Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har ett coverband som lyckats dra igång ordentligt på bara 3 månader och växer lite för fort för min ljudtekniska förmåga.

Vi har nu en Powermixer av märket behringer pmp4000 1600w

2st passiva 15tums alto mkll (tror ja)

2st passiva 10tums högtalare som monitorer

1st alto pbm 8,350 powermixer som förstärkare till monitorerna.

1 aktiv ts sub 18" alto 1200w

Tanken är att vi skall kunna göra de flesta gig på stora som små fester och krogar och det känns som att jag byggt upp ljudsystemet fel.

För de blir ju lite dumt att ha både passiva och activa högtalare i systemet.

Så jag får lite delade meningar om vad vi skall köpa in. Passivt eller activt?

Tanken är att vi skall köra på ett activt system

köpa activa monitorer typ 4st.

och activa toppar 15 tums alto ts115a v2

en till activ alto ts 18" sub

och ett 16kanals presonius digitalmixerbord

Kan jag koppla xlr kablar från output på mixer bordet till basarna och vidare till topparna. blir det rätt md delningsfilter och allt?

Eller har något något annat förslag på hur jag skall göra eller om jag ska köra passivt?

Finns det nån bra sida för kopplings scheman av activa /passiva PA anläggningar?

Och en sista fråga, trummisen kör stämmor och vill ha mygga och jag (sångare) vill ha trådlös mick. kan man ha dom 2 på samma sändare?

Hoppas det inte blev för mycket för er att ta in 🙂

tacksam för svar på förhand 🙂

• 4 månader senare...
Annons
Postat

Aktivt system är enklare när man ska flytta runt på grejerna, så jag tycker ert tänk med digitalt mixerbord m.m låter vettigt. Då slipper ni också använda power-mixrarna som slutsteg.

Angående hur man ska koppla subbar och toppar finns det delade meningar. Finns möjlighet hade jag valt att endast routa det man vill ska ha bas till subbarna, t.ex baskaggen och bas, kanske nån enstaka golvpuka eller synth. Annat vill man sällan ha i subbarna, det blir bara grötigt då.

Något som inte är ovanligt när det gäller aktiva subbar är att de har inbyggda delningsfilter, dels till sig själva, men även till den signal som skickas vidare till topparna. Det brukar bli väldigt bra resultat av detta, men personligen vill jag kunna styra subbarna själv från mixerplats, oavsett om det är från mixerbordet, aktivt delningsfilter eller annat. Jobbigt att springa fram o tillbaka till högtalarna för att ställa in dem ;-)

När du pratar om mikrofonerna antar jag du menar mottagaren och inte sändaren? Sändaren sitter i den trådlösa mikrofonen/det myggan kopplas in i.

Om mottagaren kan ta emot två kanaler samtidigt och har två utgångar så går det om mottagare och sändare kan jobba på samma frekvens. Men det går inte att koppla två mikrofoner till en en-kanalig mottagare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.