Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

En fråga här från en relativ nybörjare: Jag gör en del låtar i Logic Pro X (inte för att det kanske spelar någon roll, men ändå) och jag använder främst samplingar, plugins och mjukvaruinstrument - dvs inte så vansinnigt mycket akustiska instrument som jag spelar in via mikrofon eller line. Hur som helst... Jag upplever att det färdiga resultatet alltid låter trött, geggigt, mullrigt, mumligt, oklart etc - dvs inte alls krispigt, klart, punchigt och tydligt. Var tror ni problemet ligger? Bör jag tänka om när det gäller ljuden jag använder eller är det något som snarare handlar om mix och effekter etc? Eller har jag missat något vitalt steg i processen? (Jag brukar alltså mastra mina låtar högst rudimentärt och har testat olika angreppssätt på detta, men det känns som att inget av dem får bort den ovan nämnda förbannelsen).

Tacksam för svar!

Annons
Postat

Släng upp ett ljudprov vettja så kanske du får lite bättre tips kanske?!

Annars så är min spontana tanke att skär bort lågbas och öka på lite diskant...

Skär bort allt under 45 och öka vid 7500 etc..

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Högpassfilter som sagt var utan att hört något. Vissa syntljud kan behövas skäras högre än man tror. Glöm allt vad mastring innebär tills du har lärt dig mixat bra nog.

fishfriend (oregistrerad)
Postat

Det är väl själva grejen med att göra musik. Mastering kallas det för. Tar många år innan man lyckas "mastra" på rätt sätt. Gå in o sök upp allt du hittar om mastering på youtube. Så hade jag börjat iaf :-)

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Näe. Bättre att lära sig mixa ordentligt först.

Precis. Varför försöka springa innan man lärt sig gå och klaga på att man ramlar? Kan man inte använda en kompressor, vad är vitsen med att ens försöka mastra?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det är väl själva grejen med att göra musik.

Är det? På vilket vis?

Postat

Välkommen till klubben för oss som vill lära oss mixa (bättre). 😉

Det är en livslång kamp och utmaning. 🙂 Ibland lika roligt som frustrerande, men håller helt med föregående skribenter i att mixningen är det allra viktigaste. (Med tanke på att du inte verkar spela in saker.)

Utan bra mixning, kan ingen mastring i världen rädda dig. 🙂

Jag tror mina fyra snabbaste tips skulle nog vara:

1. Jobba metodiskt i steg. Själv kör jag volym, EQ, kompression. Försök få låten att låta så bra som möjligt i varje steg. Rinse and repeat.

2. Lär dig hur du jobbar med EQ. Man "scoopar" ofta mer än man boostar. Lär dig de olika frekvensområdena. Vilka låter "kartong", hur man sveper för att hitta jobbiga omfång. Som många andra nämnt - hi-passa allt som inte ska vara bas. Svep uppåt tills du kan tolerera "tunnheten". Var sparsam med vad du släpper ner i avgrunden!

3. Lär dig kompression. Vilka inställnigar man bör/ska ha för att få ett visst sound. Ska du klämma åt svansen på baskaggen för att lämna utrymme åt en leadsynt? Eller ska du frisera dynamiken på bakrundsstråkarna så de inte sticker ut för mycket? En kompressor är lite som en schweizisk armékniv du kan använda för olika områden.

4. Lär dig limma ihop ljud med bussar och bus/eq-kompression. Ett ofta underskattat och hyfsat enkelt knep att få ett sångparti att sitta snyggt i mixen

Ofta har man inte pillat tillräckligt och/eller gjort tillräckligt många "rätt" i sitt pillande, så vår man en skev mix som låter spretig, osammanhängande. Har man överjobbat kompressionen, så mixen låter platt och livlös? Skar du förmycket i baskaggen så låten tappade punch? Allt är en kompromiss, och det tar låååång tid innan man börjar få grepp om saker. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.