Jump to content
Annons

Midi-inspelning i Cubase SX

Bumpy Rhodes

Recommended Posts

Hur gör man? Jag lyckas spela in audio men ej MIDI-signaler. Om jag exempelvis väljer FM7 så går det inte ens att använda min externa midi-synt utan man får då spela med musen, och när man väl gör det så spelas det ändå inte in något i midi-spåret. Det lustiga är att om jag däremot startar upp FM7 utanför Cubase så fungerar det galant med min midi-synth.

Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

tryck F11 - välj FM7 på översta platsen.

Välj sedan din midiplanka på IN på kanalen du vill spela in på.

Välj FM7 på out på samma kanal.

funkar det?

Redigerat av maxmaxmax
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för hjälpen maxmaxmax, nu får jag i alla fall in midisignalen då jag spelar på synten - dock hörs den inte, vad kan detta bero på? Den hörs alltså i playback-läge, men inte då man trycker ned synttangenterna. För att få FM7 att ljuda nu så måste man spela på tangenterna med musen, fast då spelar den inte in Cubase!

Redigerat av Bumpy Rhodes
Dela på andra sajter

Jupp. I den lilla rutan "out" måste du välja vsti:t, i detta fall FM7. Annars kopplas inte midikanalen till instrumentet.

För att klargöra Signerts svar: som MIDI input har du på bilden ställt till USB audiodevice [Emulated] ( inte bra när det står Emulated..men det kan vi ta en annan gång 🙂 )

Och som MIDI output har du Microsoft midimapper

Om du klickar i den rutan där det står Microsoft midimapper, ska FM 7 finnas som valbar output, detta innebär att USB audiodevice är den ingång där Cubase lyssnar på inkommande MIDIdata och den andra, outgången ( 😎 ) dit MIDI-datat skickas till.. egentligen inte så ologiskt, men förvirrande om man är ovan vid alla termer.

Lycka till

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.