciellt om problemetinte är i samma rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du jordproblem så finns de kvar när du har bytt till humbucker. När man vrider på saker så blir fältenolika. Dvs det går att "pejka" källan till störningarna. Jag har en lös singel coil mic i en sladd kopplad tillbatteridriven liten skit förstärkare. Med den kan man hitta en hel del men det är ganska svårt, speciellt om problemetinte är i samma rum.

Sant, och det märkte jag. Faktum är att jag använde guran, kopplad via line-box till min fieoldrecorder, för att pejla ut rummet där jag förvarar disketter och rullband i studion! jag är inte glad över att det gick att göra ur instrument-synpunkt, men för tillfället var det i vart fall användbart :-)

Och när jag byter elektroniken så kommer jag byta allt på en gång. När det vankas humbucker så kommer jag dock köpa en helt ny planka, och den här gången av ett riktigt märke (den jag har nu heter Star, och jag vägrar erkänna öppet var jag köpte den...), så då ska sånt här inte vara så stot problem hoppas jag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...