Linus Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 avundsjuka? Nä, men jag tycker synd om de som sjunger eurodance... Indirekt blir följden att svenska folket hör Olinda och tänker "alla som sjunger dancemusik kan egentligen inte sjunga". De som sjunger eurodance tappar också lyssnare, eftersom Euro-kvoten överfylls av dokusåpekändisar och därmed dör genren... Ta en svensk tv-serie, t.ex. Orka orka, och låt ALLA skådespelare i serien ge ut varsitt visjazz-album. Skrämmande...
Stinkey (oregistrerad) Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Att skitet går att sälja säger väl mest om skivköparna. 🙂
L.C Postat 12 april 2005 Trådstartare Postat 12 april 2005 Att skitet går att sälja säger väl mest om skivköparna. 😲 Då infinner sig genast frågan... Är olinda eller dom som gillar henne dummast? Men det säger väll lite om industrin med. "Är det ett känt fejs så skit i hur det låter eftersom det kommer dra in cash"
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Att skitet går att sälja säger väl mest om skivköparna. 😲 Då infinner sig genast frågan... Är olinda eller dom som gillar henne dummast? fel, fel. du är dummast. Både Olinda och hennes köpare gillar det här. Eller är det så att singeln finns till för att ingen gillar den? Ja, det vore ju banbrytande..
Ulf_A Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Kan det vara så att man skall försöka komma med i en dokusåpa för att få fart på musikkarriären ? . . . Hmmm . . . Fast hur e' de' med Fame Factory och idol då. Är dom artister eller dokusåpakändisar? Har sett en riktig höjdare i F.F. Alexander nånting, "hockeyspelaren". Wow vilket drag. vilken personlighet, vilken karisma. Om en knappnål faller så hör man inte vad han säger för skramlet överröstar honom 😲 Autotuner = bilstämmare = amerikansk advokat specialiserad på bilolyckor ? 😳
SLC-trax Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Uj.. varför ska man stanna vid Autotune egentligen? Fegt. Gå hela vägen med Autosong också! När vi ändå håller på varför ska en människa blandas in alls? Varför inte animera en popstjärna helt i 3D? Att göra henne snyggare än Olinda kan ju inte vara så svårt. Se bara på the Matrix eller vad som helst. För livespelningar kan man använda hologram, det lär vara mer spektakulärt än Bob Dylan live om du frågar mig. Eftersom jag håller på med techno så har jag absolut inget musikalideologiskt emot det. Jag bara väntar på att det ska hända. Fördelen med detta är att vi slipper se gamla dokusåpakändisar göra bort sig. Igen. Så. Varsågod att rasa mot mitt inlägg.. 😲
Linus Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Varför inte animera en popstjärna helt i 3D? Det är jättelänge sedan de började med såna saker i Japan! 😲 Annars har vi ju Gorillaz som europeiskt exempel också...
hegobald Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Tusan gubbar.. Det är ju hur bra som helst att Olinda och Linda och Darin och allt vad dom nu heter gör sin hits och spottar ut dom.. Ju fler sånna artister det dyker ju mer höjs ju era eminenta och långtida intränade egenskaper att göra musik.. Rent statistiskt i alla fall.. Snart nog kommer folket att lessna på alla dessa ytliga "musiker". Då är det läge att visa vad ni kan gubbar (för nåra gummor har jag inte direkt sett till här tyvärr). Jag har hört massor med eminent musik postade under demotråden och det är sån musik som man inte direkt lessnar på heller. Dessa autotunade såpasångarer gör ju mest plastig dancemusik som bleknar i plastkromet ganska snart.. Det finns ingen genuin hitpontential.. 😲 Så lid på ni musikmartyrer så ska ni se att ni blir belönade så småning om också.. Och förresten... Musik ska vara kul.. Inget man ger sig på för att tjäna pengar på som första incitament i alla fall. Play on guys!!! 😳
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 (redigerat) de som köper skiten som är stendumma ../.. fåren som köper all lobotomipop ../.. fårlika massornas hjärnor det där var under bältet, kompis! Det finns de som menar på att de gillar de här grejerna, på riktigt. jag lovar! Sorgligt med smakuppfostran och folk som bara vill bekräfta sina egna fördomar. Redigerat 12 april 2005 av maxmaxmax
Neko Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 de som köper skiten som är stendumma ../.. fåren som köper all lobotomipop ../.. fårlika massornas hjärnor det där var under bältet, kompis! Det finns de som menar på att de gillar de här grejerna, på riktigt. jag lovar! Sorgligt med smakuppfostran och folk som bara vill bekräfta sina egna fördomar. Buss på max! Lyssnar inte själv på den här typen av musik, men kan inte låta bli att dra mig till minnes en diskussion vi hade tidigare om just detta. Alla är inte intresserade av musik på samma sätt som vi är här på just ett musikerforum. Det finns många ute i den vanliga världen som hör och häpna, mest vill ha något skval att lyssna på när det t.ex jobbar. På ett industrigolv med slammriga maskiner är det inte lätt att höra eller ta till sig djuplodande texter om samhällets krav, speciellt inte då man måste göra både det ena och andra samtidigt som man lyssnar, eller vice versa. Det kanske då istället uppfattas som skönt att ha något bekant att nynna till, något som sätter sig direkt, något som bara låter. Givetvis så finns det ju även folk som köper skivan, men hur många av dem tror ni ärligt sätter sig i sin skönaste fåtölj och verkligen lyssnar på skivan för att höra alla detaljer? Kanske är det snarare nått som halkar på i spelarn nästa fest?
