Kakke Postat 19 oktober 2014 Postat 19 oktober 2014 Hej, Jag har nyligen köpt en mic (t.bone Ovid System CC 100) till min tenorsax som jag tänkt köra lite med i mitt band ibland. Vi upptäckte dock ganska snart att det blev fet rundgång när jag körde den genom min preamp och sen in i mixerbordet. Finns det några lätta tips eller regler för hur man bör bete sig i detta fall? Jag hade gärna velat kunna använda effekter och distpedaler och grejer men det verkar för stunden relativt avlägset. Bör man satsa på en viss typ av förstärkare...? Kanske använda sig av en viss typ av preamp..? Eller en annan mic..? Eller kanske andra effekter? Ja, kort sagt så behöver jag allt stöd jag kan få då det blev lite dåligt.
DrHans Postat 19 oktober 2014 Postat 19 oktober 2014 Du hade inte för mycket gain på då? Hur kopplade du in preampen i bordet?
Kakke Postat 19 oktober 2014 Trådstartare Postat 19 oktober 2014 Jag testade med både balanserad ut och vanlig output och det är klart att det funkade på lägre volym men spelar man i ett rockband vill man ju kunna höja lite. Det gick helt ok, men om jag försökte typ köra lite med distpedal var det helt kört. Hur funkar det där med linebox? Är det nåt man ska ge sig på? Borde man kanske skaffa någon form av multieffektpedal..? Många frågor! Jag vill helt enkelt ha alla möjliga tips på hur jag kan undvika rundgång och ha effekter på. Jag inser förstås att det är rätt svårt, med tanke på att det är ett akustiskt instrument och att jag är i en mindre replokal, men det känns som att folk lyckats förr 🙂
Kakke Postat 19 oktober 2014 Trådstartare Postat 19 oktober 2014 Eftersom jag annars är gitarrist så körde jag lite med mina MXR, Tubescreamer, Big Muff och sådär, men det var som sagt ingen höjdare.
Kakke Postat 19 oktober 2014 Trådstartare Postat 19 oktober 2014 Bra tips, det får jag testa! 🙂 Fler tips?
laban1 Postat 19 oktober 2014 Postat 19 oktober 2014 (redigerat) Kan du fästa micken eller rikta den på annat sätt än du gör? Kan du vända dig eller ställa dig på annat sätt i förhållande till högtalarna? Redigerat 19 oktober 2014 av laban1
Signia Postat 19 oktober 2014 Postat 19 oktober 2014 (redigerat) En del av problemet ligger nog i saxofonens fysiologi. Rundgång kan ofta uppstå t.ex. om man gapar stort över mikrofonen. Små ljudelement går in och "vänder" i munnen och ut igen. Munnen blir lite som en parabol-antenn som riktar utomstående ljud tillbaka mot mikrofonen. Saxofon har ett djupt klockstycke, och där är det möjligt att samma effekt kan uppstå - i mer eller mindre grad. Även klaffarna längst ut på klockstycket öppnas och stängs under spel och då slipper utomstående ljud ibland in den vägen med. En tillhörande fråga är om du upplever rundgång från stora ut-högtalarna, eller om ni har medhörnings-högtalare på scen och det bara är där som rundgången uppstår? Redigerat 19 oktober 2014 av Signia
laban1 Postat 20 oktober 2014 Postat 20 oktober 2014 Men herre jisses. Nivån på det här forumet.....(googla hur släcker man rundgångar i ett PA) https://www.youtube.com/watch?v=uiC03q_gMG0
Signia Postat 20 oktober 2014 Postat 20 oktober 2014 Men herre jisses. Nivån på det här forumet.....(googla hur släcker man rundgångar i ett PA) Oavsett om det är medhörningen eller de stora mainhögtalarna som upplevs tjuta så använder man en grafisk EQ. Självklart är det inte så enkelt som att 'saxonisten ska köpa o koppla in en stor grafisk EQ mellan sin mikrofon och mixern, så får han ingen rundgång mer'.Det skulle dessutom påverka saxofonens sound hörbart. Inte särskilt positivt.
