Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Producerade musik för fullt i hemmastudio 2002-2009. Sen dess har det varit tyst.

Sist jag höll på hade jag PC-laptop med Reason 3, externt USB-ljudkort pga. att det inbyggda inte hade ASIO-drivrutiner, liten Behringer mixer (för fantommatning), fantonmmatad allroundmikrofon, MIDI-keyboard, Tannoy studiomonitorer. That's it, allt jag behöver. Det är inte grejorna man har som är det viktiga utan det är vad man gör med dem.

Tänker sätta igång igen att producera musik igen nu. Sålde alla grejorna jag hade tidigare eftersom jag behövde pengar och nu har jag äntligen råd att köpa studiogrejor igen efter 5 års frånvaro. Tänker fortsätta på samma spår med Reason som mjukvara, det har ju kommit lite nyheter sen Reason 3 men det är i grunden samma program som jag är välbekant med.

Denna gång tänker jag inte hålla på och krångla med PC eftersom jag minns allt krångel som Windows skapade, nu blir det en Mac som enbart kommer att användas till musikproduktion. De flesta verkar tycka att Mac är enklare att använda för musik. Har kollat lite på alternativa former att göra musik, t.ex MPC, MC-909 och Elektrons hårdvarusyntar men jag tror att jag kan kommer få mer kontroll över vad jag gör med Reason utan begränsningarna som hårdvaran skapar.

Här är grejorna jag tänkt köpa:

Begagnad Mac Mini. Rekommendationer på processor och minneskrav för Reason 7? Cirka 7000:- inklusive tangenbord, skärm och mus kanske jag kan komma undan med?

Midi-keyboard M-Audio Oxygen 61. Hade M-audio tidigare och det var bra grejor. 1237:- på thomann.

Monitorer Tannoy Reveal 402. Tannoy hade jag tidigare, riktigt bra högtalare. Billig modell, 1842:- för ett par på thomann.

Reason 7, 2855:-

Nu till mina frågor.

Kommer inte ihåg vad jag hade för mikrofon tidigare, men jag skulle vilja ha någon form av rumsmikrofon som fungerar som en bra allroundmick. Kommer användas till att lägga in sång framförallt, men även andra akustiska instrument jag spelar t.ex flöjt och gitarr. Vad kan ni rekommendera?

Jag undrar också om fantommatning, hur fungerar det med att plugga in en mick med fantommatning direkt in i Macen? Behöver jag en extern mixer för att koppla in en mick med fantommatning till macen?

Annons
Postat

en billig och bra allround studiomic är Studio Projects B1.

http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm

Ang fantommatning så ja, du behöver någon form av extern lösning.

Jag skulle råda dig att köpa dig ett ljudkort med för att slippa mixern om du bara ska spela in en mic och midikeybord.. Finns mängder av bra usb och firewirekort med midi till bra pris både nytt och beggat. Då får du en förmodligen bättre pre-amp än i en billig mixer och fantommatning. Och EQ vill du väl egentligen inte göra först i mixning. Samt ett bättre ljudkort samt volymkontroll för dina högtalare.

Postat

en billig och bra allround studiomic är Studio Projects B1.

http://www.thomann.d...projects_b1.htm

Ang fantommatning så ja, du behöver någon form av extern lösning.

Jag skulle råda dig att köpa dig ett ljudkort med för att slippa mixern om du bara ska spela in en mic och midikeybord.. Finns mängder av bra usb och firewirekort med midi till bra pris både nytt och beggat. Då får du en förmodligen bättre pre-amp än i en billig mixer och fantommatning. Och EQ vill du väl egentligen inte göra först i mixning. Samt ett bättre ljudkort samt volymkontroll för dina högtalare.

Den mikrofonen verkar vara ett bra val.

Skulle den här prylen vara en bättre lösning än att köpa ett externt ljudkort? :

Alesis MicTube Solo

http://www.thomann.d...ictube_solo.htm

Det står att den har fantommatning, så jag antar att det går att koppla MicTuben direkt in i det inbyggda ljudkortet i minimacen?

Postat

Det går absolut. Jag antar att det är en 3,5 mm tele in i din minimac? Isåfall måste du ha en XLR Hona - mini tele adapter som du kopplar mellan MicTube och dator.

Det går med Tele-kabel istället för XLR om man vill. Men jag skulle välja den balancerade utgången.

• 4 veckor senare...
Postat

Hej alla kunniga.

Jag har tänkt införskaffa en liten hemstudio till dottern, bestånde av en del synthar, och andra tillbehör.

Skulle dock vara tacksam för lite hjälp.

1, Vi har köpt en Korg M1a

2, Vi ska köpa en Yamaha synth (MO) + en Novation

3, Dottern vill även kunn spela in sin tvärflöjt

4, Vi behöver 1-2 mic ingångar.

Nu till frågan. Vilket ljudkort och vilken programvara rekomenderar ni?

Dottern vill ha det så enkel som möjlgt. Jag kommer att vara delvis delakigt i det hel och vill också ha det enkelt

Budget för ljudkort och aktiva högtalare, max 7000 kr, helst mindre.

Tacksam för ideer.

Mvh

GAES

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.