Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vi har en studio som vi tänkte fixa väggarna på. Studion består av 2 rum. Det ena är kontrollrum och det andra inspelningsrum. I inspelningsrummet repar vi även. Det kommer spelas in trummor i inspelningsrummet och möjligen även gitarr och sång. Trummorna kommer triggmickas,och köra med vanliga mickar på överhäng. Så jag vet inte om det är så jätte viktigt med akustiken för symbaler?

Någon som har några tips på hur vi kan gå till väga? Gärna så billigt som möjligt...

Tacksam för alla tips som går att få...

Annons
Postat (redigerat)

Skall ni dämpa "efterklangen" i rummet dvs få till en bra akustisk miljö eller skall det ljudisolera i mellan rummen?

Eftersom ni inte kommer spela in en massa akustiska instrument som t.ex. blås så vill ni antagligen ha en rätt dämpad miljö. Det viktigast är att få bort stående vågor i rummet som annars kommer låta förfärligt.

En modell jag har i studion är att ni sätter ett extra regelverk (typ2x4") och om ni kan offra lite yta så ha gärna en luftspalt till väggen så dämpas basen bättre. Innan ni reser upp regelverket så sätt ett billigt skit tyg på baksidan så inte isoleringen åker ut. Res väggen och fixera den gärna med några graders lutning. Fyll upp med isolering och fäst ett bättre tyg (och snyggare) med häftpistol. Var nog med att sträcka ut det. Ovanpå detta sätter man sedan glespanel (1x4") med jämna mellanrum. Om man är akustiker så kan man räkna ut exakt vilka avstånd man skall ha dör att få det optilamt men jag har haft allt från 1 till 3-4 cm i mellan. Fördelen med detta är att får en kontrollerad miljö men som ändå inte är som att spela i en säck.

Kolla på SAE hemsida där det finns mycket bra studiebyggartips. Kolla dessutom på deras länkasida där fler såna sajter listas

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

Mattias

Redigerat av Audiorent
Postat

Ovanstående talare har en poäng... Men jag vill passa på att tillägga att ett par cm inte räcker långt alls teoretiskt dämpar då en 95 isolering + säg 4 cm i frekvenser runt 600Hz effektivast. 1/4 del av vågländgen behövs för vid 1/4 av våglängden har ljudet som mest energi.

Bas toner mellan säg 40 och 250 Hz är svåra svårast här under 50 Hz. 100 Hz har en våglängd på 3,4 m då krävs 85 cm för att dämpa de vågorna 41 Hz som är E på en bas kräver då ca 2 m för att dämpa av till 100% beroende på absorberande material.

Att spika panelen är då ett hett tips men det är inte bara att spika hur som helst man måste räkna ut vart iom att man skapar sig spalt resonatorer i form av Helmholtzresonatorer. Exakt hur man räknar ut dessa orkar jag inte gå in på men jag har sett excel dokument som gör just detta.

Sedan kommer det viktigaste av allt... Rummets dimensioner...Ett rum med fel mått kan man nästan aldrig få bra ljud i. SÄg att det mellan norra och södra väggen är 5 m. Det betyder 10 fram och tillbaka dvs egenfrekvensen för det förhållandet blir 34 Hz. Sedan har vi golv-tak...säg 2,5 m som inte är helt ovanligt då blir egefrekvensen 68 Hz som är en harmonisköverton till 34 Hz...ahh det blir problem med rumsmoder...

Det värsta rummet som finns är en kub då är det bara att lägga ner. Sen är det inte så kul med en halv sfär eller rum där måtten är dubbleringar/halveringar eller heltals multiplar med varandra.... Dessa mått förhållanden finns också att tillgå sök på sepmeyer så borde du hitta nått....

Fan nu sitter jag bara å neggar det va inte meningen. Men jag är av övertygelsen att skall man hålla på då gör man det ordentligt på en gång för annars blir det dyrt att göra om..... Men som hett tips börja med att dämpa stenhårt i ALLA hörn.. Vägg-vägg, Tak-vägg... Där tjänar du endel samt att dessa isolerings lådor inte tar lika mycket utrymme samt dämpar "bredare" än en rak/snedtälld vägg. Iom sehörns konstruktionen.....

Jag kan hålla på hur länge som helst...Men nu slutar jag:-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.