Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! 😱

Mycket frustrerande problem och jag är så j-vla skit på det här.

Har Mackie mixer som jag behöver kopplingshjälp med.

-Har ljud in till mixern från ljudkortets main out till Line in 5-6 (vet ej om jag kopplat till rätt)

-Har två par monitorer kopplade till Main out balanced samt Cr out (vet ej om jag kopplat till rätt)

-Har mikrofonen till Mic 1

Nu är min fråga vilken utgång använder jag för att skicka endast Mic 1 signalen till ljudkortetets input?

Som det är nu strömmar musiken runt i mixern och tillbaka in i ljudkortet så jag recar röst + musiken 😳

Mixerborder:

fefefefefe.jpg

Annons
Postat

Hej Bjyrne!

Som jag förstår så har nu bara kopplat in från ljudkortets utgång till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out?

Om det nu är så som jag beskrivit ovan så kan du tyvärr inte koppla in din mick i mixern då det bara kommer gå ut i monitorerna och inte in i ljudkortet då du bara har kopplat ljudkortets utgång till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tänkt dig att använda mixern till?

Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingångar, men om du tänkt dig spela in flera saker samtidigt får du dock bara ett stereospår med allt du kopplat till mixern på samma spår.

/Kr

Postat (redigerat)

använd aux send

det går att använda insert som direct ut men du behöver en specialkabel

edit: sen kan du även koppla ljudet från datorn till tape in.

Redigerat av spass
Postat

Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde såhär:

1. Koppla monitorer till control room. (Control room är endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen är att du kan justera volymen på monitorerna, utan att ändra volym på hela låten (som skickas ut genom main mix).

2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingångar.

3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till två av ljudkortets ingångar.

Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan ändå skjuta ut ljudet genom ett separat utgångspar (på baksidan av mixern) när du mute'ar en signal. Det kan bli lite småstruligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra.

Fördelen är att du slipper rundgång, d.v.s. när du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen på mastersektionen.

OBS: Du måste även göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room.

Hängde du med? :-)

Postat

du kan koppla ljudet ut från tape ut till ljudkortet. men du ska inte ha knappen assign to main mix på. då blir det rundgång!

alt 3-4 är ju också bra som cathrine skriver

Postat

Varför inte bara panorera mic 1 till vänster och sen använda main out L till att skicka till ljudkortet?

Då kan du även ansluta en mik till och panorera den till höger så kan du spela in två kanaler. På det sätter får du det också balanserat istället för alla obalanserade utgångar.

Postat (redigerat)

Varför inte bara panorera mic 1 till vänster och sen använda main out L till att skicka till ljudkortet?

Då kan du även ansluta en mik till och panorera den till höger så kan du spela in två kanaler. På det sätter får du det också balanserat istället för alla obalanserade utgångar.

övrigt ljud kommer också med.

men det stämmer att en mick ska vara i mono. och om man anänder en stereoutgång så ska signalen panoreras till ena sidan och man ska välja en monokanal i daw:et

edit: klart balanserat är ju inte så dumt

trådskaparen kan koppla båda högtalarna till main ut och inte cr out då det finns 2 par main ut TRS+XLR

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Sampla på Main Mix blir svårt. Känns lite som att spika med en skruvmejsel. Då kan man inte koppla monitorerna till kontrollrum. Blir väldigt bökigt.

Alt 3-4 är balanserade, aux send'arna är det med. Ska fungera likadant med mute/alt 3-4 och panorering. D.v.s. så får man två separata utgångar ifall man vill köra in två mickar. (Eller använda auxarna.) - och samtidigt använda mixern som det är tänkt. 😉

(ps. Utgångarna 1-4 har insert, så man kan hämta signalen där, direkt ifall man endast vill använda pre-amps'en.)

Jag kan Mackies 12-kanaliga. Jobbade med en i ett 10-tal år. 😉

Redigerat av Cathrine
Postat

Hej Bjyrne!

Som jag förstår så har nu bara kopplat in från ljudkortets utgång till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out?

Om det nu är så som jag beskrivit ovan så kan du tyvärr inte koppla in din mick i mixern då det bara kommer gå ut i monitorerna och inte in i ljudkortet då du bara har kopplat ljudkortets utgång till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tänkt dig att använda mixern till?

Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingångar, men om du tänkt dig spela in flera saker samtidigt får du dock bara ett stereospår med allt du kopplat till mixern på samma spår.

