Bjyrne Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Tja! đ± Mycket frustrerande problem och jag Ă€r sĂ„ j-vla skit pĂ„ det hĂ€r. Har Mackie mixer som jag behöver kopplingshjĂ€lp med. -Har ljud in till mixern frĂ„n ljudkortets main out till Line in 5-6 (vet ej om jag kopplat till rĂ€tt) -Har tvĂ„ par monitorer kopplade till Main out balanced samt Cr out (vet ej om jag kopplat till rĂ€tt) -Har mikrofonen till Mic 1 Nu Ă€r min frĂ„ga vilken utgĂ„ng anvĂ€nder jag för att skicka endast Mic 1 signalen till ljudkortetets input? Som det Ă€r nu strömmar musiken runt i mixern och tillbaka in i ljudkortet sĂ„ jag recar röst + musiken đł Mixerborder:
kr002 Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Hej Bjyrne! Som jag förstÄr sÄ har nu bara kopplat in frÄn ljudkortets utgÄng till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out? Om det nu Àr sÄ som jag beskrivit ovan sÄ kan du tyvÀrr inte koppla in din mick i mixern dÄ det bara kommer gÄ ut i monitorerna och inte in i ljudkortet dÄ du bara har kopplat ljudkortets utgÄng till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tÀnkt dig att anvÀnda mixern till? Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingÄngar, men om du tÀnkt dig spela in flera saker samtidigt fÄr du dock bara ett stereospÄr med allt du kopplat till mixern pÄ samma spÄr. /Kr
spass Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 (redigerat) anvÀnd aux send det gÄr att anvÀnda insert som direct ut men du behöver en specialkabel edit: sen kan du Àven koppla ljudet frÄn datorn till tape in. Redigerat 7 oktober 2014 av spass
Cathrine Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde sÄhÀr: 1. Koppla monitorer till control room. (Control room Àr endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen Àr att du kan justera volymen pÄ monitorerna, utan att Àndra volym pÄ hela lÄten (som skickas ut genom main mix). 2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingÄngar. 3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till tvÄ av ljudkortets ingÄngar. Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan ÀndÄ skjuta ut ljudet genom ett separat utgÄngspar (pÄ baksidan av mixern) nÀr du mute'ar en signal. Det kan bli lite smÄstruligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra. Fördelen Àr att du slipper rundgÄng, d.v.s. nÀr du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen pÄ mastersektionen. OBS: Du mÄste Àven göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room. HÀngde du med? :-)
spass Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 du kan koppla ljudet ut frÄn tape ut till ljudkortet. men du ska inte ha knappen assign to main mix pÄ. dÄ blir det rundgÄng! alt 3-4 Àr ju ocksÄ bra som cathrine skriver
pressrec Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 Varför inte bara panorera mic 1 till vÀnster och sen anvÀnda main out L till att skicka till ljudkortet? DÄ kan du Àven ansluta en mik till och panorera den till höger sÄ kan du spela in tvÄ kanaler. PÄ det sÀtter fÄr du det ocksÄ balanserat istÀllet för alla obalanserade utgÄngar.
spass Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 (redigerat) Varför inte bara panorera mic 1 till vÀnster och sen anvÀnda main out L till att skicka till ljudkortet? DÄ kan du Àven ansluta en mik till och panorera den till höger sÄ kan du spela in tvÄ kanaler. PÄ det sÀtter fÄr du det ocksÄ balanserat istÀllet för alla obalanserade utgÄngar. övrigt ljud kommer ocksÄ med. men det stÀmmer att en mick ska vara i mono. och om man anÀnder en stereoutgÄng sÄ ska signalen panoreras till ena sidan och man ska vÀlja en monokanal i daw:et edit: klart balanserat Àr ju inte sÄ dumt trÄdskaparen kan koppla bÄda högtalarna till main ut och inte cr out dÄ det finns 2 par main ut TRS+XLR Redigerat 7 oktober 2014 av spass