Linus Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Det är ju hur bra som helst att Olinda och Linda och Darin och allt vad dom nu heter gör sin hits och spottar ut dom.. Herregud! Jämför du Olindas sångröst med Darin? Det är ju som att jämföra Idol-Eddie med Stevie Wonder...
VacUm Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 (redigerat) Var ligger egentligen själva problemet med att en sån som Olinda tillverkar en låt som spelas i radio och säkert uppskattas av massa människor? Vem här känner sig bestulen på radiotid i den kommersiella etern? Se det såhär: Genom folk som henne engageras både nya producenter och låtskrivare som inte riktigt etablerat sig i branchen, och att få prodda nåt som faktiskt funkar kommersiellt är ett otroligt stort avstamp för många. Visst kan man fnissa lite över att det inte är speciellt bra, men det är det mycket som inte är; så är det med nästan allting i världen. Att fördöma och förarga sig över "dålig" konstnärsverksamnhet i popmusiksvärlden är illa nog, men att dessutom mena på att de som lyssnar är dumma i huvet är ren idioti. Om jag hade varit expert på näringsrika sjöars bottenvegitation i sydöstra Sudan kan jag ju för guds skull inte tycka att en människa är mindre värd om han eller hon inte har koll på det genomsnittliga ph-värdet där. edit: skum formulering Redigerat 12 april 2005 av VacUm
Linus Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 (redigerat) Se det såhär: Genom folk som henne engageras både nya producenter och låtskrivare som inte riktigt etablerat sig i branchen, och att få prodda nåt som faktiskt funkar kommersiellt är ett otroligt stort avstamp för många. Ja, jag är glad för låtskrivarens skull!! Jag har inte sagt något ont om låten! Som max3 uttryckte sig - det finns människor som gillar denna musik på riktigt! 😛🙂 :) Däremot! Varför inte låta någon duktig sångerska göra låten istället? Ge låten till en sångerska, som kan sjunga sången utanför sångbåset och med maskinerna avslagna. Med en duktig sångerska skulle låten sälja bättre! Producenterna skulle också ha en merit på sin lista istället för ett svart får! Varför måste vi ha en skiva med en person som inte kan sjunga, men som är känd? De kan väl ringa Bert? 😕 Fame Factory gör ju tvärtom. Där medverkar många personer som kan sjunga, men få av dem förunnas att få sjunga en "hit-låt"... Edit: Förtydligade Redigerat 12 april 2005 av vectro
VacUm Postat 12 april 2005 Postat 12 april 2005 Däremot! Varför inte låta någon duktig sångerska göra låten istället? Ge låten till en sångerska som kan sjunga sången utanför sångbåset och med maskinerna avslagna. Med en duktig sångerska skulle låten sälja bättre! Producenterna skulle också ha en merit på sin lista istället för ett svart får! Varför måste vi ha en skiva med en person som inte kan sjunga, men som är känd? De kan väl ringa Bert? 😕 Fame Factory gör ju tvärtom. Där medverkar många personer som kan sjunga, men få av dem förunnas att få sjunga en "hit-låt"... Anledningen är väl ganska uppenbar: det funkar, det är billigt att producera och det säljer. All pop som kommer från de större bolagen tillverkas för att generera pengar. Att tro nåt annat är dumt. Dom "bra" artisterna har väl fullt upp och bolaget insåg att marknaden hade plats för ännu ett litet skivsläpp (som mer eller mindre garanterat genererar en vinst på kort tid). Sen om producenter/låtskrivare är bra eller mindre kan man diskutera. Personligen tyckte jag det lät apa och att låten var kass, men det hör inte hit nu. Vad spelar det för roll om det är maskiner som ordnar upp hennes sång? Den funkar ju faktiskt helt klart. Med bättre folk bakom spakarna hade det säkert gått att skruva till sången ännu ett par snäpp bättre. Måste säga att jag ställer mig absolut inte bakom stora skivbolag och försvarar deras sätt att exploatera musik. Men gnäll inte på artisten, producenterna, låtskrivarna eller lyssnarna. Avskaffa kapitalismen istället! 😛