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2014 Postat 20 oktober 2014 Nivån på det här forumet? Tsss... Att koppla in typ gitarrdistpedaler till en enklare kondensatormick o köra ut det i PA o lyssningsmonitorer det blir nog aldrig bra. Förr, (70-talet?) körde saxofonister med nån sorts mindre rundgångskänslig kontaktmick som satt på munstycket. Finns det inte såna nu:
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2014 Postat 20 oktober 2014 Jag har själv den där lilla t-bonemicken... Den är nog rejält rundgångskänslig. Nån likande dynamisk tror jag mer på.
Guitar Nilsson Postat 20 oktober 2014 Postat 20 oktober 2014 (redigerat) I mickarsenalen har jag två såna här AKG, det följer med ett sorts trumsargsfäste, kanske det funkar även på en sax? Den låter då väldigt bra för att kosta 504 kr. En gång när jag åkte från min Beta58 sångmick sjöng jag i en sån här liten som nödlösning, efter nån timme kom polaren dit o lånade mig en Beta58, o när vi då jämförde de två kunde varken han eller jag höra nån skillnad på dem.Nån gång har jag spelat distat munspel genom en sån här, till gitarrförstärkare. En sån här skulle säkert funka mkt bättre än den lilla t-bone myggan...http://www.thomann.d...ion_live_p4.htmEdit: Vi gjorde även ett test på vilken av dem som gav rundgång fortast, med det var inga såna problem heller. Bra att micka elgitarr med. Inte superbäst av allt, men väldigt bra... Redigerat 20 oktober 2014 av Guitar Nilsson
Kakke Postat 20 oktober 2014 Trådstartare Postat 20 oktober 2014 Det verkar rätt dyrt att lägga ut pengar för en större grafisk eq, funkar det inte med en liten pedal? Typ en Boss? (Och ursäkta att jag inte har kunskaper om samma saker som andra här. Tänkte att det var lite därför man frågade om råd....). Du tror att den micken fungerar bättre, alltså? Bör man helt enkelt gå på ditt ord och köpa en och testa? 🙂 Det går säkert att fästa på nåt sätt. Annars silvertejp. Jag spelar ju hårdrock föfasen.
Kakke Postat 20 oktober 2014 Trådstartare Postat 20 oktober 2014 Men det är alltså helt klart bättre med en sån större än med en liten i pedalvariant? Just för att det inte är min signal från micken som behöver eq:as utan den från mixerbordet...? (Tack för att du inte skällde på mig, förresten! 😄 )
Signia Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 (redigerat) EQ´n ska givetvis sitta mellan mixern och högtalarna. Det är ju givetvis hela PA´t som rundar även om det är just den specifika micken som skapar problemet. Dyrt o onödigt. Det påverkar ljudbilden med, och TS kommer få svårt att använda sin sax+mick i andra PA-sammanhang med annan utrustning.-- Som sagt ovan, om det rundar i eventuell medhörning eller stora högtalarna, eller både och, det har betydelse, för det indikerar om era respektive volyminställningar eller positioner på scenen är ogenomtänkta. Det har avgörande skillnad på om ni kör med stora side-fills, individuella vinklade golvlådor eller in-ear lyssning. Rundgång har mycket gemensamt med hög volym att göra och saxofon är ett jämförelsevis ljudsvagt instrument; betydligt svagare än trumpet t.ex. En rundupptagande mick i den ekvationen innebär att saxofonen får in massor med läck från andra ljudstarkare instrument, och saxen måste sen höjas proportionerligt för att höras bra i PAt. Då ökar tendensen till rundgång av andra instrument (inte nödvändigtvis saxen) påtagligt. Det kan hjälpa mycket att gå igenom ljudförhållandena noggrant. Det varierar ofta något med, beroende på vilken aveny ni spelar på, hur själva omgivningen är fysiskt utformad. Men med bra grundinställning har man sällan mer än enstaka rundgångskänningar vid enstaka tillfällen. Ett alternativ är givetvis att titta på en annan mikrofon med smalare riktningskaraktäristik. Du kan få ett mer 'instängt' ljud av den, tyvärr. Ungefär samma om man försöker EQa bort rundgång istället för att ta reda på vad det kommer av. Men om du experimenterar med att placera en mick med smal karaktäristik i olika bestämda vinklar/avstånd i förhållande till klockstycket, och ser till att fixa en järnhård montering av micken när du väl hittat en bra vinkel, så kan det underlätta ljudet. Redigerat 21 oktober 2014 av Signia
Kakke Postat 21 oktober 2014 Trådstartare Postat 21 oktober 2014 Många viljor och idéer här nu! Enkelt uttryckt är min situation såhär: Spelar i hårdrocksband och har saxen som ett extrainstrument utöver sång, gitarr och klaviatur Vill helst kunna använda saxen med t ex gitarrpedaler för att kunna sista eller lägga delay etc Jag har förstärkare, både rör och transistor, men det kanske är bäst genom pa? Eller in i högtalare via preamp? Men de idéer som hitills framkommit för: Dynamisk mick istället för den känsliga kondensatormicken.. Eq, modell större för att ta ner de frekvenser där rundgången är som värst. Förändra placering av mick till klockan på saxen En liten sammanfattning för mig själv, mest, kanske..
