Modern Rockstar Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Tjena! Jobbar i Logic Pro X och märker att mitt arbetsflöde är så jäkla segt jämfört med andras. Använder musen till allt istället för något kortkommando som förmodligen skulle varit mer lämpligt. Är medveten om att man kan modulera alla kortkommandon till vad som passar en själv bäst. Vilka 5 kortkommandon anser ni att man använder mest och ökar arbetstempot? Vill nämligen börja med få i taget. Tack! 🙂
Round trip audio Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Är det inte bara att kolla var du håller på och juckar med musen oftast? Vilket menykommando alltså? Jag kör med en fantastisk massa keycommands.....
crillemannen Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Jag kör protools och har köpt en Logitech G13 så jag kan binda kommandon i den. De jag använder mest för att nämna några är: Separera regioner Nudge + och - Slip mode Grid mode Record Preroll on/off Men igentligen alla editerings-verktyg, som man hittar mellan F1-F8 i PT. Finns såklart liknande kommandon i Logic.
Olle E Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Jag brukar kolla i menyerna vad olika saker har för kortkommando och sedan trycka kortkommandot istället för att klicka med musen. Tror det är olika kommandon beroende på om du har ett macbook tangentbord eller fullstort tangentbord. Play använder jag ofta = mellanslag 🙂 Go to position är väldigt användbart när man spelar in = - (tangenten till vänster om högra shift om du trycker T (eller esc i tidigare versioner) får du upp en meny med verktyg. Det står vilket kommando de olika verktygen har i listan. För att byta tillbaka till pilen är det snabbast att trycka t två gånger.
joachime Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 (redigerat) Jag kör inte default på alla kortkommandon, men det här är mina mest använda: cmd + S för att spara projektet X för att plocka fram mixern cmd + klicka/dra för att flytta plugin/instrument till annan slot alt + cmd + klicka/dra för att kopiera plugin/instrument till annan slot alt + X för att klippa markerade regioner över timelinepekaren (eller vad den heter) ctrl + alt + pil höger/vänster för att zooma horisontellt Z för att zooma markerat spår i arrange cmd + B för att bounca ctrl + B för att bounca in place alt + C för att skapa cycle range utifrån markerade regioner C för att växla mellan cycle och linjär uppspelning P för att ta fram piano roll K för att stänga av/sätta på metronomen alt -klicka på en regel/ratt för att återställa den till ursprungligt läge alt - klicka på plugin/instrument för att bypassa A för att visa automation i arrange L för att loopa markerad region fram till nästa region eller till slutet av projektet E för att visa eventlista för MIDI-spår M för att muta regioner i arrange alt-klicka på mute- och soloknappar för att återställa alla andra kanaler S i arrange för att sola regioner ctrl + pil vänster för att gå till början av projektet ctrl + pil höger för att gå till nästa region på markerat spår Piltangenter i arrange för att markera regioner och spår Redigerat 8 oktober 2014 av joachime
Modern Rockstar Postat 8 oktober 2014 Trådstartare Postat 8 oktober 2014 Wow! Guldvärt, tackar hörni! bara att träna in lite reflexer nu då. 😄
Round trip audio Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 I logic x behöver man inte hålla ner bulle för att flytta plugs
joachime Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 I logic x behöver man inte hålla ner bulle för att flytta plugs Stämmer. Jag utgick ifrån mitt arbetsflöde i Logic 9. Har inte riktigt vant mig vid X än. 😕
Round trip audio Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Ah! Älskar hur man kan svepa med musen upp och ner för att stänga av och sätta på plugs nu…
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.