VacUm Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Måste säga att jag ställer mig absolut inte bakom stora skivbolag och försvarar deras sätt att exploatera musik. Men gnäll inte på artisten, producenterna, låtskrivarna eller lyssnarna. Avskaffa kapitalismen istället! 😳 Jodå, fast litegrann måste man ändå få gnälla på dem alla. Att ställa sig utanför maskineriet är steg ett i avkommersialiseringen av vårt allt mer urvattnade samhälle. Och detta gäller såväl de som jobbar i studion som konsumenterna. Smörja bör inte uppmuntras. Då de märker att det funkar att sälja vilken billig skit som helst så kommer ju bara historien att upprepas gång på gång på gång i allt större skala tills ingenting som släpps håller någon högre nivå än detta och vi får det tråkiga och innehållslösa samhälle vi förtjänar. Här behövs ett slut! "Musik som görs för att sälja och inte för din mentala hälsa, ska tyna bort... tyna bort..." Alla tycker olika. Vad som är smörja och inte är upp till var och en själv att bestämma. Popmusik kommer alltid vara som den är och har varit. Eftersom det finns möjlighet så kommer snabbproducerad billig pop alltid att finnas så länge den håller på pass hög kvalité så folk köper den, och det kommer dom göra, garanterat. Hur illa man än kan tycka att musiken är så fyller den faktiskt sin funktion för vissa och då är det väl bra? Jag tycker 99% av all elektronisk synthmusik är könlös smörja men inte fan kan jag kräva att folk slutar konsumera synth bara för att jag inte tål det. Ska man bli musikpolis så borde ju viss jazz, elektroakustisk- och nutida konstmusik vara det enda som får ges ut. Den högsta konstnärliga nivån anses ju ligga där.
karl Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 (redigerat) Egentligen...Hur kul är det att i någorlunda vuxen ålder ha en målgrupp som är sju,åtta år 😳😄 Jag tror inte det är bra för självkänslan 😲 Redigerat 13 april 2005 av karl
Egghuvud Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Jag kan tänka mig att ta konceptet ett steg längre. Björn Burken Borg och DR Alban och grabbarna gjorde ju en riktig höjdare. Varför inte dockysåpa allstars. Robinsonrobban på bas, nakenJanne på gitarr, Farmen Griselda på trummor o s v, ett stort urval av de där tjejerna med förstorade mjölkkörtlar och.... "Silikon sisters" vore kanske ett arbetsnamn.
Mr Keys Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 (redigerat) Det är ganska solklart varför dessa människor ger ut plattor...! Dom har i programmet byggt upp sitt namn hos folk.....det diskuteras redan kring dom i fikarummen, dom figurerar redan i media, många hatar dom, och många gillar dom......! Allt detta måste skivbolagen betala för att uppnå i vanliga fall....men när vi pratar om dessa dokusåpakändisar är halva jobbet redan gjort....det enda som behöver göras är att köpa in någon billig låt som är skriven för något år sedan(gärna en låt som låtkrivaren/producenten redan gett upp hoppet på, det blir billigast så), hyra in sig i någon billig studio för att lägga sång och ge ut låten så fort som möjligt....! Det är jättebilligt....vilket betyder att den bara måste sälja några tusen ex för att gå runt, vilket den lyckas med....säkert säljer Olindas platta 10.000 eller så.....vilket ger en vist! Och det är just vinst som är målet med hela projektet. Vad gäller producenter och låtskrivare så säger inte låtarna speciellt mkt om hurvida producenten är duktig eller inte....! Det säger väl kanske mer om integriteten hos producenten....vissa är villiga att ta stressjobb(gör en låt tills i övermorgon typ) som inbringar några tusenlappar, med risk för att resultatet inte blir jättebra.....andra säger nej till sånt, mest för att man kanske inte vill ge ut något som inte känns 100%-igt.... Jag själv har full förståelse för dom som tar stressjobben....allt som kan leda till att man förr eller senare uppnår sina mål (kanske prodda stora namn) är ju possitivt(självklart med vissa extrema undantag), enligt mig. Ofta sitter dom med egna "större" projekt, där hjärtat ligger, och jobbar hårt....samtidigt som man måste få in pengar, vilket man får genom dessa jobb som poppar upp lite här och där.... Redigerat 13 april 2005 av Mr Keys
