Jump to content
Annons

Fantommatning genom combojack?


Papercut

Recommended Posts

Har ett Focusrite Saffire Pro 40 som jag vill koppla ihop med min patchbay. Har bland annat en kompressor och en preamp kopplat till patchbayen. Jag vill koppla 6 st ingångar till patchbayen med trs-kablar men vill ju inte skicka fantommatning till patchbayen. Kommer använda Focusritens första två ingångar för mikrofoner men input 1-4 delar fantommatning. Frågan är egentligen; Skickar kortet ut fantommatning när en trs-kabel är inkopplad eller hur funkar det? Vill ju inte behöva koppla ur kortet ur patchbayen varje gång en mick behöver fantommatning. Patchbayen är byggd så att utgång 1 går till ingång 1 om ingen kabel bryter signalkedjan vilket innebär att kompressorn och pre-ampen kommer få fantommatning i värsta fall. Detta vill jag ju undvika. Rörigt inlägg men hoppas ni förstår! Tack på förhand!

EDIT: Hittade ingen info på focusrites hemsida men kanske missat något!

Redigerat av Papercut
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har samma ljudkort och hade ett liknande problem för någon månad sen. Focusrite-kortet skickar enbart ut fantommatning om det sitter en XLR-kontakt i combojacket. Så vill du patcha mikrofoner behöver du XLR-hane till TRS mellan ljudkortet och patchen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma ljudkort och hade ett liknande problem för någon månad sen. Focusrite-kortet skickar enbart ut fantommatning om det sitter en XLR-kontakt i combojacket. Så vill du patcha mikrofoner behöver du XLR-hane till TRS mellan ljudkortet och patchen. 🙂

Okej! Jag ska inte patcha mikrofoner så det var bra. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...