GuitarBeginner Postat 2 oktober 2014 Postat 2 oktober 2014 (redigerat) Hej! Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på min fråga, det är så att jag nästan blir galen av detta problem jag har 🙂 När jag gör melodier på pianot så händer det ibland att alla noter i melodin är antingen svarta eller att alla noter i hela melodin är på dem vita tangenterna. Problemet är inte att det låter dåligt, tvärt om jag önskar nästan att det lät dåligt för att då skulle det vara lättare att veta vad som är rätt eller fel. Problemet är att det låter bra samtidigt som att det låter MINST lika bra när jag flyttar ALLA noter antingen 1 eller flera steg upp/ner. Jag har undersökt flera olika MIDI filer på kända melodier och INGA av dessa melodier spelas helt på de svarta tangenterna, men det finns dock vissa som spelas helt på dem vita. Mina frågor är (och jag hoppas att alla blir besvarade): -Är det vanligt att spela alla noter på svarta tangenter? Brukare det vara vanligt inom västerländskt musikkultur, t.ex inom pop osv? Jag har hört att i Kina är det vanligt att spela alla noterna i en melodi endast på svarta tangenter. -Hur ska jag veta vilken not min melodi ska börja på om det nästan låter samma när jag flyttar alla noter antingen upp eller ner på pianot? Jag har märkt att dem flesta melodierna jag har studerat börjar på antingen E, F, G, #G, A. Hur vet jag vilket not som är "rätt" att börja på just på MIN melodi? Låt oss säga att jag göra en melodi som börjar på noten F och sedan när jag är klar med melodin så flyttar jag hela melodin 1 steg upp till G och det låter, lite annorlunda men fortfarande bra. Vilken vilken not ska melodin då börja på, F eller G?. Är det så att man väljer i förväg vilken not man vill göra sin melodi på? Vad stoppar en då från att flytta noterna upp eller ner när det låter nästan lika bra eller till och med bättre ibland? Redigerat 2 oktober 2014 av GuitarBeginner
Cathrine Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 (redigerat) Hej! Jag har faktiskt fått frågan tidigare om svarta vs. vita tangenter av folk som är nya på piano. Helt ärligt är frågan lite felställd. Se det såhär: Det är ingen skillnad på svarta eller vita tangenter. Behandla varje tangent som vilken ton som helst. T.ex. när du spelar gitarr tänker du inte: "Det här är en 'svart' ton" ifall du spelar t.ex. bess. (Sänkt B.) På samma sätt är det på piano. Spelar du pentaskalan i ess-moll blir det enbart svarta tangenter. Spelar du samma (moll-penta) i A, blir det endast vita. Spelar du skalan i C, blir det en blandning. Varför det blir så är att det är färre svarta än vita tangenter. D.v.s. mellan B och C är det endast en halvton, och mellan E och F, en halvton. Skulle du haft lika många svarta och vita tangenter skulle alla ackord och skalor se likadana ut i alla tonarter. Men p.g.a. detta, ser t.ex. en moll-penta (eller vilken annan skala som helst) olika ut i alla tonarter. Jag föreslår att du börjar plugga lite skalor. Skalor berättar vilka toner du ska använda för att få ett visst sound, samtidigt som genom att kunna skalor(na), vet du vilken skala som används när du spelar en viss melodi. T.ex. om gitarristen spelar en melodi, och oavsett vilken ton han börjar/slutar på, vet jag vilken skala och vilka ackord jag ska använda under varje del av melodin, enbart genom att kunna skalor. Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag börjat att plugga Ionian (C-dur), och Aeolian (A-moll). Vilket är våra vanligaste dur och mollskalor. Om du lirar gitarr har du säkert hört talas om dur-penta, moll-penta och blues. (edit: d.v.s. dessa är oxå bra å kunna på piano. 😉 ) Det tar ett tag innan man fattar förhållandet mellan de olika tonarterna och vad det är som gör att det låter som det låter. Mera djupdykning i ämnet hittar du bland kyrktonarterna: http://en.wikipedia....iki/Mode_(music) Redigerat 3 oktober 2014 av Cathrine
laban1 Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Jag har hört att i Kina är det vanligt att spela alla noterna i en melodi endast på svarta tangenter. Det är fem svarta tangenter vilket råkar bli ett, sätt att få den pentatoniska skalan, vilket är "skelettet" =basen för många andra skalor, som ofta har 7 toner Flytta samtliga toner t ex ett steg upp från de svarta tangenterna. Nu har du fortfarande en pentatonisk skala där samtliga tangenter är vita.