Cathrine Postat 7 oktober 2014 Postat 7 oktober 2014 (redigerat) Varför inte bara panorera mic 1 till vĂ€nster och sen anvĂ€nda main out L till att skicka till ljudkortet? DĂ„ kan du Ă€ven ansluta en mik till och panorera den till höger sĂ„ kan du spela in tvĂ„ kanaler. PĂ„ det sĂ€tter fĂ„r du det ocksĂ„ balanserat istĂ€llet för alla obalanserade utgĂ„ngar. Sampla pĂ„ Main Mix blir svĂ„rt. KĂ€nns lite som att spika med en skruvmejsel. DĂ„ kan man inte koppla monitorerna till kontrollrum. Blir vĂ€ldigt bökigt. Alt 3-4 Ă€r balanserade, aux send'arna Ă€r det med. Ska fungera likadant med mute/alt 3-4 och panorering. D.v.s. sĂ„ fĂ„r man tvĂ„ separata utgĂ„ngar ifall man vill köra in tvĂ„ mickar. (Eller anvĂ€nda auxarna.) - och samtidigt anvĂ€nda mixern som det Ă€r tĂ€nkt. đ (ps. UtgĂ„ngarna 1-4 har insert, sĂ„ man kan hĂ€mta signalen dĂ€r, direkt ifall man endast vill anvĂ€nda pre-amps'en.) Jag kan Mackies 12-kanaliga. Jobbade med en i ett 10-tal Ă„r. đ Redigerat 7 oktober 2014 av Cathrine
Bjyrne Postat 8 oktober 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2014 Hej Bjyrne! Som jag förstĂ„r sĂ„ har nu bara kopplat in frĂ„n ljudkortets utgĂ„ng till mixer för att sedan koppla dina monitorer till mixerns main out? Om det nu Ă€r sĂ„ som jag beskrivit ovan sĂ„ kan du tyvĂ€rr inte koppla in din mick i mixern dĂ„ det bara kommer gĂ„ ut i monitorerna och inte in i ljudkortet dĂ„ du bara har kopplat ljudkortets utgĂ„ng till mixern. Vad har du för ljudkort och vad har du tĂ€nkt dig att anvĂ€nda mixern till? Du kan koppla mixerns main out till ljudkortets ingĂ„ngar, men om du tĂ€nkt dig spela in flera saker samtidigt fĂ„r du dock bara ett stereospĂ„r med allt du kopplat till mixern pĂ„ samma spĂ„r. /Kr StĂ€mmer, jag hĂ„ller i kablarna nu som ska gĂ„ frĂ„n mixerbordet och tillbaka in i ljudkortet. FrĂ„gan Ă€r bara vilken port och vilka knappar som ska tryckas sĂ„ att sĂ€ga đČ
Bjyrne Postat 8 oktober 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2014 Har tidigare haft en 1202VLZ, och jag gjorde sĂ„hĂ€r: 1. Koppla monitorer till control room. (Control room Ă€r endast en kopia av Main Mix med en potte emellan. Fördelen Ă€r att du kan justera volymen pĂ„ monitorerna, utan att Ă€ndra volym pĂ„ hela lĂ„ten (som skickas ut genom main mix). 2. Koppla in alla mickar, syntar ljudkort till mixerns ingĂ„ngar. 3. Koppla in "Alt 3-4" eller "Aux 1-2" till tvĂ„ av ljudkortets ingĂ„ngar. Just de mindre mackie-mixrarna har inte subgrupper, men kan Ă€ndĂ„ skjuta ut ljudet genom ett separat utgĂ„ngspar (pĂ„ baksidan av mixern) nĂ€r du mute'ar en signal. Det kan bli lite smĂ„struligt ifall du vill mute'a flera kanaler, men jag tycker det fungerade riktigt bra. Fördelen Ă€r att du slipper rundgĂ„ng, d.v.s. nĂ€r du ska spela in, mute'ar du micken, som skickas in till ljudkortet. Vill du ha monitorering kan du bara enkelt assigna "Alt 3-4" genom att trycka ner knappen pĂ„ mastersektionen. OBS: Du mĂ„ste Ă€ven göra samma sak för "Main Mix" för att just main-mix ska skickas ut genom control room. HĂ€ngde du med? :-) Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt đ Men jag har dock 4 monitorer sĂ„ om ett par gĂ„r pĂ„ Ctrl room, vilken kanal ska dom andra tvĂ„ monitorerna kopplas pĂ„?