lavrell Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 No offense Stefan E: men du verkar lite bitter ... Om man nu har detta otroliga hat och avsky till något som funkar. Varför tar du inte all din eneri och gör något som kan göra situationen bättre? Om du inte ens försöker så händer inget. I frågan vad jag själv tycker så får folk göra som dom vill. Vi lever just nu i en jävligt hård tid som musiker/producent osv och det är bara att gilla läget eller göra nåt åt det. Själv skulle jag utan att blinka ta ett producentjobb med Olinda pga att det genererar pengar och kontakter. Utan detta kommer man ingenstans i den här branchen. Det finns alltid nån som känner nån, som känner nån, som känner... ja ni vet. Så istället för att bara klaga på att vissa tjänar pengar så gör nåt åt saken istället för att bara sitta på ett forum och leta medhållning. Detta va nog mitt mest raka och ärligaste inlägg på denna sidan men jag va bara tvungen! och detta gäller självklart inte endast Stefan E utan alla som sitter med inställningen att allt är skit men samtidigt inte gör nåt åt det. /Micke
Mr Keys Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 No offense Stefan E: men du verkar lite bitter ... Om man nu har detta otroliga hat och avsky till något som funkar. Varför tar du inte all din eneri och gör något som kan göra situationen bättre? Om du inte ens försöker så händer inget. I frågan vad jag själv tycker så får folk göra som dom vill. Vi lever just nu i en jävligt hård tid som musiker/producent osv och det är bara att gilla läget eller göra nåt åt det. Själv skulle jag utan att blinka ta ett producentjobb med Olinda pga att det genererar pengar och kontakter. Utan detta kommer man ingenstans i den här branchen. Det finns alltid nån som känner nån, som känner nån, som känner... ja ni vet. Så istället för att bara klaga på att vissa tjänar pengar så gör nåt åt saken istället för att bara sitta på ett forum och leta medhållning. Detta va nog mitt mest raka och ärligaste inlägg på denna sidan men jag va bara tvungen! och detta gäller självklart inte endast Stefan E utan alla som sitter med inställningen att allt är skit men samtidigt inte gör nåt åt det. /Micke Well spoken!! 😉
Itzhak Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 (redigerat) Däremot! Varför inte låta någon duktig sångerska göra låten istället? därför att hennes kända fejja och namn ska sälja feta upplagor till 11åriga "pubertetswannabe"(nytt ord?) och dra in pengar till de stackars skivbolagen som förlorar så enormt på all... all... vad heter det.. piratkopiering... (sorry, kunde inte låta bli) ed:opps... såg att jag slickade vacum under fötterna.. my mistake Redigerat 13 april 2005 av Itzhak
SLC-trax Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 alla som sitter med inställningen att allt är skit men samtidigt inte gör nåt åt det. Jag tycker Israel/Palestina-konflikten är skit men gör faktiskt ingenting åt den heller. Borde man det?
indi Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 de ställde upp, ville bli kända, såpa först, singel sen, det spelar ingen roll, det är logiskt, snart är de ute. dert kommer nya hela tiden, försvinner den dagen vi slutar titta-lyssna på dem. genererar inte pengar så är det slut med dom
lavrell Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 Jag tycker Israel/Palestina-konflikten är skit men gör faktiskt ingenting åt den heller. Borde man det? 😆 det va väl ett lite lamt exempel eftersom det inte är det vi diskuterar 😆 och att lösa en palestina-konflikt är nåt du inte kan göra som enskild person. Du kan sitta hemma och göra musik som du tycker alla ska tycka om och satsa stenhårt på att få det släppt (Titta bara på José Gonzales) men jag tror knappast att du åker till Palestina och säger till alla(h) att: - Men asså grabbar, vad sägs om fred? Jag menar, det verkar ju liksom bäst för alla.
