Jump to content
Annons

ADK A51e vs Röde NT-2?


jonis

Recommended Posts

Hejsann!

Fick idag tips om att köpa en Röde NT-2 (tillverkas ej längre), tyckte dock att den verkade lite väl dyr för mig så jag letar efter något som är så likvärdigt som möjligt men billigare..

Alltså, jag är ute efter en mick som är bra till sång, gitarrförstärkare, tamburin, handklapp, ja lite allt möjligt helt enkelt...

Ska inte sjunga på något skumt sätt, typ hårdrocksvrål. Vanlig sångmick med andra ord 😲 ..

Ös på med förslag och motiveringar så blir jag glad!!

Edit:

vad tycker ni om budgetvarianten ADK A51e som säljs på musikbörsen.

Krävs verkligen mick preamp till dessa mickar om man har en mixer med inbyggd 48v fantominmatning? Hur mycket påverkar det i såfall ljudet?

Mvh Jonathan

Redigerat av jonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allting påverkar nästan alltid, men det är en fråga om hur kräsen man är egentligen. MT47 tycker jag att du ska köpa.. kostar 1995 på 4sound nu.. har kostat runt 5 papp.. Sök gärna på forumet annars.. många har undrat som du, det är jag säker på..

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Provlyssna gärna på en hel hög med olika micar på min testsite, så kan du jämföra och förhoppningsvis få lite lättare att hitta vilken mic som känns rätt. 😲

Kommer snart att kompletteras med Hansén, Milab och kanske något mer...

Jag framhäver gärna Studio Projects B1, eftersom den helt enkelt är tveklöst bäst i budgetklassen enligt min mening. Den har ovanligt rak frekvensgång för att vara en stormembranare.

Vill du ha en mic med lite mer färgning (dock inte mycket, men väldigt trevlig färgning), så titta på BLUE Babybottle, som är en härlig mic med extremt lågt brus.

Ännu mer färgning? Studio Projects T3 är en riktig höjdare. Jag har aldrig gillat rörfärgning tidigare, men T3 blev jag förälskad i från första sekunden. En helt underbar mic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om frågan med mick preamp då.. Räcker det med den i min mixer eller?

Har en behringer eurorack mx 602 med 48v fantominmatning.

Har som sagt en snäv budjet så om det är böjligt skippar jag gärna preamp, vad tror ni om det?

Mvh Jonathan

Ps.

Fantastiskt att folk tävlar om vem som får svara först. Det är den rätta andan på ett forum alltså!!!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om frågan med mick preamp då.. Räcker det med den i min mixer eller?

Har en behringer eurorack mx 602 med 48v fantominmatning.

Har som sagt en snäv budjet så om det är böjligt skippar jag gärna preamp, vad tror ni om det?

Mvh Jonathan

Ps.

Fantastiskt att folk tävlar om vem som får svara först. Det är den rätta andan på ett forum alltså!!!! 😮

Det räcker med din mixer - men när du tröttnar på den om ett par år och vill ha högre ljudkvalitet och lägre brus, är det dags att titta på en extern preamp i stället... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack claes!

Känner jag mig själv rätt dröjjer det nog dock inte så lång tid som flera år innan jag vill köpa mer prylar 😎 ..

ska lyssna igenom den där samlingen mickar också!

Mvh Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där M-Audio är bara ytterligare en av de otaliga billiga, enkla kinesiska mickarna - M-Audio är rätt färska på mickar, det här är en standardprodukt från en kinesisk fabrik. Säkert helt okej, men brus på de billigare är klart märkbart.

Mina mickar och några observationer:

Studio Projects B3 (2 st) multi variant på B1 som Claes nämnde, med 3 karakteristik. Utmärkt ljud, lågt brus, inte så mycket färgning.

Dessa har en hel del proxinity effekt om du kommer lite för nära i njure - med 25 eller mer avtsånd blir det kanon. Suverän till akustiskt.

Röde NT2000 - fullt variabel karaktär - fantastisk. Tvärtyst, klockren. Går för ca 3000 kr (!!!!) just nu i vissa affärer, utgående modell. Passa på!!

Röde NTK - rörmick med inte så kraftig rörkaraktär, mao ingen 47:a 😆 och det är bra eftersom jag inte är förtjust i så mycket färgning. Mycket, mycket tyst för att vara rör.

MXL 990 - Rätt billig kines den också, bra ljud och en del brus (i alla fall jf med Röde som är ruskigt tysta).

Allmänt kan man säga att ju billigare mik ju mera brus. Speciellt på rörsidan.

Ljudet på alla dessa stormembrnsmickar som nu finns där ute är för det allra mesta helt okej. Egentligen är det inte många som hör någon skillnad - utom studiofolk osv.

Jag måste hålla med Claes - Studio Projects mickar är riktigt bra i sin prisklass. De dyker upp i allt fler butiker, har jag märkt.

Sådana mickar som ADK, MXL, TSM, M-Audio, Behringer osv osv har ofta precis samma innanmäte, bara olika loggor på. Vilket inte inebär att de är dåliga - bara att skillnaden är liten.

Ljudmässigt kan man säga att de går 3 vägar: Neutralt ljud, Neumann ljud eller AKG ljud.

Take your pick!

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp INTE en beggad mik om det inte är ett absolut måste.

(Eller om det är en fantastisk mik som du kan få garantier på att den är i toppskick. Neumann och liknande. Och sådant är ju dyrt.)

En B1 kostar bara ca en tusing, så köp den ny!

B3 kostar ungefär det dubbla.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...