Jump to content
Annons

Hur spelar man in med Cubase?

Recommended Posts

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Jag jobbar med Cubase 7 demo versionen. Funderade på att köpa den men nu så krånglar den bara.

Har kollat igenom hela internet, inget hjälper.

Min fråga: Hur spelar man in för i helvete?

Den visar "waves" men hör inte ett skit när jag spelar in. Dock hör jag ljudet när jag vänster klickar och det kommer upp en vit ruta där man kan klicka på play. HJÄLP 😐 Tack den som kan hjälpa!

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Har du kryssat i den orange färjade monitorknappen bredvid den röda rec knappen?

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Ja. Jag kan se att den är på och den rör sig i takt med min röst.

pme (oregistrerad)
Postat

Rör sig mixern's utgång på samma sätt som ingången som du monitorerar då?

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Ja, allt fungerar som det ska utom att ljudet inte hörs direkt när man trycker på play.

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Vad har du för ljudkort...USB eller internt?

Den som är inbyggd i datorn.

Har du avaktiverat Steinberghubben?

Vad är Steinberghubben för något?

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Jag har demo versionen.

Postat

Steinberghubben kommer upp när man startar Cubase....genom en nyligen kommen Winuppdatering kraschar Cubase om den är aktiverad..gå in i pref o avaktivera den....dessutom skaffa gärna ett externt ljudkort av kvalitet..det underlättar musikinspelningar!!

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Den bild som kommer upp när du startar Cubase men iofs den kanske inte finns med i demot.......just nu kan Cubase strejka om den är aktiverad....avaktivera i pref

Hur avaktiverar man? Var ligger pref, skulle du kunna förklara mer detaljerat?

Spliffen (oregistrerad)
Postat

Steinberghubben kommer upp när man startar Cubase....genom en nyligen kommen Winuppdatering kraschar Cubase om den är aktiverad..gå in i pref o avaktivera den....dessutom skaffa gärna ett externt ljudkort av kvalitet..det underlättar musikinspelningar!!

Kan du förklara tydligera? Exakt hur man gör? Är ingen expert inom Cubase tyvärr.

Tack för tipset med ljudkortet men har en bra som är inbyggd i datorn. Har precis skaffat mig en ny dator.

Postat

Om du provat det som ovanstående skrivit å det inte funkar... reagerade att du skrev att du använder det intgrerade (inbyggda) ljudkortet... kan vara där som problemet är felet. Ladda ner programmet ASIO4ALL som kan hjälpa dig att få det att låta :-) När du installerat detta så startar du Cubase igen, går under DEVICE / DEVICE SETUP/ VST Audio System välj sedan ljudkortet till höger som enheten du vill ska driva ljudet i Cubase,(RUTAN HÖGT UPP TILL HÖGER ) i detta fall " ASIO4ALL" nu skall det fungera som det ska. Annars får du gå till inställnigar för UTljudet till dina högtalare/monitorer så att ljudet kommer ut på rätt sätt så att säga :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.