Guitar Nilsson Postat 23 november 2014 Postat 23 november 2014 Det finns många bra mickar så jag ska inte säga att MD441-U är bästa valet för dig. Men jag kan säga att den är väldigt omtyckt och har utsetts av många artister och ljudtekniker till världens bästa dynamiska mikrofon oavsett pris. Fleetwood Mac använde den på Stevie Nicks sång både live och i studio. http://www.youtube.com/watch?v=K1jQQ4DTov0 Mer länkar till sång inspelad med MD441-U? Vill ha en sån!!! 🙂 Funkar den lika bra live är det ju dubbel valuta för slanten.
joachime Postat 23 november 2014 Postat 23 november 2014 Ett tips är att köpa begagnat. Trivs du inte med micken kan du sälja den igen och förmodligen få tillbaka pengarna, som du lägger på nästa mick-köp. 🙂
rainydays Postat 25 november 2014 Postat 25 november 2014 (redigerat) Om du vill och har råd kan du skicka efter några intressanta mickar från thomann, testa dem och skicka tillbaka alla utom din favorit (om det blir någon sådan). Ett alternativ är att beställa en och en, men det tar ju lite längre tid och jobbigt att göra bra jämförelse. Jag gillar TLM49 stenhårt. Skulle jag köpa en mick enbart till sång så hade det troligtvis blivit en sådan. AKG C414 är en annan riktigt bra mick i den prisklassen, AT4050 likaså. Sen finns det ju de med lite mer karaktär som tex Blue Blueberry som kan låta så galet bra på vissa röster men ganska illa på andra. Lätt att passa in i en rockmix. Själv är jag galet nöjd med min TLM102. Billig och väldigt mångsidig med hög kvalitet. Dock kan den upplevas som lite tråkig på grund av sin raka återgivning, men det är å andra sidan det som gör den mångsidig också. Och man kan skruva till de flesta ljud med den. Jag har inte testat TLM107 själv men har fått uppfattningen om att den har 102ans mångsidighet och mer därtill. Dessutom ett rejält lyft i ljudet. De inspelningar jag hört har låtit riktigt bra. Klart, luftigt och fint ljud som funkar på det mesta. Köper du en bra allroundmic som tex C414, TLM102, TLM107 eller AT4050 så är det i stort sett säkra köp. Men vågar du botanisera lite bland mickar med mer karatär så finns det möjlighet att hitta något som klippt och skuret för din röst. Men då måste du verkligen prova dem själv. Redigerat 26 november 2014 av rainydays
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.