/Kr

Stämmer, jag håller i kablarna nu som ska gå från mixerbordet och tillbaka in i ljudkortet. Frågan är bara vilken port och vilka knappar som ska tryckas så att säga 😲

Postat

Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde såhär:

1. Koppla monitorer till control room. (Control room är endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen är att du kan justera volymen på monitorerna, utan att ändra volym på hela låten (som skickas ut genom main mix).

2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingångar.

3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till två av ljudkortets ingångar.

Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan ändå skjuta ut ljudet genom ett separat utgångspar (på baksidan av mixern) när du mute'ar en signal. Det kan bli lite småstruligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra.

Fördelen är att du slipper rundgång, d.v.s. när du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen på mastersektionen.

OBS: Du måste även göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room.

Hängde du med? :-)

Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt 🙂

Men jag har dock 4 monitorer så om ett par går på Ctrl room, vilken kanal ska dom andra två monitorerna kopplas på?

Postat

Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt 🙂

Men jag har dock 4 monitorer så om ett par går på Ctrl room, vilken kanal ska dom andra två monitorerna kopplas på?

Du kan då antingen:

1. Skaffa en kabel och hämta ut kontrollrummet från hörlursutgången. Kanske inte det mest optimala, men lättast och billigast. 🙂 D.v.s. en stereo-tele till två mono-tele - sladd.

http://www.thomann.de/se/cordial_cfy_15_vpp.htm

2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar två högtalarpar samt en sub. Har även ingångar för andra källor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. Väldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.)

http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm

Postat

Du kan då antingen:

1. Skaffa en kabel och hämta ut kontrollrummet från hörlursutgången. Kanske inte det mest optimala, men lättast och billigast. 🙂 D.v.s. en stereo-tele till två mono-tele - sladd.

http://www.thomann.d..._cfy_15_vpp.htm

2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar två högtalarpar samt en sub. Har även ingångar för andra källor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. Väldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.)

http://www.thomann.d...on_ccontrol.htm

Så. Då funkar det, hoppas jag gjort rätt och inte en hel snurrig variant.

Klippte splittern på kjell.com 40pix, inte vassaste kvalité men duger tills vidare.

Gick via tape out, verkar funka så som jag vill ha det.

Tack som fan för erat engagemang.

forummm.jpg

Postat

varför kör du mixern när du har ett ultralight?

funkar det verkligen som du kopplat nu. ljudet från datorn borde komma med på tape ut.

Postat (redigerat)

Vassego!

Vad hämtar du ut från tape out? *Nyfiken* 🙂

ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. Så får du medhörningen i bägge lurarna. 😉 Se bara till att välja en av ingångarna på ljudkortet när du spelar in.

Redigerat av Cathrine
Postat

varför kör du mixern när du har ett ultralight?

funkar det verkligen som du kopplat nu. ljudet från datorn borde komma med på tape ut.

Ja altså haha, jag provade med alt 3-4 först men fick det inte att funka. Så i ren förvirring så testade jag att ta från tape ut, och fan det funkade, musiken som spelar in i mixern går inte ut genom tape ut. varför vet jag inte, någon knappkombination jag råkat få in eller tillverkarmisstag? 😆

Apropå ljudkortet så helt ärligt jag fattar ingenting av den där, mixerbordet försvann på datorn när jag gick till mavericks också. Fattar ingenting när jag skruvar på reglagen.

Mixerbord har lixom funkat hyfsat, och hyfsat har varit bra nog 🙂

Vassego!

Vad hämtar du ut från tape out? *Nyfiken* 🙂

ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. Så får du medhörningen i bägge lurarna. 😉 Se bara till att välja en av ingångarna på ljudkortet när du spelar in.

Oki will try, tar ljudet från till hörlurarna från ljudkortet iaf kanske spelar rock n roll? 🙂

Som jag skrev ovan till spass. Det bara funkade 😳

Postat

om du mutar kanalen från datorn så kommer den inte med på main out. tape out är main out.

ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out 🙂

det finns många möjligheter på den mixern...

fast nu har du dragit ner regeln på de kanalerna så då kommer klart inget ljud pga det.

Postat

om du mutar kanalen från datorn så kommer den inte med på main out. tape out är main out.

ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out 🙂

det finns många möjligheter på den mixern...

fast nu har du dragit ner regeln på de kanalerna så då kommer klart inget ljud pga det.

Jag skulle nog behöva gå en kurs i det här känner jag 😆 its all gibberish to me.

Det verkar funka som det gör så nu ska jag fan inte pille mer på inställningarna 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.