Jump to content
Annons

PCMCIA eller Firewire?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har en brand new notebook pc från hp med många anslutningsmöjligheter. Jag behöver ett externt ljudkort och undrar om pcmcia eller firewire är bäst generellt sett. De två ljudkort jag tvekar särskilt mellan är ESI QuataFire 610 (firewire) och E-mu 1616 (pcmcia). Bägge kostar ca. 4200 kr.

Men även Presonus eller Edirol i samma prisklass kan vara intressanta.

Jag har fått olika besked av återförsäljare, men vill nu istället höra praktiska användares erfarenheter.

på gång

Annons
Postat

FireWire är sämre än PCI och PCMCIA. Det finns många anledningar. Ett är tex att kabeln endast kan vara 4.5 meter. Texas som har utvecklat FireWireprotokollet har lagt ner utvecklingen för 2 år sedan och tänker inte fortsätta med det. Till råga på allt så uppfyller dom inte ens själva standarden för FireWire på några av sina FireWire kort som dom byggt. Texas säger i sin FireWire defenitionsmanual att strömmen ska vara minst 1.85 V, men många tillverkare gör kort som endast matar 1.8V. Tittar man på Macen och på många PC datorer, så sitter det ett PCI kort fast på moderkortet som omvandlar detta format till FireWire. Hursom helst är FireWire ett trevligt format jag själv använder i radiostudion med FireFace 800, men ska man vara riktigt profesionell och vara säker på att ha det stabilaste systemet rekommenderar jag PCI och PCMCIA baserade lösningar.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack för svaret! Det underlättar för mig i valet av ljudkort. Av återförsäljare och en större grossist har jag fått veta att firewire är det klart proffsiga alternativet och att pcmcia normalt endast innebär billiga instickskort, för dem som vill kunna lyssna på mp3-filer med schysst hörlurskvalitet ungefär... När nu Emulator gjort ett lite dyrare paket med pcmcia-kort+låda+div. program så är det ändå något att studera. Lutar åt pcmcia.

Viktigt lär tydligen vara att firewirekretsarna är av "Texas Instruments-modell" och inte den billigare "Via-modellen". Det är väl detta du menade med 1.85 kontra 1.8 volt? Sedan kan ju inte Texas rå för om vissa andra tillverkare inte uppfyller den standarden... Kan väl köpa hårddisk av firewiretyp i alla fall.

:musik

• 2 veckor senare...
Postat

Hur har det gått för dig "musik"? Jag funderar själv på att köpa ett E-mu 1616-ljudkort. Har du kikat närmare på det? Testat det? Köpt det? Jag är intresserad av alla smaskiga detaljer. 😉

Johan

Postat

Jag menade tvärtom. RME har testat FireWire kort med VIA kretsar som fungerade utmärkt. Däremot var TI kort instabila vid körning i hastigheten 800.

Läs själv:

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800alert.htm

Jag vill även göra reklam för RMEs PCMCIA lösning som dels var världens första multikanals inspelningssystem och är än i dag en av dom bästa mobila inspelningslösningarna.

Kolla in:

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/cardpci.htm

kombinerat med:

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

Och du har ett kanonsystem för mobil lösning som ej kan slås av någon annan tillverkare i fråga om mobilitet, flexibilitet kontra pris och proffesionell prestanda.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tack för informationen!

Replik till Jan S:

Lustigt detta med Via och Ariel, jag menar TI... Jag har nämligen både hört och läst på en massa andra ställen att det skulle vara precis tvärtom. Men kan det verkligen ha så stor betydelse? Jag menar, kan företag verkligen tillverka saker som är dyra för konsumenterna hursomhelst, som sedan inte går att använda?

Men jag skall läsa om det som rekommenderats! Tack!

Replik till jivegard:

Nej. Kortet har försenats även om både grossist och någon butik sagt att det skulle komma innevarande månad. Jag fick ett mail om att det är på väg in tidigast om några månader! I juni skulle jag hoppas på... Ännu finns heller inga som helst tester, eftersom kortet inte släppts från US-fabriken.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Replik till Jan S:

Nu har jag läst. Proffsiga grejer! Hur mycket provision har du? 🙂

Jag tycker inte att Texas Instruments (TI), detta fina gamla hedervärda varumärke, kan belastas för att andra företag inte uppfyller deras krav.

Texas rules!

Postat

RME-systemet skulle bli omkring 3ggr dyrare än E-MUs motsvarighet. Det blir tyvärr för dyrt för mig.

Så 1616 dröjer alltså till juni? Skit! Det som enligt mig gör E-MU 1616 så jäkla smidigt är möjligheten att koppla in hörlurar i själva PCMCIA-kortet. Detta gör att man kan sitta å mixa sina inspelningar utan att behöva ha med sig den stora burken. Göttt!

Hur väl fungerar E-MUs DSP-effekter? Tänkte främst använda dem till monitorering för att slippa använda mjukvaruplugins och därmed uppnå lägsta möjliga latency. Har någon provat detta framgångsrikt med något E-MU-kort?

Finns det möjlighet till direktmonitorering och användning av DSP-effekterna eller måste monitoreringen gå genom ex Cubase?

Johan

Postat
Hur väl fungerar E-MUs DSP-effekter?

Jag, som använder 1820m, tycker att DSP-effekterna låter okej och funkar problemfritt om man kör dom i EMUs egen mjukvarumixer. Om du ska använda dom främst till hörlurslyssning vid inspelning rekommenderar jag att du kör via EMUs egen mixer.

Postat

Okej .. så det fungerar så att man slänger in DSP-effekterna i E-MUs mixer innan de går in i Cubase? Som en traditionell extern mixer med effekter. Får man zero-latency på medhörningen om man slänger in DSP-effekterna på det sättet och kör medhörningen från E-MUs mixer? Med andra ord...fungerar det också som en traditionell mixer?

Johan

Postat

Ja, i princip. Du kan också öppna effekterna i din sequenser, men då blir det fördröjning (plus en del strul för många).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.