GuitarBeginner Postat 3 oktober 2014 Trådstartare Postat 3 oktober 2014 Jag förstår, men skulle du kunna läsa och besvara min andra fråga? Varför ska jag flytta eller inte flytta alla noter 1 steg upp eller ner i min melodi, när det fortfarande låter nästan samma?
laban1 Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Om du strikt flyttar alla toner lika många stegupp eller ner transponerar man. Det kan man vilja göra av olika skäl t ex *passa röstomfång *låter bättre (subjektivt) i viss tonart * lättare att spela på visst instrument.
Zakyath Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 (redigerat) Jag förstår, men skulle du kunna läsa och besvara min andra fråga? Varför ska jag flytta eller inte flytta alla noter 1 steg upp eller ner i min melodi, när det fortfarande låter nästan samma? Det som är intressant i harmoniska sammanhang är tonernas relation till grundtonen. laban tog upp skälen till transponering, men om du flyttar melodin utan att flytta kompet så kommer du att märka att du får en skillnad i harmoniken. Redigerat 3 oktober 2014 av Zakyath
GuitarBeginner Postat 3 oktober 2014 Trådstartare Postat 3 oktober 2014 Ok, så det är HELT subjektiv till vad som låter rätt eller bäst när man transponerar?
punkrockdude Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Jag har märkt att dem flesta melodierna jag har studerat börjar på antingen E, F, G, #G, A.Det finns en möjlighet att du tycker om A harmonisk moll eller melodisk moll. Jag kan dock inte tala om för dig vilken ton som är rätt att börja på. Det är helt upp till vilken känsla du vill förmedla med melodin.
laban1 Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Ok, så det är HELT subjektiv till vad som låter rätt eller bäst när man transponerar? Generellt Ja, men vissa instrument är vi vana vid att de ska låta på visst sätt och din röst kanske lämpar sig bäst och låter bäst inom visst intervall så de hänger ihop med punkten *passa röstomfång. Och klarar man inte av att spela med "flera svarta tangenter" kommer det låta sämre av den anledningen (* lättare att spela på visst instrument. )
GuitarBeginner Postat 3 oktober 2014 Trådstartare Postat 3 oktober 2014 Så man transponerar sin melodi utifrån viken känsla man vill förmedla? Finns det någon guide som visar vilka olika känslorna man kan förmedla beroende på vilken not man börjar med?
punkrockdude Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Så man transponerar sin melodi utifrån viken känsla man vill förmedla? Finns det någon guide som visar vilka olika känslorna man kan förmedla beroende på vilken not man börjar med? Ofta har man en ton man vill "komma fram till" och hur upptrappningen eller nedtrappningen är beror helt på sin smak. Det är ett ämne som jag tror att vi inte kan ge dig ett exakt svar på.
