Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett upplevt problem med mina sångpålägg, och det är att jag tycker att det låter rent i lurar men surt/illa i högtalare. Jag skulle gärna ta emot lite tips och råd om detta, kanske gör jag något tokigt i mixningen eller inspelningen som jag skulle kunna undvika och slippa detta.

Provlyssna gärna på denna lilla snutt av en låt jag håller på med. I lurar tycker jag att det låter ganska bra, men i högtalare tycker jag att det låter illa, särskilt allra första frasen.

Håller ni med? Och vad kan jag göra för att undvika det?

Inspelat hemma i garderoben med SM-7B och Reason.

https://soundcloud.com/m-ns-jonasson/140908-stained-03

Annons
Postat

När du sjunger med lurar, testa att sätta ett low cut filter på lyssningen vid 120-150 hz nånting....kan hjälpa enormt med intoneringen. Låga bastoner messar upp vår förmåga att sjunga i lurar, det är ju trots allt väldigt onaturligt. Vissa sjunger bättre med in ears också.

Postat (redigerat)

Det är en hel vetenskap att sjunga rent i lurar. :-) Jag vill gärna ha lite reverb, verkar som om hjärnan letar efter pitchinformation där i första reflektionerna. Andra lättar på ena luren en gnutta för att höra sig själv "i rummet" också, men det funkar inget vidare för mig. På senare tid har jag börjat sjunga genom en kompressor också, men ytterst lite påverkan från den - bara lite extra tydlighet.

Redigerat av Round trip audio
Postat

Jag har reverb och lättar på luren... Problemet är ju att det låter rent när jag lyssnar i lurar efteråt, men lite skakigt i högtalare. Frågan är ju då om jag sjunger rent och det blir något psykoakustiskt i högtalarna eller om jag faktiskt sjunger falskt och det blir psykoakustiskt åt andra hållet i lurarna? 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Jag har varit med om exakt samma problem. Sjöng in allt och tyckte att det var bra pitch, men när jag lyssnade i monitorer senare va det rätt så surt. Kontrolllyssnade i hörlurarna och där lät det bra. Jag upplevde att det var lurarna som maskerade över den dåliga pitchen, men vet inte om det stämmer, har inte direkt haft det problemet med mina nya lurar. Dom jag hade innan va inte studiolurar. (en av anledningarna till att jag misstänker att det va dom som va problemet)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.