Cathrine Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 Jag har printat beskrivningen och ska in och prova det praktiskt đ Men jag har dock 4 monitorer sĂ„ om ett par gĂ„r pĂ„ Ctrl room, vilken kanal ska dom andra tvĂ„ monitorerna kopplas pĂ„? Du kan dĂ„ antingen: 1. Skaffa en kabel och hĂ€mta ut kontrollrummet frĂ„n hörlursutgĂ„ngen. Kanske inte det mest optimala, men lĂ€ttast och billigast. đ D.v.s. en stereo-tele till tvĂ„ mono-tele - sladd. http://www.thomann.de/se/cordial_cfy_15_vpp.htm 2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar tvĂ„ högtalarpar samt en sub. Har Ă€ven ingĂ„ngar för andra kĂ€llor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. VĂ€ldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.) http://www.thomann.de/se/samson_ccontrol.htm
Bjyrne Postat 8 oktober 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 oktober 2014 Du kan dĂ„ antingen: 1. Skaffa en kabel och hĂ€mta ut kontrollrummet frĂ„n hörlursutgĂ„ngen. Kanske inte det mest optimala, men lĂ€ttast och billigast. đ D.v.s. en stereo-tele till tvĂ„ mono-tele - sladd. http://www.thomann.d..._cfy_15_vpp.htm 2. Skaffa en kontrollrumslyssningsenhet, eller en högtalarswitch. Jag kör med en Samson C-Control. Den klarar tvĂ„ högtalarpar samt en sub. Har Ă€ven ingĂ„ngar för andra kĂ€llor, t.ex. annan dator, cd-spelare eller vadsomhelst. VĂ€ldigt smidig. (Du kopplar den till kontrollrumslyssningen.) http://www.thomann.d...on_ccontrol.htm SĂ„. DĂ„ funkar det, hoppas jag gjort rĂ€tt och inte en hel snurrig variant. Klippte splittern pĂ„ kjell.com 40pix, inte vassaste kvalitĂ© men duger tills vidare. Gick via tape out, verkar funka sĂ„ som jag vill ha det. Tack som fan för erat engagemang.
spass Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 varför kör du mixern nÀr du har ett ultralight? funkar det verkligen som du kopplat nu. ljudet frÄn datorn borde komma med pÄ tape ut.
Cathrine Postat 8 oktober 2014 Postat 8 oktober 2014 (redigerat) Vassego! Vad hĂ€mtar du ut frĂ„n tape out? *Nyfiken* đ ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. SĂ„ fĂ„r du medhörningen i bĂ€gge lurarna. đ Se bara till att vĂ€lja en av ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet nĂ€r du spelar in. Redigerat 8 oktober 2014 av Cathrine
Bjyrne Postat 9 oktober 2014 TrĂ„dstartare Postat 9 oktober 2014 varför kör du mixern nĂ€r du har ett ultralight? funkar det verkligen som du kopplat nu. ljudet frĂ„n datorn borde komma med pĂ„ tape ut. Ja altsĂ„ haha, jag provade med alt 3-4 först men fick det inte att funka. SĂ„ i ren förvirring sĂ„ testade jag att ta frĂ„n tape ut, och fan det funkade, musiken som spelar in i mixern gĂ„r inte ut genom tape ut. varför vet jag inte, nĂ„gon knappkombination jag rĂ„kat fĂ„ in eller tillverkarmisstag? đ ApropĂ„ ljudkortet sĂ„ helt Ă€rligt jag fattar ingenting av den dĂ€r, mixerbordet försvann pĂ„ datorn nĂ€r jag gick till mavericks ocksĂ„. Fattar ingenting nĂ€r jag skruvar pĂ„ reglagen. Mixerbord har lixom funkat hyfsat, och hyfsat har varit bra nog đ Vassego! Vad hĂ€mtar du ut frĂ„n tape out? *Nyfiken* đ ps. Du behöver inte panorera micken ifall du bara spelar in en mick. SĂ„ fĂ„r du medhörningen i bĂ€gge lurarna. đ Se bara till att vĂ€lja en av ingĂ„ngarna pĂ„ ljudkortet nĂ€r du spelar in. Oki will try, tar ljudet frĂ„n till hörlurarna frĂ„n ljudkortet iaf kanske spelar rock n roll? đ Som jag skrev ovan till spass. Det bara funkade đł
spass Postat 10 oktober 2014 Postat 10 oktober 2014 om du mutar kanalen frĂ„n datorn sĂ„ kommer den inte med pĂ„ main out. tape out Ă€r main out. ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out đ det finns mĂ„nga möjligheter pĂ„ den mixern... fast nu har du dragit ner regeln pĂ„ de kanalerna sĂ„ dĂ„ kommer klart inget ljud pga det.
Bjyrne Postat 10 oktober 2014 TrĂ„dstartare Postat 10 oktober 2014 om du mutar kanalen frĂ„n datorn sĂ„ kommer den inte med pĂ„ main out. tape out Ă€r main out. ljudet skickas till alt 3-4 och du skulle kunna höra det in cr out đ det finns mĂ„nga möjligheter pĂ„ den mixern... fast nu har du dragit ner regeln pĂ„ de kanalerna sĂ„ dĂ„ kommer klart inget ljud pga det. Jag skulle nog behöva gĂ„ en kurs i det hĂ€r kĂ€nner jag đ its all gibberish to me. Det verkar funka som det gör sĂ„ nu ska jag fan inte pille mer pĂ„ instĂ€llningarna đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.