Zakyath Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 (redigerat) Ok, så det är HELT subjektiv till vad som låter rätt eller bäst när man transponerar? det är ju skillnad om du spelar en melodi på de mörkaste tonerna och de ljustade på ett piano, eller hur? där har vi förändringen. harmoniskt är det ingen skillnad, det handlar om klangfärgen. vanligare är att man lirar i en tonart som är enkel för instrumentet, varför fler rocklåtar går i E än F#. men det ofta viktigaste är att sångaren kan sjunga i tonarten. man byter sällan, om någonsin, tonart för att ändra känslan i låten, utan det har, som vi säger, främst med rent praktiska skäl att göra. Redigerat 3 oktober 2014 av Zakyath
GuitarBeginner Postat 3 oktober 2014 Trådstartare Postat 3 oktober 2014 (redigerat) Tack för Svaren. Glömde nämna att melodierna som jag har studerat är inom House genren och ca 80% av alla melodier börjar på antingen E, F, G, #G eller A. Är det en ren slump eller finns det något syfte till detta? Jag gör melodier inom samma genre och har inga alls problem med själva skapandet av en melodi utan när jag är klar med melodin vill jag bara veta om jag borde transponera den till en av noterna (om melodin inte redan börjar på en av dem noterna) som jag nämnde ovan eller inte. Redigerat 3 oktober 2014 av GuitarBeginner
Zakyath Postat 3 oktober 2014 Postat 3 oktober 2014 Du behöver inte transponera din musik om det inte råkar vara så att du verkligen måste. Exempel på måsten: -sångaren kan inte sjunga i tonarten -du vill ha med ett munspel, eller annat instrument som är stämt i en annan tonart -någon som ska lägga en instrumentslinga kan inte spela ett specifikt riff eller så i tonarten angående att de är vanligt förekommande i house vet jag inget om.
GuitarBeginner Postat 3 oktober 2014 Trådstartare Postat 3 oktober 2014 Tack för alla svaren 🙂 . Jag har nu studerat ännu fler melodier inom House Genren och har kommit fram till att de flesta använder sig av Aeolian Skalan, finns det någon slutsats man kan dra av detta? En annan fråga jag har är om hur man egentligen ser vilken skala en melodi och en basslinen har? Är det första noten i basslinen eller första noten i melodin som man tittar på när man ska avgöra vilken skala den spelas på, om varken basslinen eller melodin börjar på samma not? Det är så att i flesta fall så har jag endast behövt att titta på melodin för att kunna se vilken skala melodin och basslinen spelas på, men det har hänt att när melodin och basslinen inte börjar på samma not har jag istället behövt titta på basslinen för att avgöra vilken skala både basslinen och melodin spelas på. T.ex så va det en melodi som började på G och Bassen på C (skalan va Aeolian). När jag skulle se om låten spelas på Aeolian G så passade melodin perfekt, men bassen gjorde inte det. Istället när jag använde mig av Aeolian C så passade både bassen och melodin. Hoppas ni förstår vad jag menar, jag har precis lärt mig om skalor så jag är inget proffs på att förklara 😄
ostfisk Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 Det är grundtonen som avgör vilken skala som används. Grundtonen är den tonen som känns mest "hemma". Det är oftast basens sista ton i låten. Och oftast också den första. Det är en ton som man kan landa på som känns stabil. När du hittat grundtonen så vet du vad skalan har för första ton. Sen är det bara att kolla in de andra tonerna i melodin så ser du vilken skala det är. Prova själv att göra en melodi med bara de vita tangenterna. Prova sen att lägga olika bastoner till melodin. Lägger du basen på A så blir skalan A moll (Aeolian), lägger du basen på G så blir skalan G mixolydisk (Mixolydian), lägger du basen på D så blir skalan D dorisk (Dorian) osv. Lägg märke till hur melodin ändras beroende på vilken ton basen spelar, det blir en helt ny melodi. Det beror på att skalan ändras. Bastonen har helt enkelt funktionen som grundton. Tar vi till exempel Levels med Avicii så går melodin: F# E E E E E E D# D# D# E C# B G# Basen går: C# C# C# E E E E B B B A A A Första tonen i basen är C#. Därför är det troligast att det C# som är grundtonen och att skalan är en C# skala. Men vilken skala? Kollar vi vilka fler toner som finns att hitta i bas och melodi så är det (i ordning) C# D# E F# G# A B. Dessa sju toner bildar ihop C# moll skalan. Svaret är alltså C# moll (Eller Aeolian som den heter på engelska).
