Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan man på något vis lägga en effekt "direkt" på inspelningen?

Detta är inget problem med min stationära, men på min laptop för lite enklare demoinspelningar så skulle det vara bra om man kunde ha exempelvis förstärkarsimulator rakt på istället för att ha VST pluggar på varenda kanal.

Just nu kör jag på en Engl e530 förstärkare, och vore najs om man kunde ha nån högtalarimpuls på ingången så att säga, slippa belasta datorn så mycket, för den klarar ganska många audiospår utan pluggar

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Du måste ha något externt som t ex en axe fx, kemper etc. Som har cabs inkluderat.någon plug finns inte som kan göra det. Bara ampsims inkluderande cabs eller impulsreverb att slänga på på kanalerna.

Postat

Är inte helt glasklar på vad du menar men går det inte att lägga en cabsim på inspelningskanalen i Cubase?

På det viset belastar du bara med endast en instans av cabsim.

Postat

Nej jag vet att plugar inte kan spela in direkt på spåret, jag menade om att man kunde göra nåt med ingången typ vid "audio device" eller nåt, typ... Ja jag är säker på att det inte går men hade ju vart jäkligt handy om man vet exakt vad man ska ha på en kanal. Bara lägga ett gäng pluggar på "Input R" eller nåt sånt å köra på. Det är ju inte bra för seriösa inspelningar men vore jättebra för ändamålen på min laptop...

Digrules: Jo, men jag kan ju behöva ha typ 8-10 gitarrspår å det klarar inte min laptop av med cabsims på varenda kanal...

Postat

Nej jag vet att plugar inte kan spela in direkt på spåret, jag menade om att man kunde göra nåt med ingången typ vid "audio device" eller nåt, typ... Ja jag är säker på att det inte går men hade ju vart jäkligt handy om man vet exakt vad man ska ha på en kanal. Bara lägga ett gäng pluggar på "Input R" eller nåt sånt å köra på. Det är ju inte bra för seriösa inspelningar men vore jättebra för ändamålen på min laptop...

Digrules: Jo, men jag kan ju behöva ha typ 8-10 gitarrspår å det klarar inte min laptop av med cabsims på varenda kanal...

Du kan rendra varje spår med cabsims till wav, och stänga av cabsims sedan. Och bara kör ett spår med en plugg i taget.

Postat (redigerat)

Jag hittade lösningen på annat ställe, men tack ändå!

"So just make some outputs that are routed to nowhere ('not connected'), then set your external effect's output channel to the newly-created 'not connected' output, then create a new track and select its input as the 'not connected' output."

Jag har alltså en tom output i "VST connections" och sedan routar jag en kanal som jag har cabsimen på till den, och sedan på kanalen jag ska spela in på, så väljer jag den kanalen som ingång.

Lite lirkigt, men jävligt coolt 😄

Redigerat av tvåtakt
Postat

Jag hittade lösningen på annat ställe, men tack ändå!

"So just make some outputs that are routed to nowhere ('not connected'), then set your external effect's output channel to the newly-created 'not connected' output, then create a new track and select its input as the 'not connected' output."

Jag har alltså en tom output i "VST connections" och sedan routar jag en kanal som jag har cabsimen på till den, och sedan på kanalen jag ska spela in på, så väljer jag den kanalen som ingång.

Lite lirkigt, men jävligt coolt 😄

Nu var det några år sedan jag hade Cubase men jag tror att DrHans ide är smidigare, har själv gjort likadant fast inte med cabsim utan någon annan effekt.

Postat (redigerat)

Du lägger din Cabsim direkt på Ingångskanalen så bränns effekten in direkt i ljudfilen.. precis 100% exakt som Dr Hans beskriver.. Du skapar dina ingångar som vanligt i VST connections och det är först när dessa finns som du kan göra dem synliga i Mixconsole och där lägga din Cabsim som insert..

Denna funktion har funnits i väldigt många år i Cubase..

EDIT: Lite beroende på vilken version av Cubase du har kan du få göra på lite olika sätt för att se ingångarna, personligen tycker jag det är enklast att göra dem synliga i Mixconsole för att se allt samlat, men minns inte riktigt hur det såg ut i tidigare versioner än 7

Kör hårt

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.