Piffen Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 1. Jaha? Malin Bayard och Spånka NKPG. Hon är ju för fan gift med den ena. Det är ju en skitkul låt med humor. Och distans. Är det bättre då de nu gjort något med Marit Bergman?! Det är ju dessutom vad jag själv tycker. Personen, vem det än nu var, som skrev inlägget om det där tycker ju uppenbarligen nått annat. Men jag kunde inte låta bli. 😛 2. Vad är det man brukar säga? Åsiktsfrihet.. så länge man inte uttrycker den så.. 🙂 3. Och alla ni som gnäller på autotuner.. haha. Tror ni inte att det faktiskt bara är branschfolk och liknande, dvs inte den vanlige konsumenten och skivköparen, som stör sig på det? Tror ni ens att nån tänker på det? Vet om att det existerar? Bryr sig?! Jag tror absolut inte att gemene man bryr sig ett skvatt. De kan nog inte ens stava till autotuner. Och att musikens kvalitet skulle avgöras i mängden autotuner man använt.. njae.. 😄 4. Om en person lyckas släppa en singel för att den personen varit med i tv vad är det för hot mot er övriga som häller brinnande svavel över det här? Vad är det frågan om? Det är väl inte synd om nån, det finns väl ingen anledning att uppleva att ni som "seriösa" musiker är hotade? För det är ni inte. Så länge ni inte gör låtar som t ex Olinda gör, då är det inte tal om nån konkurrens. Smal techno kommer aldrig konkurrera med snabbmats-NRJ-musik. Enkelt. Men visst, detta är ett hundra procent mina egna åsikter och allt är subjektivt och jag försöker bara förklara hur jag resonerar, trots att jag formulerat mig dåligt på sina ställen. Jag gillar dock vad max skriver. Till fullo. Men det är en av vaddå? Två? Som faktiskt kan inta en annan hållning än ren, bitter, avundsjuka. Fånigt. //smulan
Danny Cort (oregistrerad) Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Varför inte animera en popstjärna helt i 3D? Det är jättelänge sedan de började med såna saker i Japan! Annars har vi ju Gorillaz som europeiskt exempel också... Supergruppen Gorillaz är nog inte helt rätt att jämföra med. Jag tycker att det är roligt när det går bra för folk. Kom igen nu, om ni är bättre än Olinda så får ni visa det!
Linus Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Jag jämförde inte Gorillaz med Olinda. Usch, det vill jag aldrig göra! 🙁 SLC-trax pratade om att animera en popstjärna, och jag menade att Gorillaz är en grupp som bara ses i animerade videos. Ingen likhet mellan Gorillaz och trådens huvudpersoner alltså. Att visa att vi är bättre än Olinda? Det visas väl dagligen? 😱 Den senaste demolåten jag hörde på forumet var Art School Trauma och den går inte att jämföra med Olinda. Olinda spelar liksom i flera divisioner lägre än Dan & Max. 🙂
sisältää Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Det är ju en skitkul låt med humor. Och distans. Malin själv har kanske en väldigt lågmäld och långsiktig humor då för hon satt i en TV-soffa och sa, utan flin, att det är en helt seriös låt och inte att betrakta som skämtsam på något vis. 😱
wonderboy Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Alla metalgrupper triggar bastrumman, man använder Beat Detective eller liknande på både trummor och andra transientrika ljud, Lasse Stefans har inte spelat en ton på sina skivor på många år etc. Jag tror inte folk bryr sig så länge de gillar vad de hör. Senkan jag bli besviken när jag går på konserter ibland. Trummisar som inte är i närheten av vad de åstadkommer på skiva, körstämmor som är falska och otajta, gitarrer som låter som myggsvärmar istället för taggtrådsstängsel och leadsångare som inte når sina högre toner. Jag tror dock att de flesta inte bryr sig och vem är jag att döma dem? Sen borde man kunna få uttrycka åsikter om musik, för de är just det, åsikter - inte universiell sanning. De flesta här skulle skratta åt min musik och tycka att det var erbarmligt dåligt och det kan naturligtvis göra mig ledsen. Jag kommer dock inte att kasta bort låtarna bara för det. De betyder fortfarande mycket för mig personligen och skänker mig glädje på det personliga planet. Kommersiellt eller inte? För några år sedan skulle ingen kalla t ex In Flames musik för kommersiell. Nu säljer de som bara attan. Spelar de kommersiell musik nu då? Jag tror att vi menar olika saker med "kommersiell musik". Jag tror många kan skriva under på att musik som görs " i spekulativt syfte kan kallas "kommersiell". Men så har vi ju all den musik som skrivs av folk för att den bara vill komma ut, det må vara pop, jazz, techno, folkmusik etc. Om den musiken hittar en publik, stor eller liten, är den då kommersiell? Är kommersiellt automatiskt av ondo? Jag anar en sån underton i vissa inlägg och undrar lite över det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.