Henric Svensson Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 Vissa tonarter som t ex D-dur låter väldigt glatt medans andra t ex Ab låter mera dystert, om man arrangerar för t ex stråkensemble kan det ha betydelse om man noterar i t ex D# jämfört med Eb som ju i praktiken är samma tonart....i D# stämmer duktiga violinister något högre än i Eb där dom spelar något lägre....
punkrockdude Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 (redigerat) Tack för alla svaren 🙂 . Jag har nu studerat ännu fler melodier inom House Genren och har kommit fram till att de flesta använder sig av Aeolian Skalan, finns det någon slutsats man kan dra av detta? Att de gillar mollskalan (Aeolian är naturliga mollskalan vilken också är paralleltonart till durtonart, t.ex. C dur är samma som A moll). En annan slutsats är att isf gillar de flesta inom house att skriva låtar med mindre glada drag. Redigerat 4 oktober 2014 av punkrockdude
punkrockdude Postat 4 oktober 2014 Postat 4 oktober 2014 ... om man arrangerar för t ex stråkensemble kan det ha betydelse om man noterar i t ex D# jämfört med Eb som ju i praktiken är samma tonart....i D# stämmer duktiga violinister något högre än i Eb där dom spelar något lägre.... Det låter väldigt intressant och något jag missat. Vet du hur detta kommer sig? Någon länk till referens eller liknande så jag kan läsa mer om det? Tack på förhand.
Olle E Postat 5 oktober 2014 Postat 5 oktober 2014 Vissa tonarter som t ex D-dur låter väldigt glatt medans andra t ex Ab låter mera dystert, om man arrangerar för t ex stråkensemble kan det ha betydelse om man noterar i t ex D# jämfört med Eb som ju i praktiken är samma tonart....i D# stämmer duktiga violinister något högre än i Eb där dom spelar något lägre.... Gör en liten avstickare, det här har inte med originalfrågan att göra. Har hört förut att D# och Eb "låter olika" men har aldrig stött på det i praktiken. Spelar man ihop med t.ex. ett piano så är det samma ton. Nu har du inte skrivit om det är D#/Eb dur du menar men jag har aldrig sett en låt skrivas i D# dur. Tonerna som ingår i D# dur är: D# E# Fx G# A# B# Cx x är en dubbelhöjning. Fx uttalas fississ och är ett klingande G. Anledningen till att det blir så konstiga namn på tonerna är för att alla sju stamtoner ska finnas med i skalan. Man kan inte ha både G och G# i samma skala (nu pratar jag om kyrkotonarterna) för då blir det omöjligt att använda fasta förtecken. Om vi istället tittar på Eb durskalan ser den ut såhär: Eb F G Ab Bb C D Mycket renare och extremt mycket mer lättläst. Nu blev det lite teori som kanske inte är helt nödvändig i praktiken. Om du tänker att du spelar G och sedan G# så blir det samma sak som om du tänker Fx och G# men när man ska notera så fungerar det bara om man gör rätt från början, annars blir det många "onödiga" tillfälliga förtecken och förvirring bland notbundna musiker.
phonkoholic (oregistrerad) Postat 11 december 2014 Postat 11 december 2014 Hm, Strunta i vad dom ovanstående har svarat, och gör allt i fiss. Skämt å sido, Musik, är matematik. SOm med mjukvaruutveckling, att hitta rätt algoritm är det knepiga. Det är där pengarna ligger. När jag gör musik, så sitter inte jag och funderar på tonarten. för mig kommer antingen hela klara låter in i huvudet eller små korta snuttar. Sen hänger det på vem som sjunger, sångare är i regel väldigt känsliga med tonomfånget, dom ajg erfarat har sagt att det inte spelar någon roll, men sen i slutändan så har jag ändå fått omarrangera och spela in instrument igen. Du verkar bara låst. DU kan:1 sluta göra musik. ta en paus. gör något annat med ditt liv för en stund. 2. lär dig ALLA skalor. Sno andras grejer, spela klassisk musik eller så kan du när du sitter och du märker att hsit nu blev det dom vita tangenterna igen, spela allt fast baklänges på dom vita. Point being, i grund och botten handlar det om kreativa lösningar. kan du inte komma på dom, är du låst. och måste hitta en alternativ rutt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.