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Jag kan nästan sätta huvet på att det skulle funka hur bra som helst med den lilla AKG P4 micken. Att köpa en eq för minst dubbla priset av en 500-kronorsmick är bortkastat. De eq som sitter på mixern räcker bra nog. Den lilla myggan du har funkar bra om man sätter den på en ak gitarr o kör ut ljudet genom ett PA, utan att ha stark monitorlyssning. Att använda den i ett hårdrocksband kan aldrig funka, inte med en dyr 31 bands eq heller. Jag använde min live på akusten en gång, jag spelade helt ensam soft trubadur då för nykter publik, och körde som vanligt lyssningen i HD 280 lurar, ingen risk för rundgång. Ljudet ut blev ganska bra, men fast att micken satt mkt nära ljudhålet så hörde jag publikens småprat alldeles för störigt mycket, så sen dess har jag aldrig använt den mer. Skulle det funnits distad marshallstack o dubbelkaggetrumset bredvid mig på scenen hade jag enbart hört dem i lurarna… 🙂
Kakke Postat 21 oktober 2014 Trådstartare Postat 21 oktober 2014 Det jag skrev gäller för både replokal (skitgammalt mixerbord och pa) och live där jag säkert kan tänka mig att det finns, som ovan beskrivits olika kunskapsnivåer hos ljudpersonal. Meneee.. Kanske både eq och dynamiska micken nämmd ovan blir ännu bättre än bara mick..? Linebox också kanske? Min preamp har "balanserad ut", vilket kanske gör samma sak? Jag är musiker och totalt värdelös på alla ljudtekniska ting..
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Ser att Kakke o Kecke är två olika forumiter, ganska lika nick, men stor skillnad i ödmjukhet. 🙂 Kecke verkar vara en ganska dryg person, att det inte finns kunskap om live-PA och grafiska EQ är ju bara svammel, ett uselt sätt att försöka framhäva dig själv som duktig. Moderna PAn låter så jäkla bra ihop med moderna mickar idag att man inte behöver sitta o leta frekvenser för att skära bort rundgång ut i PAt. Och om man gör det för att skära bort rundgång så har man redan gjort felet att köra PAt åt helvete för starkt. 2 gg 31 band eq i monitor är väl ofta standard, men inte fan pressar man monitor det så det först rundar och sen sitter o letar de frekvenserna med eq för att få bort oljudet. Att lägga ut länkar om hur rundgång uppstår på studioforum, det är ju komiskt. Som en gammal söndersupen mellanstadiemagister som tror att inte nån annan i hela världen nånsin har hört talas om nånting över huvudtaget. 🙂 Kecke kan ju vara väldigt trevlig i alla fall…
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 Tror du alla musiker gillar den volymen i monitor? Jag drar mig ur den här diskussionen magistern. Mitt råd till Kakke är att skaffa en bättre mick till saxen. Med en hypercardioid (mycket riktad) dynamisk mick ner i saxens tratt ska du slippa rundgång om du inte spelar förjävligt starkt.
Guitar Nilsson Postat 21 oktober 2014 Postat 21 oktober 2014 (redigerat) Äntligen en ny Analog-Freak. Moderna topp ger ca 132 db eller mycket mer. Tänk vad härligt att ha en sån på varje sida om öronen på full volym. Redigerat 21 oktober 2014 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.